کنگره پنجم حزب تولد حزب بعد از منصور حکمت است.

در پيشگاه حزب و جامعه

کيوان جاويد

١٦ اوت ٢٠٠٤

حزب و جنبش کمونيسم کارگرى دوران خطيرى را پشت سر مى گذارد. اين جدال سخت و نفس گير، آينده اين حزب و جنبش کمونيسم کارگرى را رقم مى زند. چه خطى منصور حکمت را نمايندگى مى کند، چه خطى نماينده راديکاليسم سازش ناپذير منصور حکمت در نبرد با جهان سرمايه دارى و پرچمدار سازماندهى انقلاب کارگرى و سوسياليستى در ايران است؟

ديديم و شنيدم که يک طرف اصلى اين مباحثات ادعا کرده است حتى بعد از کسب قدرت سياسى توسط حزب کمونيست کارگرى سوسياليسم اعلام نمى کند، که سوسياليسم مردم را رم ميدهد. گفتند و شنيديم بعد از فروپاشى جمهورى اسلامى نزديک ترين ياران اين حکومت (حجاريان) قدرت مى گيرند و بايد با آنها دولت موقت تشکيل داد و اعلام کرده اند جلوى اعتراضات را مى گيرند و قوائد را رعايت خواهند کرد. چيزهايى گفتند و به منصور حکمت نسبت داده اند که در تاريخ ٢٥ ساله جريان کمونيسم کارگرى نمى شد در خواب هم ديد. همه اينها را در زر ورق "خيره شدن به قدرت" پيچيده اند و داشتند آرام و بى صدا بر پيکره حزب تزريق مى کردند.

در برابر اين نوآورى ها در حزب کمونيست کارگرى، کسانى ايستادند و گفتند سوسياليسم معنى دارد، انقلاب و طبقه معنى دارد. گفتند و شنيديم که سوسياليسم نه تنها مردم را رم نمى دهد که تنها راه نجات جامعه همين امروز است. گفتند نه تنها قيام خشنونت نيست که عين تمدن است و اينکه مردم در برابر خشنونت مجبورند به قيام و انقلاب متوسل شوند. اينها را گفتند و متهم شدند که دارند "انقلاب ايدئولوژى" و "تصفيه تشکيلاتى" سازمان ميدهند. شنيديم براى انقلاب حرف زدن مداحى نام گرفت و ايستادگى در برابر شکست طلبى هاى سياسى و تشکيلاتى و تئوريکى با "مائوئيسم" و "پولپوتيسم" و ... جواب گرفت و يک بار ديگر دمکراسى طلبى زير عباى "تعدد نظرات و وحدت اراده"، کمونيستها را به مصاف طلبيد. کسى که به شهادت همين اسناد در دسترس تلاش کرد حق اظهار نظر کادرها و اعضاى کميته مرکزى را مشروط کند حالا دارد با شمشير چوبين دمکراسى طلبى به جنگ ما مى آيد.

اين جدال سياسى همه جانبه بايد پاسخ گيرد. اين حزب کادرهاى کمونيست است و بايد تا به آخر جواب خط راستى که خود را به دروغ و ريا به منصور حکمت مى چسباند بدهد. بايد آنچنان با تمام توان به اين جريان راست و ضد کمونيستى حمله برد که ديگر نتواند هرگز در برابر کمونيسم کارگرى عرض اندام سياسى کند. همانطور که منصور حکمت با نبرد تاريخى خود طى ٢٥ سال گذشته نماينده سازش ناپذيرى کمونيستى بود، همانطور که او هميشه گفت که راديکاليسم سوسياليستى ما نيرو جمع مى کند و همانطور که منصور حکمت تحت سخت ترين شرايطى که هجوم جهانى عليه کمونيسم سازمان يافته بود، تمام قد و با همه توان از امکان پذيرى يک جامعه سوسياليستى همين امروز دفاع کرد و برايش نيرو جمع کرد، در اين شرايط هم بايد نشان داد، نه تنها ما سوسياليسم را به فردا موکول نخواهيم کرد، نه تنها حکومت حزب را بجاى حکومت کارگرى نخواهيم نشاند، بلکه بعد از کسب قدرت سياسى بدون هيچ اما و اگرى تمام و کمال برنامه يک دنياى بهتر را به پرچم انقلاب در جريان تبديل خواهيم کرد.

اين خط راست تا همين جا در جدال نظرى و سياسى ضربات سختى از جانب خط انقلابى و کمونيستى خورده است و در برابر اين خط به هزيمت افتاده است. بايد اين تعرض را تا نهايت منطقى آن به پيش برد. کنگره ٥ حزب بايد با اين خط راست در همه ابعاد سياسى و تشکيلاتى تسويه حساب کند. کمونيسم کارگرى به اين پيروزى نيازى حياتى دارد. تنها تثبيت سياسى و تشکيلاتى اين پيروزى توسط خط کمونيستى کارگرى در حزب به ما امکان ميدهد که در جدال بر سر قدرت سياسى و براى به پيروزى رساندن انقلاب در ايران با تمام نيرو وارد ميدان شويم.

تعرض سياسى و به عقب راندن اين جريان غير کمونيستى محدود به چهار ديوارى حزب کمونيست کارگرى نبايد باشد. بايد در پيشگاه جامعه جواب اين خط را داد. در برابر جامعه اما ديگر دفاع از دولت موقت و مجلس موسسان و سوسياليسم زود است و قيام غير متمدنانه است و ... اصلا نوآورى نيست. نمايندگان ثابت قدم، استخوان خرد کرده و امتحان پس داده خود را دارد. سازمان اکثريت يک نمونه وفادار چنين خطى است. بايد با نيروى جامعه در برابر اين خط ايستاد. بايد در پيشگاه حزب و جامعه نشان داد که حکمتيسم همچنان زنده و سرزنده و شاداب در حزب کمونيست کارگرى نمايندگى مى شود و اميد مردم ايران براى رهايى است و خواهد بود. با فشار مضائف جامعه مى شود آنهايى که زير علم کورش مدرسى جمع شده اند را وادار کرد يک بار ديگر سرها را به سوى کمونيسم منصور حکمت بچرخانند. علنى شدن اسناد سياسى در جامعه و طرح رو باز مباحثات در اين دوران حساس حياتى است. قدم بعدى در کوبيدن اجتماعى اين راست سنتى کنگره ٥ حزب است. کمونيسم کارگرى بعد از منصور حکمت بايد روى پاهاى خود بايستد و تولدش را جشن بگيرد. کنگره پنجم حزب تولد حزب بعد از منصور حکمت است.

زنده باد حزب کمونيست کارگرى ايران

پيش بسوى تشکيل فورى کنگره پنجم حزب