TLogo


طعم شیرین پیروزی پتروشیمی ها در آستانه اول مه

خالد حاج محمدی

٢٧ آوریل ٢٠١١

 

اعتصاب کارگران پتروشیمی ماهشهر٬ بعد از ١١ روز٬ سه شنبه ٣٠ فروردین با موفقیت پایان یافت. خواست اصلی کارگران حذف پیمانکاران واسطه ای و انعقاد قرارداد مستقیم پتروشیمی با کارگران و لغو قراردادهای موقت بود. این اعتصاب ادامه اعتراض آنها در ٢٨ اسفند ١٣٨٩ بود که مدیریت با تهدید و وعده و به بهانه نوروز و درخواست فرصت برای بررسی و اجرای مطالبات آنها توانست اعتصاب کارگران را به عقب بیندازد. روز ٣٠ فروردین بدنبال سه ساعت مذاکره نمایندگان کارگران اعتصابی با مدیریت پتروشیمی و با حضور نماینده ماهشهر، فرماندار، رییس اداره کار و چندین تن از پرسنل امور اداری پتروشیمی بندر امام٬ سرانجام نماینده گان پتروشیمی و دولت به مطالبات کارگران تن دادند و اعتصاب ١١ روزه کارگران با موفقیت پایان یافت. توافقات کتبی نماینده های کارگران با مدیریت پتروشیمی که به امضای نماینده های کارگران، مدیریت پتروشیمی، فرماندار، نماینده ماهشهر و دیگر شرکت کنندگان در جلسه رسیده بود٬ بعد از قرائت برای کارگران و پذیرش آن از سوی آنان، رسمیت یافت و کارگران از صبح روز چهارشنبه و پس از ۱۱ روز اعتصاب متحدانه بر سر کارهای خود بازگشتند.

 

متن توافقات کتبی کارگران پیمانکاری پترپشیمی بندر امام با مدیریت این مجتمع طبق اخبار منتشره و اطلاعیه اتحادیه آزاد کارگران ایران٬ به شرح زیر است:

۱-  مدیریت پتروشیمی از کارگران ٣ ماه مهلت گرفت تا در طول این مدت کلیه مراحل اجرای مصوبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری و طی مراحل اداری آن را در پتروشیمی بندرامام و وزارت نفت را به انجام برساند. اجرای این بند را در طول سه ماه ظریفکار مدیر عامل پتروشیمی و نماینده مردم ماهشهر در مجلس ضمانت کردند .
۲ - قرار شد ۲۵ نفر نماینده منتخب کارگران با مدیران عامل مجتمع های مربوطه خود وارد مذاکره شوند تا از ٣۷ آیتم مزایایی که به پرسنل رسمی داده می شود٬ آن آیتم هائی که در توان مجتمع پتروشیمی بندرامام هست همزمان با پرسنل رسمی به کارگران پیمانکاری نیز پرداخت شود.

٣-  مدیر عامل پتروشیمی متعهد شد تا زمان اجرای مصوبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری٬ مسئله پرداخت مستقیم بیمه و مالیات کارگران از سوی پتروشیمی به این شرکت ها ابلاغ شود و پس از پرداخت مستقیم آن توسط پتروشیمی مبالغ آن از صورت وضعیت پیمانکار کسر شود تا هیچگونه تقلبی از این لحاظ توسط شرکتهای پیمانکاری انجام نگیرد.

۴-آقای ظریفکار و نماینده ماهشهر متعهد و تضمین نمودند شرکتهای پیمانکار در قبال ایام اعتصاب کارگران به هیچ وجه حق ندارند: ۱- به هیچیک از کارگران فشاری وارد کنند و حق اخراج هیچ کارگری را ندارند ۲- حقوق تمام روزهای ایام اعتصاب به شکل تمام و کمال و بدون هیچگونه کم و کسری به کارگران پرداخت شود. در صورت مشاهده تخلف از این توافق مدیریت پتروشیمی ملزم به برخورد با شرکت متخلف شده است

 

موفقیت اعتصاب کارگران پتروشیمی ماهشهر با فاصله بسیار کمی از موفقیت کارگران پتروشیمی تبریز که همین مطالبات را خواستار شدند٬ دستاوردی ارزشمند برای طبقه کارگر و خصوصا برای کل کارگران پیمانکاری و پتروشیمی است.

حذف پیمانکاران واسطه ای و انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران و لغو قراردادهای موقت٬ یکی از مطالبات اصلی طبقه کارگر ایران در بخش اعظم مراکز صنعتی٬ تولیدی٬ خدماتی و.. است. درست در شرایطی که حدود ٨٠ درصد از کارگر ایران در مهمترین مراکز صنعتی و تولیدی و.. با قرادادهای موقت و بدون هیچ امنیت شغلی و کمترین مزایائی مشغول کارند٬ موفقیت کارگران پتروشیمی در تبریز و اکنون در ماهشهر امیدواری بزرگی برای کل طبقه کارگر است که با اتکا بر این دستاوردها و تجارب کارگران این مراکز٬ متحدانه همین مطالبات را در سایر بخشها به دولت و سرمایه داران تحمیل کند. کارگران پتروشیمی تبریز و ماهشهر به کل طبقه کارگر ایران راه نشان دادند و با اتحاد و استقامت و هوشیاری خود دیوار بلند  بردگی را در یکی از میدانهای اصلی و جدالهای خود با سرمایه دارن لرزاندند.

 

تجارب این تحرک مهم برای طبقه کارگر ایران آموزنده است. توقع میرود که این کار ارزشمند، تلاشی که فعالین و رهبران کارگری در پتروشیمی انجام دادند و تجارب ارزشمند آنها، به گوش بقیه کارگران برسد. همبستگی وسیع در میان کارگران پتروشیمی٬ پیوستن کارگران مراکز سایر مجتمع های پتروشیمی منطقه از جمله امیرکبیر٬ خوزستان٬ شیمیائی رازی٬ تندگویان٬ بوعلی و اروند به اعتصاب و دفاع و اعلام همبستگی آن با کارگران بندر"ماهشهر"، امکان پیروزی کارگران را ده چندان افزایش داد. دخالت مستقیم کارگران اعتصابی در تصمیمات و تبدیل شدن تجمع آنها به مرکز بحث و تبادل نظر و همفکری و سرانجام اتخاذ تصمیم مشترک٬ مذاکره مستقیم نمایندگان آنها با دولت و مدیریت٬ همکاری نزدیک خانواده های آنها و کمک به اعتصاب٬ درسهای ارزشمند این تحرک کارگری بود. همزمان پیامهای همبستگی و دفاع بخشهای دیگر طبقه کارگر از کارگران اعتصابی از جمله پیام همبستگی کارگران پتروشیمی تبریز و شرکت واحد و.. همدلی و همسرنوشتی، ارزش و اهمیت همبستگی طبقاتی کارگران را تقویت کرد.

 

در این ١١ روز کارگران پتروشیمی بارها دور هم جمع شدند٬ تلاش کردند توطئه های مدیریت و دولت و نمایندگان رنگارنگ آنها را افشا کنند٬ با هوشیاری تلاش کارفرما و دولت را که تعدادی از کارگران بسیجی را علیه اعتصاب و برای راه انداختن جنگ و دعوا و شکستن اتحاد کارگران و اعتصاب آنها٬ فریب داده بودند٬ خنثی کردند.

در این اعتصاب طیفی از رهبران و فعالین کارگری که در این مدت نمایندگی کارگران را داشتند٬ خود تجربه کسب کردند٬ پشتیبانی کل کارگران از آنان به عنوان نماینده منتخب شان٬ ارتباط همیشگی و مشورت و تصمیمات مشترک در این مدت٬ کل پتروشیمی ماهشهر را به ظرف تشکل کارگران و به ستاد اعتصاب تبدیل کرد. در کل این پروسه مجمع عمومی کارگران پتروشیمی به عنوان ظرف تصمیم گیری و دخالت مستقیم کارگران در کل تصمیمات و سیر اعتصاب عمل کرد. سازماندهی وسیع و توده ای با ارتباطات همیشگی با بخشهای دیگر پتروشیمی، کل این بخش را زنجیروار حول امر مشترک و مطالبات واقعی و مهم و سراسری به هم وصل کرد. بدون تردید حفظ این رشته به هم تنیده و اهمیت ارتقا آن برای ادامه مبارزات و کسب دستاوردهای دیگر و قدمهای بعدی را٬ فعالین و کارگران آگاه پتروشیمی در نظر دارند.

 

جایگاه مجتمع های پتروشیمی به عنوان مراکز مهم صنعتی و پر سود ایران٬ به عنوان یکی از شاهرگ های مهم اقتصاد ایران٬ و شروع اعتصاب در این مراکز که در حقیقت نقش و تاثیر و قدرت پرولتاریای صنعتی ایران را نشان داد٬ حلقه مهم و تعیین کننده در این موفقیت بود. پتروشیمیها در تبریز و هم در ماهشهر٬ نه طومار نوشتند و نه در مقابل مجلس و دفتر ریاست جمهوری جمع شدند٬ بلکه با اتکا به قدرت خود در تولید سود سرمایه و قطع این سود با اعتصاب خود٬ مجلس و دولت و اداره کار و فرمانداری و مدیریت ماهشهر را به محل کار و اعتصاب خود کشادند.  روزانه دهها اعتراض و اعتصاب کارگری در گوشه و کنار این مملکت اتفاق خواهد افتاد که متاسفانه به دلایل مختلف موفقیت چندانی نصیب کارگران نمیشود. اما پتروشیمیها از بازوی قدرت طبقه کارگر ایران اند و موفقیت آنها در این حرکت راه را برای سایر بخشهای و مراکز کارگری هموار کرد.

 

طعم شیرین پیروزی پتروشیمیها در آستانه اول مه و درست در اوضاعی که نسیم تحولات مهم دنیای عرب بر منطقه وزیده است٬ امیدواری و اعتماد به نفس کل طبقه کارگر٬ به رهبران و فعالین کارگری را و اهمیت اتکا به توان و قدرت خود را بالا خواهد برد. اعتصاب ماهشهر نشان داد که طبقه کارگر ایران تنها با اتکا به قدرت خود٬ با اتکا به اتحاد و همبستگی طبقاتی خود٬ حول مهمترین مطالباتش میتواند بهبودی در زندگی خود ایجاد کند.