TLogo


محتوای جنگ سفارت انگلیس- ایران
(بخشهایی از مصاحبه رادیو پرتو با رحمان حسین زاده)


رادیو پرتو: در برنامه دیگری از رادیو پرتو رحمان حسین زاده رئیس دفتر سیاسی حزب حکمتیست مهمان برنامه است. از مسئله حمله به سفارت انگلستان در تهران شروع کنیم. از یک طرف گفته میشود که ساعقه ای در آسمان آبی بود. جمهوری اسلامی که به نظر میرسید که روابط خودش را با جامعه بین المللی با چنگ و دندان داشت،بهبود میبخشید، یک دفعه حمله به سفارت انگلستان را سازمان دادند،آشکارا همه شواهد نشان میدهد که سازماندهی شده بوده از یک طرف گفته میشود روند طبیعی جمهوری اسلامی همین بوده که هست شما چه فکر میکنید؟
رحمان حسین زاده: به نظرم این اتفاق روند طبیعی نبود. این در بطن دو مسئله اتفاق افتاده، یکی از آنها کشمکشی است که ایندوره بین کشورهای غربی و جمهوری اسلامی دوباره اوج گرفت . به علاوه این اتفاق حمله به سفارت انگلیس در تهران ضرب در اختلافات جناحی درونی خود جمهوری اسلامی هم می شود. بارها گفتیم این کشمکشی که غرب با جمهوری اسلامی دارد ،جمهوری اسلامی از آن بهره برداریهای خودش را می کند و این یک نمونه تیپیک از آن بهره برداری سیاسی است که جمهوری اسلامی وجناحهای آن ازآن استفاده می برند وقبل از هر چیز اتفاقا علیه جامعه ایران و خود مردم ازآن استفاده می برند. فضاسازی جنگی و فشارهایی که کشورهای غربی دارند ،تهدیداتی که خود بریتانیا داشته، اینجا منجر شد به اینکه اول مجلس اسلامی سطح رابطه را پایین بیاورد با بریتانیا و از همانجا رقم خورد که در فکر آکسیونها و اقدامات دیگری خواهند بود. شما هم اشاره کردید، برنامه ریزی شده بود ویک مشت کسانی که عمدتا جزو مواجب بگیران هیئت حاکمه جمهوری اسلامی ،بیت رهبری و این مورد حتی مجلس اسلامی هستند،سازمانش دادند واسمش را گذاشته اند ، "حمله دانشجویان" که خیلی روشن است، اینها دانشجو نبودند ! به سفارت حمله کردند تا از این وضعیت استفاده ببرند. از این طریق بر معضلات واقعی که با آن دست بگریبانند، سرپوش بگذارند، اذهان عمومی را به جای دیگر کانالیزه کنند، این جزو شگردهای دولتهای بورژوا و جمهوری اسلامی بوده است. دوباره جمهوری اسلامی چهره ایستادگی در مقابل تعرض "بیگانگان و دفاع از کشور و ملت" را دارد به خودش می گیرد. میخواهد توهم ایجاد کند،می خواهد در عین حال جامعه را به نظر من از این طریق مرعوب کنند وخودی نشان دهند. بعلاوه جدالهای جناحهای درون جمهوری اسلامی هم در این مورد خود را نشان میدهد. کل دارودسته بیت رهبری و حتی این مورد مجلس اسلامی که الان خودش را در راستای بیت رهبری وخامنه ای تعریف میکند، با حمایت از اینکار به مانوری در مقابل دولت احمدی نژاد دست زدند. اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه شان حاوی نا خشنودی از این کار است، در صورتیکه علی لاریجانی رئیس مجلسشان کاملا با خشنودی دارد از آن دفاع میکند. ما حصل کل این فضا سازی نهایتا علیه مردم است. این عاقبت مانورهای سیاسی است که اتفاقا کشورهای غربی طی این ماجراها به دامن جمهوری اسلامی می ریزند و این رژیم هم از آن به عنوان "موهبت الهی" استقبال میکند.از طرف دیگر کشورهای غربی هم بهره برداریهای خود را دارند. تعطیلی سفارت انگلیس ،به علاوه آلمان و فرانسه و نروژ سفیر فراخواندند. با این فضا سازی ظاهرا پرونده جمهوری اسلامی را سنگین تر میکنند برای اهداف و برنامه هایی که احتمالا در آینده داشته باشند.این چار چوبی است که این اتفاق در آن اتفاق افتاده است.
رادیو پرتو: این جدال تاکنون به نفع جمهوری اسلامی نچرخیده است؟
رحمان حسین زاده : در این دور جدید فکر نمیکنم. این دوره فرق میکند. این ماجرا بر بستر تحولات خاورمیانه برجسته شده است. تحولات خاورمیانه به ضرر جمهوری اسلامی چرخید. موقعیت منطقه ای آن ضعیف شده است. آمریکا و کشورهای غربی این را میدانند و خود در فکر آنند، اوضاع منطقه را در راستای منافع خود شکل دهند. از جمله میخواهند به مزاحمتهای جمهوری اسلامی پایان دهند. فشارهای این دوره آنها در این راستا است. غرب مدعی تر در مقابل جمهوری اسلامی ظاهر شده و فشارها را بیشتر میکند. علاوه بر فضا سازی نظامی ، آنچه واقعی تر است، میخواهند در ابعاد گسترده تری تحریم اقتصادی را عملی کنند. بحث تحریم نفت ایران و یا با نک مرکزی از آن جمله است. فکر میکنم معادله به ضرر جمهوری اسلامی چرخیده است.
رادیو پرتو: اگر سابقه تاریخی را نگاه بکنیم ،زمانی که محمد خاتمی رئیس جمهور ایران بود ودستش را بازگذاشتند یک دوره ای تا روابط را با غرب وغیره بهبود ببخشد و در اواخر دوره دوباره با شاخ وشانه کشیدن های خامنه ای روبرو شد. تا نوبت به احمدی نژاد رسید و دوباره همین صحنه به نوعی دارد تکرار می شود، آیا به معنای این است که فاتحه احمدی نژاد وپرونده او خوانده شده و بسته میشود ،روندهای دیگری را در جمهوری اسلامی شاهد خواهیم بود. مسئله این است که احمدی نژاد چگونه می تواند به عنوان یک دولت سرپا بایستد بعداز اتفاقی که افتاده؟
رحمان حسین زاده : من فکر میکنم احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور دارد به پایان کار خودش می رسد. یعنی هم به لحاظ زمانی دوره رئیس جمهوریش حدود دوسال باقی مانده، هم بعد از کشمکش هایی که سر باز کرد وبعد از مقاومتی که در مقابل خامنه ای از خودش نشان داد، به این وضع افتاده است. معلوم است این جناح سکان دار جمهوری اسلامی یعنی خامنه ای و بیت رهبری و ... دیگر از نظر آنها پرونده احمدی نژاد خاتمه یافته است. انواع مسائل ومعضلات دیگری هست که مانع آن است کار را با احمدی نژاد یکسره بکنند وخیلی وقت ها هم گفته اند، کج دار ومریز، هر جوری شده تاپایان این دوره دو ساله اش را تحمل کنند. دور جدید جدالها و تناقضاتی که سربر آورده، بازتاب تحولات خاورمیانه بر جمهوری اسلامی هم هست. مولفه های جدیدی در این دور کشمکش با غرب هم وجود دارد. اینها تاثیر میگذارد. وارد یک دوره جدید تر از جدال درونی هم میشوند. بعید می دانم حتی تا آخر این دو سال باقیمانده به عنوان رئیس جمهور احمدی نژاد بتواند دوام بیاورد. چیزی که روشن است و در دوره خاتمی و حتی قبلتر در دوره رفسنجانی هم خودش را نشان داد و الان در دوره احمدی نژاد تکرار میشود، اینست که خامنه ای و جناح او سکان جمهوری اسلامی را در دست دارند و حرف اول را میزنند. اینها موجودیت نظام اسلامی را دراین تقابل با غرب وکشورهای غربی می بینند و به درجه ای هم واقع بین هستند. به نظرم اگر این چهره ضد غربی را کمرنگ کنند. اگربه این سطح از عقب نشینی های حتی فرهنگی که امسال رفسنجانی و خاتمی واخیرا احمدی نژاد می خواهد، تن دهند، جمهوری اسلامی سر پای خودش نمی ماند و مورد تعرض وسیع مردم در آن جامعه قرار می گیرد. اینها نمی خواهند کوتاه بیایند، چون کوتاه آمدنشان یعنی پایان کار جمهوری اسلامی در این شکل. سفت وسخت ایستاده اند. میخواهند نظام اسلامی وجمهوری اسلامی را با هویت ایدئولوژیک سیاسی که داشته سر پا نگه دارند. به این شکل کماکان توی این ماجرا ها خامنه ای و بیت رهبری و سپاه و ...پروژه خودشان را پیش می برند. احمدی نژاد اگر هم بماند به عنوان یک رئیس جمهور کم قدرت و با قدرت مانور محدود تری است. ببینیم در دل تناقضات جدی تری که پیش رویشان است و به ویژه در انتخابات مجلس اسلامی این جناحها چه موقعیتی را پیدا میکنند .به هر حال موقعیت احمدی نژاد خیلی ضعیف شده است.
رادیو پرتو: خیلی کوتاه، مردم و کارگران چگونه باید نگاه کنند به این مسئله؟
رحمان حسین زاده: بارها تاکید شده و فکر کنم تجربه خود کارگران و مردم هم هست،این مانورهایی که هم کشورهای غربی دارند و هم بهره برداریهای جمهوری اسلامی و جناحها از آن سرسوزنی ربطی به منفعت کارگر و مردم در جامعه ایران ندارد.نه تنها ندارد در ضدیت آشکار با منفعت کارگران و مردم است و این را به روشنی می بینیم. از این فضا و تهدیدات آمریکا و غرب، جمهوری اسلامی علیه مردم و علیه آزادی های سیاسی استفاده میکند. با اتکا به تحریم اقتصادی تعرض وسیعتر به سفره مردم را تدارک می بیند. این واقعیت را باید دید و اعتراض و مبارزه خود را مستقل از جدالهای غرب و جمهوری اسلامی باید به پیش برد. کارگر و مردم در جامعه اعتراض خود را دارند. چهارشنبه همین هفته در لندن دیدیم در ابعاد میلیونی کارگر و مردم علیه دولت حاکمه آنجا به میدان آمده اند. در همانحال کارگران ایران هم اعتراضات خود را دارند. اینجا میخواهم یک هم سرنوشتی را تاکید کنم . کارگر ومردم در ایران و انگلیس دراعتراض و مبارزه شان در کنار همدیگر هستند ظاهرا دولتها ی دو کشو ر هم جنگ دیپلماتیک با همدیگر دارند. در هر دو کشور، چه در لندن و چه در تهران کارگر و مردم لازمست " نه " خودشان را به دولتهای حاکم دو کشور ، به مانوورها و سناریو های آنها بگویند. در این ماجرا و در دل شکافهایی که دشمنان ما دارند باید خود آگاه تر، متحد تر و متشکل تر شویم. همبستگی طبقاتی کارگران و مردم در این کشورها را بیشتر بکنیم اعتراض و مبارزه مان را در ایران گسترش بدهیم. این آن راهی است که باید طی کنیم. نه مانوور کشورهای غربی جای امید کارگر ومردم است نه بهره برداریها ی این یا آن جناح جمهوری اسلامی و جدال آنها جای کوچکترین توهم برای کارگر و مردم است. دوره آن است خیلی آگاه و روشن و متحد و متشکل در هر کارخانه، کارگاه، دانشگاه و مدرسه و محله صف جنبش خود را آماده کنیم، علیه دشمنان طبقاتی مان علیه سناریوهای ضد انسانی آمریکا و غرب اعم از فضا سازی جنگی و تحریم اقتصادی، علیه هیئت حاکمه بورژوایی و جمهوری اسلامی که میخواهد از این وضعیت علیه کارگران و مردم ما استفاده کنند.
***