TLogo


 

 

 

 

 

 

 

 

 

اول مهر زنده باد آزادی زنده باد برابری!


چند روز دیگر میلیونها دانشجو و دانش آموز٬ دور جدید تحصیلات خود را آغاز میکنند. میلیونها جوان راهی مدارس و دانشگاهها میشوند، و همزمان خود را برای دوره ای دیگر از جدال با حاکمیت و مقررات و ضوابط توهین آمیز و متعفن اسلامی آن در محیطهای آموزشی، آماده میکنند.


مراکز تحصیلی و خصوصا دانشگاهها، همواره مرکز جدال نسل جوان به بی حقوقی٬ استبداد٬ فضای تنگ سیاسی٬ کانون اعتراض به تحقیر و لگدمال شدن حرمت انسانی مردم، و مرکز تعرض به بی عدالتی در جامعه بوده است. نسلی که در دنیای ارتباطات سریع قرن ٢١ و دنیای "پست دیجیتال" انتظاراتش از زندگی کمتر از توقعات جوان آلمانی و فرانسوی و انگلیسی نیست. نسل جوان ایران، حاکمیت جمهوری اسلامی و سیطره یک استبداد قرون وسطایی به شرایط رشد، زندگی و آموزشش، را با گوشت و پوست و خون تجربه کرده است. این نسل، نسل معترض، شجاع و بلند پروازی است که در مقابل خود آینده ای مبهم و پتک بیکاری برای پذیرش هرنوع کار شاق و بی حقوقی را، به عیان می بیند. می بیند که در مقابل دوستان فارغ التحصیل خود، چه آینده مبهم و بی تامینی قرار گرفته است.


جوانان در ایران، بعلاوه در همین دوران، شاهد نقش مهم هم نسلهای خود در میدان التحریر در مصر، و در انقلاب تونس، بوده اند. این نسل علیرغم همه سرکوبها و بگیر و ببندهای حکومت و اوباش آن در مدارس و دانشگاهها، تسلیم نشده است. به قدرت خود امیدوار است. تاریخ چند دهه گذشته مبارزات مردم ایران٬ شاهد جنگ و جدل هرروزه نسل جوانی بوده است، که قوانین مذهبی و استبدادی ایران را قبول نکرده است٬ به جداسازیها و آپارتاید جنسی تن نداده است٬ و مبارزه علیه اختناق استبداد٬ جزئی از تاریخ زنگی اش است.
بازگشائی مراکز تحصیلی و خصوصا دانشگاهها برای جمهوری اسلامی هم کابوسی است. برای مقابله با این نسل جوان، که در دوره تحصیلی امکان جمع شدن٬ متحد شدن، بحث و تبادل نظر پیدا میکند، و میتواند با هم و متشکل مبارزه کند، دستگاه امنیتی و اطلاعات و ...حاکمیت هم به میدان خواهد آمد. دستگاه سرکوب و مراکز پلیسی و امنیتی، همراه خیل جیره خواران و مبلغین و مرتجعین اجیر شده آن، نیز بسیج میشوند. تا دیوار شکسته ارتجاع و استبداد را در مقابل تعرض جوانان، ترمیم کنند. دیواری که اساسا توسط تجربه دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب ترک برداشت. باز با بازگشایی مدارس نهادهای سرکوبگر به میدان میآیند تا از قوانین اسلامی متعفن عصر عتیق شان، در مقابل تعرض آزادیخواهانه نسل جوان دفاع کنند.


نقش تاریخی نسل جوان ضد جمهوری اسلامی در سالهای اخیر، عروج جنبش برابری طلبی در دانشگاه٬ و به اهتزاز درآمدن پرچم جنبش انسانی، مدرن و برابری طلبانه آن به رهبری دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب٬ رابطه نسل جوان با حاکمیت و با همه طیف های ارتجاعی را تغییر داد.


رهبری جوانان کمونیست و مدرن در دل اعتراضات سراسری در دانشگها، تجربه و جنبش "داب"، بیش از هر زمانی اعتبار دانشگاه و نسل جوان رادیکال را در ذهنیت جامعه تقویت کرد. رویدادی که به همان میزان صف ارتجاع را با نگرانی روبرو کرد. امروز، و با بازگشایی مدارس و دانشگاهها، نگاهها یک بار دیگر به سمت دانشگاه و به نقش نسل جوان آزادیخواه دوخته میشود.


عروج جنبش برابری طلبانه نسل جوان در دانشگاه٬ شکل گرفتن انواع محافل و جمعهای کمونیست٬ تشکیل جمعهای بحث و تبادل نظر و کاپیتال خوانی در مراکز تحصیلی٬ انتشار انواع نشریات چپ و مارکسیستی٬ ایجاد اتحادی وسیع در میان دهها هزار جوان آزادیخواه زیر چتر دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب٬ با شعارها و مطالبات انسانی چون دانشگاه پادگان نیست٬ آزادی و برابری٬ برابری زن و مرد٬ آزادیهای سیاسی٬ حق تشکل و اعتصاب و اعتراض٬ بیمه بیکاری و دهها مطالبه انسانی دیگر٬ جایگاه مهم نسل جوان آزادیخواه و کمونیست را در ذهنیت مردم و در روانشناسی جامعه٬ حک کرده است.

 
هر چند یورش مراکز پلیسی و اطلاعاتی٬ در حمایت ارتجاعی صفی از جریانات مذهبی تا لیبرال – چپ ناسیونالیستی، به این جنبش عقب نشینی های موقتی تحمیل کرد، اما نقش آن جنبش، کالیبر رهبری آن، و تجارب گرانبهای فعالیت و انعکاس وسیع آن در سراسر ایران، از ذهن کسی پاک نشده و نمی شود.

امروز بار دیگر در شروع سال تحصیلی جدید، آن تجارب٬ آن توقعات و آن فعالیتها، باید مبنای کار و فعالیت نسل جدیدی قرار گیرد که برای دفاع از حرمت انسانی خود٬ برای دفاع از یک زندگی شایسته بشر، و برای دستیابی به توقعات خود، جز مسلح شدن به همان افکار و همان عقاید، راهی ندارد. جز دفاع از همان ایدالها و استفاده از همان تجربه گرانبها، راهی ندارد. تحمیل آن عقب نشینی به جنبش برابری طلبانه در دوره ای معین و موقتی بود. آن سرکوبها اما نمی تواند امیال انسانی نسلی که امروز به مدارس راه پیدا میکند را دفن کند.


دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب!
جوانان کمونیست!


امروز بیش از همیشه نقش ارزشمند شما٬ در دفاع از انسانیت و برابری٬ عیان است. مردم ایران دست بالا پیدا کردن همه جنبشهای مختلف از اسلامی و سبز و لیبرال تا ناسیونالیست را تجربه کرده است و شما را هم دیده است. و هنوز افتخاری که عروج جنبش برابری طلبانه در دانشگاه با قامت بلند و مدرن آن، برای همگان آفرید، از اذهان پاک نشده و فراموش نشده است. هنوز جامعه ایران، زن و مردم متمدن آن، آرزو و اشتیاق دارند که یک بار دیگر جنبش برابری طلبانه نسل جوان در دانشگاهها قد علم کند! و جریانات ارتجاعی را به حاشیه براند.! هنوز طبقه کارگر ایران٬ جنبش برابری حق زن و صف آزادیخواهی در آن جامعه٬ به عروج دوباره جوانان کمونیست و برافراشته شدن پرچم آزادیخواهی و برابری طلبی، امیدوار است! نقش افتخار آمیز جوانان کمونیست در چند سال گذشته٬ همبستگی و سمپاتی عمیق به آن٬ هنوز هم در قلوب میلیونها انسان جاری است. عروج دوباره صف مستقل نسل جوان آزادیخواه، همچنان بر دوش کمونیستهای جوان در دانشگاهها است.
بار دیگر باید با چشمان باز آن تاریخ را، مرور کرد. بار دیگر باید تجارب گرانبهای گذشته درخشان جنبش دانشجوئی را بکار برد و به پیش رفت! بار دیگر باید کمونیستها در دانشگاه، در کمیته ها، و محافل و جمعهای کمونیستی٬ متحد شوند و محور تحرک و کاشتن بذر آگاهی سوسیالیستی، و بالا بردن خودآگاهی نسل جدیدی از جوانانی شوند، که امروز به دانشگاهها راه یافته اند، کسانی که تشنه کسب آگاهی و آزادیخواهی هستند!
جامعه به دانشگاه چشم دوخته است. کمونیستها٬ فعالین آگاه و دلسوز، کمونیست نسل جوان، با اتحاد خود٬ امکان اشاعه کمونیسم٬ امکان روی آوری جوانان به کمونیسم و امکان اتحاد وسیع را حول پرچم برابری طلبی ممکن میکنند. حاشیه ای کردن جریانات ارتجاعی از سبز و لیبرال تا ناسیونالیستی٬ و ایجاد صفی متحد و مدرن در مقابل جمهوری اسلامی٬ در گرو پیشروی و شکل گرفتن دوباره و نقشه مند صف کمونیستها در دانشگاه و ایجاد اتحاد نسل جوان حول آزادی و برابری است. و این کار، همچنان کار فعالین کمونیست دردانشگاه است.

 


زنده باد آزادی و برابری
حزب كمونیست كارگری ایران- حكمتیست
٣١ شهریور ١٣٨٩- ٢٢ سپتامبر ٢٠١١