TLogo


زلزله در وان و کمپین دفاع از پناهندگان
مصاحبه با سعید آرمان


کمونیست هفتگی: زلزله در وان ترکیه به فاجعه ای انسانی تبدیل شد٬ آمار صدها کشته و هزاران زخمی و دهها هزار آواره تنها گوشه ای از این فاجعه است. برخورد فاشیستی دولت ترکیه و از دل زلزله اشاعه دشمنی قومی هم یک پای مسئله است. به عنوان دبیر سازمان سراسری پناهندگان ایرانی قبل از پرداختن به کمپین کمک به پناهندگان ٬ ممکن است در این زمینه توضیح کوتاهی بدهید ؟
 
سعید آرمان: ابتدا اجازه‌ دهید همدردی عمیق خود را به‌ بازماندگان این فاجعه‌ انسانی ابراز دارم. روز یکشنبه ٢٣ اکتبر (اول آبان)‌ زلزله‌ای به‌ قدرت ٧ و ٢ دهم ریشتر استان وان در شرق ترکیه‌ را تکان داد و منجر به‌ کشته‌ شدن بالغ بر ٦٠٠ نفر شد و هزاران زخمی برجای گذاشت و ده‌ها هزار نفر را آواره‌ کرد. از آنموقع به‌ بعد بالغ بر ١٤٠٠ پس لرزه‌ و زمین لرزه‌ دیگر آمده‌ است که‌ یکی از آنان بامداد سه‌ شنبه‌ هشتم ماه‌ نوامبر بود که‌ منجر به‌ فروریختن هتل بایرام شد که‌ اکپپ پزشکی، امداد رسانان و خبرنگاران در آن مسقر بودند، متاسفانه‌ یک پزشک ژاپنی همراه‌ با ٦ نفر دیگر در میان کشته‌ شدگان بود.
دولت ترکیه‌ بنا به‌ اذعان خود اردوغان (نخست وزیر) در زمینه‌ امداد رسانی واکنش سریع نشان نداده‌اند و به‌ دلیل رد کردن کمکهای خارجی از سوی دولت ترکیه‌ که‌ بدون هیچ تردیدی اهداف سیاسی پشت آن میباشد، امداد رسانی بشدت کند پیش میرفت. دولت فاشیست ترکیه بر فاجعه انسانی که اتفاق افتاد در جهت اشاعه نفاق قومی تلاش کرد استفاده کند٬ تعدادی کانال تلویزیونی مربوط به جریانات قومی فاشیستی در جریان فاجعه ‌ در شوها و پانلهای خود مردم این مناطق را به‌ شیوه‌های فاشیستی به‌ سخره‌ میگرفتند، تنها به‌ "جرم" اینکه‌ کرد هستند. این تلویزیونها به‌ صراحت میگفتند "کاری که‌ نخست وزیر اردوغان میبایست انجام می داد، اکنون خدا آنرا بر سر این مردم آورده‌ است. و یا میگفتند "کسانیکه‌ به‌ پلیس و ارتش ما سنگ و چوب پرتاب میکنند نباید توقع امداد رسانی از آنان را داشته‌ باشند" و یا بمنظور تمسخر مردم این مناطق به‌ جای دارو و لباس گرم، کارتنهای حاوی پرچم ترکیه‌، بیکینی و سنگ و چوب ارسال کرده‌اند. این تبلیغات را در کنار رد کمکهای خارجی دولت اگر قرار دهید٬ معلوم است نتیجه آن چه نفاق و کینه وسیع و عمیق میان مردم ترکیه به اسم ترک و کرد خواهد داشت. در تقابل با این روشهای فاشیستی که دولت حاکم نمایندگی میکند، مردم ترکیه و انسانهای برابری طلب در ترکیه‌ عکس العمل نشان داده‌ و مستقلا کمک رسانی کرده‌اند و در میدان فوتبال تماشاچیان لباسهایشان را در آورده‌ و شعار سر داده‌اند که‌ "وان سردش است ما نیز سردمان است و حکومت را با شعارهایشان نشانه‌ گرفته‌اند. 
 
کمونیست هفتگی: تا کنون و طی اطلاعیه هائی که سازمان سراسری پناهندگان داده است٬ بحث از اقدامات متنوع هم از جانب این سازمان و هم از جانب نهادها و شخصیتهای دیگر در خارج کشور به‌ منظور کمک به پناهندگان در وان و بعد از دو دوره زلزله در این شهر است. سوال این است که اوضاع در حال حاضر چگونه است و نتیجه تلاشها و اقدامات انسانی به آنها چه بوده است٬ سازمان سراسری و بقیه نهادها چه کاری کرده اند؟
 
سعید آرمان: سازمان سراسری سریعا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام همدردی با مردم مناطق زلزله‌ زده‌ به‌ وضعیت فاجعه‌ بار آن و با توجه‌ به‌ لاقیدی "یو ان" و دولت ترکیه‌ پیش بینی میکردیم بار این مصیبت بر دوش هزاران پناهنده‌ به‌ مراتب سنگین تر خواهد بود. همزمان خطر یک فاجعه‌ انسانی را هشدار دادیم. در همین موظف به‌ عکس العمل سریع و شایسته‌ اوضاع میدانستیم و من بعنوان دبیر سازمان سراسری پناهندگان ایرانی – بیمرز سریعا از اعلام موجودیت "کمپین دفاع از پناهندگان زلزله‌ زده‌ شهر وان – ترکیه‌" استقبال و حمایت کردم و واحدها و اعضای خود را در کشورهای‌ مختلف به‌ همکاری وسیع با این کمپین بویژه‌ در ترکیه‌ و سوئد که‌ تشکیلات وسیعتری داریم، فرا خواندیم. نامه‌ سرگشاده‌ای را به‌ کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و وزارت کشور ترکیه‌ در اعتراض به‌ لاقیدیهای غیر قابل قبول این سازمان و دولت ترکیه‌ نوشتیم و آنرا تقبیح و خواهان عکس العمل جدی شدم. مطالباتی را طرح و خواهان اجرای سریع آن شدیم. این مطالبات در حالی بود که‌ "یو ان" از ابتدا پناهندگان را مجبور به‌ ماندن در شهر وان کرده‌ بود و از درخواست وسایل ابتدایی زندگی برای این هزاران انسان سر باز زده‌ بود. از جمله‌ چکیده‌ مطالبات مطرح شده‌ عبارت بودن از:
 رسیدگی فوری از نظر زیستی و درمانی
-    تامین مسکن مناسب
-   تسریع در پروسه‌ اعزام به‌ کشورهای ثالث
-   رفع ممنوعیت در انتخاب محل زندگی در سایر نقاط ترکیه‌
مطالبات فوق سریعا به‌ پرچم اعتراضی پناهندگان مقیم شهر وان تبدیل و در اختیار مسئولین "یو ان" گذاشتند. مجموعه‌ فشارهای داخلی و خارجی باعث شد "یو ان" را که‌ قبلا پناهندگان را تهدید به‌ از دست دادن امکانات و بسته‌ شدن پرونده‌ در صورت خروج از شهر وان کرده‌ بود و آنان را مسئول "عواقب" اعمالشان میدانست‌، در هماهنگی با وزارت کشور ناچار به‌ صدور اجازه‌ خروج از شهر وان برای پناهندگان شد. جدا از این مطالبه‌ معین هنوز "یو ان" در قبال پناهندگان هیچ اقدام جدی دیگری برای تامین چادر و دارو و غیره‌ نکرده‌ است. لذا عملا کمپین میبایست مسئولیت بیشتری را متقبل بشود که‌ خوشبختانه‌ به‌ همت شمار زیادی از شخصیتها و سازمانها و افراد متعهد توانسته‌ایم به‌ بخشی از نیازهای فوری مالی و نقل مکان پناهندگان جوابگو باشیم. ابتدا باید به‌ وجود انسانهای با ارزش و متعهدی که‌ کمپین را در ترکیه‌ نمایندگی میکنند اشاره‌ کنم که‌ علیرغم فشارهای غیر قابل توصیف نظیر اوضاع و شرایط ناهنجار پناهندگان را از طریق گزارش تصویری و مصاحبه‌ و غیره‌ را منعکس نمودند و به‌ حلقه‌ واسط بین ما در خارج با پناهندگان و همچنین کمک کنندگان  تبدیل شدند. از جمله‌ این فعالین: فرهاد فلاحی، امیر محسن محمدی، قاسم ویسی، ابراهیم فکری، آزاد کریمی و فواد گل محمدی. بیشتر این فعالین از طریق رادیوها و تلویزیونهای مختلف صدای مصیبت زدگان را بگوش میلیونها انسان رسانده‌اند. رادیو و تلویزیون بی بی سی بخش فارسی با فرهاد فلاحی و من مصاحبه‌ کرده‌ و وسیعا خبررسانی کردند و تعداد زیادی از رادیوها و تلویزیونهای خارج کشور نیز وسیعا خبر رسانی کرده‌اند. جا دارد از دو تن از هماهنگ کنندگان کمپین پوریا صدی و مینو همیلی نام ببرم که‌ با تلاش شبانه‌ روزی شان به‌ کمپین موقعیت ویژه‌ای داده‌اند.
 
مادران پارک لاله‌ دو مورد کمک فرستاده‌اند و از طریق کمپین پخش شده‌ است، خانم مینا اسدی بالغ بر یکصد و دو هزار کرون سوئد که‌ بخشی از این مبلغ ٧٢٠٠ دلار آمریکایی از کانال کمپین توزیع گردید. در عین حال واحد بیمرز در شهر گوتنبرگ سوئد در حمایت از کمپین جمع آوری کمک مالی را آغاز کردند و بالغ بر سیزده‌ هزار کرون جمع آوری و ارسال نمودند. مینو همیلی در هماهنگی با روزنامه‌ شهروند و تعدادی از فعالین سیاسی و اجتماعی شب همبستگی را فراخوانده‌ و آقای مصلی نژاد در آن سخنرانی کرده‌ است و در مجموع تلاشهای فردی و جمعی ٥٠٠٠ دلار کانادا جمع آوری شده‌ است و همزمان مبالغی در سوئد و سایر کشورها به‌ صندوق یاران ریخته‌ شده‌ که‌ در چند روز اخیر مجموعه‌ این کمکها بدست فعالین بسیار دلسوز کمپین رسیده‌ و آنرا سریعا در میان پناهندگان باقیماند توزیع و بخشا به‌ پناهندگان که‌ به‌ شهرستانهای تقسیم شده‌اند ارسال کرده‌اند. در نروژ ٢٧٠٠ کرون و در کشورهای دیگر از جمله‌ آلمان، بریتانیا، فنلاند و غیره‌ کماکان کمپین جمع آوری کمک مالی ادامه‌ دارد. ما در تلاش هستیم که‌ بموقع گزارش دقیق و مفصل تری در مورد کل مبلغ جمع آوری شده‌ و آنچه‌ از طریق کمپین توزیع شده‌ را منتشر کنیم و در اینجا به‌ همین بسنده‌ خواهم کرد.
 
کمونیست هفتگی: موقعیت کنونی پناهندگان در وان  چگونه است٬ با چه خطرات و مشکلاتی روبرو هستند٬ چه اقدامات دیگری در دستور شما است و توقع و انتظارتان از مردم و نهادها انسان دوست و.. چه است؟
 
سعید آرمان: اوضاع آنان کماکان بحرانی است. آنان با مشکل مسکن در شهرستانهای دیگر، مشکلات مالی برای ادامه‌ حیات دست و پنجه‌ نرم میکنند. و در عین حال با مشکل اساسی تری به‌ عنوان اعزام به‌ کشور ثالث کماکان درگیرند. ما در رابطه‌ با هر دو مورد فوق به‌ فعالیتهایمان در کمپین و بعنوان سازمان سراسری ادامه‌ خواهیم داد. در تلاشیم تا کمکهای مالی کماکان جمع آوری و ارسال گردند و دوم در اروپا و در صورت امکان آمریکای شمالی با همکاری همه‌ سازمانها و نهادهای مدافع حقوق بشر و احزاب گوناگون پیکتهای اعتراضی را بمنظور فشار آوردن به‌ "یو ان" سازمان دهیم. از همین طریق از همه‌ درخواست کمک میکنیم تا به‌ این سرنوشت اسفبار پایان دهیم. در پایان از همه‌ انسانهای شرافتمندی که‌ ما را در این کمپین یاری دادند و به‌ پناهندگان کمک رساندند صمیمانه‌ قدردانی میکنم، این عکس العمل جدی نشانگر این واقعیت است که‌ در دنیای تاریک کنونی هنوز انسانیت زنده‌ است و روزنه‌ امیدی برای بشریت وجود دارد و قدر آنرا باید دانست.

سعید آرمان
٢٣ نوامبر ٢٠١١

http://www.eshterak.info/refugee/
سایت کمپین، لطفا اینرا ضمیمه‌ کن