TLogo


 

 

 

 

 

 



بیانیه حزب حکمتیست
علیه جنگ و فضای جنگی، علیه تحریمهای اقتصادی

 


جامعه ایران، طبقه کارگر و محرومترین توده های اعماق جامعه، هدف اصلی و مقدم تحریمهای اقتصادی روزافزون و فضای جنگی در کشاکش دولتهای آمریکا و غرب و اسرائیل با جمهوری اسلامی هستند. هنوز شبح جنگ به واقعیت هولناک تبدیل نشده، کارگران و مردم محروم هر روز و هر ساعت تاوان این تحریمها و این فضا را با افت کمی و کیفی زندگی، با تشدید استثمار، گسترش فلاکت و سختتر شدن شرایط مبارزاتیشان میپردازند.


در هفته های اخیر تبادل رعدوبرق تبلیغات جنگ افروزانه دو طرف به طرز بیسابقه ای بالا گرفته است. آمریکا و غرب تشدید تحریمها را با اضافه کردن چاشنی طرح مجدد "گزینه نظامی" عملا به ابزار گسترش فضای جنگی بدل کرده اند. جمهوری اسلامی هم با رجزخوانیهای جنگجویانه سران سپاه پاسداران در مورد حمله به سپر موشکی ناتو در ترکیه، بمباران صدوپنجاه هزار موشکی اسرائیل و سازمان دادن اشغال سفارت انگلستان، به فضای جنگی و ترس و ناامنی در جامعه دامن میزند.


تحریمهای اقتصادی که شانزده سال است بر معیشت کارگران و توده های محروم جامعه سنگینی میکند، هم اکنون ابعاد وسیعی پیدا کرده است و میرود که بخشهای اصلی اقتصاد چون نفت و پتروشیمی و حتی بانک مرکزی را شامل گردد. تحریمهای اقتصادی مانند سلاحهای کشتار جمعی، ابزار جنایات دول بورژوایی علیه بشریت اند و باید در همین ردیف و همین ظرفیت افشا و رسوا شوند. تلفات مستقیم این تحریمها در ایران و جوامع دیگری که هدف اینگونه اعمال فشارهای قلدرانه امپریالیستی قرار گرفته اند، بویژه تلفات نوزادان و کودکان، بسیار سرسام آور است.


به موازات گسترش تحریمها و بالا گرفتن تهدیدات جنگی، جمهوری اسلامی هم، از این فضا برای تشدید استبداد سیاسی و تحمیل خفقان و سرکوب بهره برداری میکند. در سطح وسیعتری بورژوازی ایران نیز در پناه تحریمها و فضای جنگی، تعرض خود به حقوق و معیشت کارگران و توده مردم را گسترش میدهد.

 


پشت پرده دود


آنچه دولتهای آمریکا و غرب و اسرائیل را در این شرایط مشخص به تشدید تنش با جمهوری اسلامی کشانده، نه مساله اتمی است و نه حمایت از حقوق بشر. این بهانه ها جز پرده دود برای پنهان کردن اهداف اصلی این دولتها نیستند. در پی تغییر و تحول اوضاع جهان در این چند سال: بحران اقتصاد جهانی، افت سرکردگی جهانی آمریکا، تنگناهای اتحادیه اروپا، عروج قدرتهای اقتصادی جدید و تشدید رقابت بر سر تقسیم مجدد بازارها، بویژه در پی تاثیرات مهم انقلابات شمال آفریقا و خاورمیانه بر صفبندی کشورهای منطقه، آمریکا و غرب و اسرائیل در صدد تحکیم مجدد موقعیت جهانی و منطقه ای ضربه دیده خود برآمده اند و در تلاشند تا تحولات خاورمیانه را در جهت استراتژی خود شکل بدهند. تنش با جمهوری اسلامی در چنین اوضاعی تشدید شده و بخشی از استراتژی مشترک این دولتهاست. آنها علاوه بر فاکتورهای جهانی و منطقه ای، با محاسبه فاکتور افت موقعیت منطقه ای جمهوری اسلامی و تشدید تناقضات و تنگناهای آن در جامعه ایران، تصفیه حساب جدی و نقشه مند با جمهوری اسلامی را در دستور خود گذاشته اند. از تشدید تحریمها و گسترش فضای جنگی شروع کرده اند تا نهایتا به گزینه حمله نظامی برسند. آنها میکوشند با فشار تحریمها جمهوری اسلامی را به زانو در آورند و یا به ماجراجوئیهایی بکشانند که راه حمله نظامی را به رویشان باز کند. تحریم بانک مرکزی ایران توسط دولت انگلستان، اشغال سفارت آن کشور در تهران و تعطیل سفارت ایران در لندن تازه ترین زمینه چینی برای گزینه نظامی است. جمهوری اسلامی هم با همه توانش از تشدید تنشها برای تحکیم موقعیت خود و تشدید سرکوب و خفقان در جامعه سود میجوید و بنا به شواهد از مقابله نظامی هم استقبال میکند.


یک طرف این تنشها دولتهای متکی بر استراتژی قلدری میلیتاریستی، صاحبان بزرگترین و هولناکترین انبار تسليحات کشتار جمعی جهان و مسئول دهها جنگ بزرگ و نابودی میلیونها انسانند. طرف دیگر هم جمهوری اسلامی است که برای حفظ موقعیت خود، از به نابودی کشاندن جامعه ابائی ندارد. رجزخوانیهای دو طرف بر متن نیاز هر دو جبهه به جنگ برای غلبه بر تنگناها و بحرانهایشان، هر لحظه میتواند به آتشزنه جنگ و مقابله نظامی بدل گردد.
طبقه کارگر برای دفاع از منافع خود و جامعه ناگزیر است علیه تحریمهای اقتصادی و فضای جنگی آمریکا و غرب و زمینه چینی شان برای جنگ، و همچنین علیه بهره برداری جمهوری اسلامی و بورژوازی ایران از این فضا بایستد و پیشاپیش صفوف زنان و جوانان و محرومان جامعه و همه آزادیخواهان، پرچم صف مستقل ایستادگی قاطع و متحدانه در برابر هر دو سوی این کشمکش ارتجاعی را به دست گیرد. پابپای تشدید تحریمها و تصاعد فضای جنگی، طبقه کارگر ناگزیر است خود را برای رویاروئی با بدترین سناریوی محتمل و وقوع جنگ آماده سازد.

 


رئوس سیاست حزب حکمتیست در قبال این اوضاع


۱- حزب حکمتیست همه تحریمهای اقتصادی قدیم و جدید اعمال شده بر ایران و هرگونه اقدام نظامی دولتهای آمریکا و غرب و اسرائیل علیه ایران و را قویا محکوم میکند.
٢- حزب حکمتیست همزمان بهره برداری جمهوری اسلامی و بورژوازی ایران از تحریمهای اقتصادی و فضای جنگی را شدیدا محکوم میکند و برای سازمان دادن یک ایستادگی قاطع و متحدانه در سطح جامعه در برابر آن با تمام توان تلاش میورزد.


۳- حزب حکمتیست کارگران، زنان، جوانان، توده های محروم و همه آزادیخواهان جامعه را به ایستادگی سازمانیافته در صف مستقل خود علیه جنگ افروزی آمریکا و غرب و اسرائیل و علیه بهره برداریهای جمهوری اسلامی میخواند.


۴- حزب حکمتیست هر جنبش، هر جریان و هر حزب و سازمان سیاسی را که به هر بهانه از جنگ افروزی آمریکا و غرب و اسرائیل جانبداری کند و یا به بهانه مقابله با آنها جانب جمهوری اسلامی را بگیرد، دشمن مردم و شریک جنایات دو سوی این کشمکش ارتجاعی میداند و شدیدا افشا و محکوم میکند.


٥- یک هدف آمریکا و غرب در روند کشمکشهای جاری، شکل دادن به آلترناتیو طرفدار خود در قبال تحولات آتی در ایران در صفوف اپوزیسیون بورژوایی جمهوری اسلامی، بویژه در صفوف ناسیونالیستهای محافظه کار و جریانات قومپرست است. آلترناتیوی که منافع آنها را در روند مقابله با جمهوری اسلامی نمایندگی کند. حزب حکمتیست افشای این تلاش ارتجاعی و افشای هر نیروی اپوزیسیونی که به هر شکل و با هر توجیهی در کشمکش جاری به دخالت نظامی آمریکا و غرب و فشار تحریمهای اقتصادی شان چراغ سبز میدهند را وظیفه تعطیل ناپذیر خود میداند. سیاست ارتجاعی اپوزیسیون راست بورژوایی، جریانات فدرالیست و قومپرست و جناحهایی از بقایای ارتجاع سبز در امید بستن به دخالت نظامی آمریکا و غرب و هر نوع حمایت از سناریوهای گوناگون دخالت دولتهای امپریالیستی در تحولات ایران تماما در تضاد با منافع مردم ایران است و باید به نیروی آگاه و متحد طبقه کارگر و مردم آزادیخواه افشا و رسوا و ناکام گردد.


٦- طبقه کارگر بنا به موقعیت اجتماعی اش بعنوان صاحب اصلی جامعه، هیچ منفعتی در این کشمکش ارتجاعی و فضا سازی و جنگ افروزی طرفین آن ندارد. کارگران باید علیه این فضا و علیه هر گونه تعرض به معیشت و حقوق خود صفوفشان را متحدتر و فشرده تر سازند. طبقه کارگر و کمونیسم طبقه کارگر بدون اتکا به حزب کمونیستی و سازمانیابی کمونیستی خود در محل کار وزیست و بدون ایجاد تشکلهای مستقل توده ایش، فاقد قدرت است و از توان دخالتگری فعال، ایفای نقش تعیین کننده در تحولات آتی و به کار انداختن ظرفیتهای طبقاتی و اجتماعی خود محروم میماند. مهمترین وظیفه رهبران و فعالین کارگری و کمونیست تلاش برای متشکل کردن طبقه کارگر در سطوح مختلف است. کارگران متکی به مجامع عمومی و شوراها و دیگر تشکلهای توده ای کارگری لازم است تحریمهای اقتصادی، جنگ و فضای جنگی را بررسی کنند و با ایستادگی روشن و قاطع و مستقل خود صفوف خود را از بورژوازی داخلی و جهانی و همه دولتهایشان جدا کنند، جنگ را محکوم کنند و در برابر تعرض جمهوری اسلامی و بورژوازی متحدانه بایستند و از هیچیک از حقوق و مطالبات رفاهی و آزادیخواهانه خود کوتاه نیایند. تنها کارگران متشکل و متحدند که میتوانند صفوف خود و نیروهای آزادیخواه جامعه را برای رویاروئی با بدترین سناریوهای احتمالی آماده سازند.


٧- حزب حکمتیست همچنین کارگران و کمونیستها و صف وسیع جوانان و مردم آزادیخواه را به تلاش برای ایجاد واحدهای گارد آزادی به مثابه ابزار دفاع از خود و اقتدار توده ای مردم در رویاروئی با سناریوهای ارتجاعی و سیاه و مخاطراتی که جامعه را تهدید میکند فرا میخواند.

 


در عرصه جهانی


امروز شرایط جهانی برای جلب سمپاتی و حمایت انترناسیونالیستی کارگران و افکار عمومی آزادیخواه جهان از مبارزات طبقه کارگر و مردم ایران به مراتب بیشتر از سالهای گذشته مساعد شده است. امکان تکرار حرکتهایی نظیر کارگران بارانداز اسکاتلند در این شرایط بسیار بالاست. حزب حکمتیست در عرصه جهانی برای جلب گسترده ترین و فعالانه ترین همبستگی انترناسیونالیستی سازمانهای کارگری و مردم آزادیخواه همه کشورها با مبارزات طبقه کارگر در ایران تلاش میکند.
حزب حکمتیست تشکلها و اتحادیه های کارگری همه کشورها، افکار عمومی مردم آزادیخواه، نهادها و جریانات و سازمانهای آزادیخواه، انساندوست و صلحدوست سراسر جهان را به حمایت از مبارزات طبقه کارگر و مردم ایران علیه تهدیدات جنگی آمریکا و غرب و اسرائیل، علیه تحریمهای اقتصادی گسترده ای که معیشت مردم ایران را سخت و سختتر کرده است و همچنین علیه بهره برداری جمهوری اسلامی و بورژوازی ایران برای تشدید استثمار و سرکوب و استبداد سیاسی و تحمیل فقر و فلاکت بیشتر بر کارگران و محرومان جامعه فرا میخواند.


حزب کمونیست کارگری حکمتیست
پانزدهم آذرماه ۱۳۹٠ – ششم دسامبر ٢٠۱۱