TLogo


 کشتار مردم عراق توسط آمریکا٬ ایران و دسته جات قومی اسلامی

مصاحبه با فارس محمود دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری عراق

 

کمونیست هفتگی: سایت ویکیلکس اسناد محرمانه زیادی از جنایات دولت آمریکا و جریانات مختلف ارتجاعی در عراق علیه مردم عراق را افشا کرده است٬ ٬ این ماجرا را چگونه میبینید؟

فارس محمود: درز پیدا کردن چنین حجم زیادی از اسناد با این دقت، نمیتواند دور از چشم دوایر حاکم اتفاق بیافتد، سرراست تر بگویم دور از چشم سیا و پنتاگون و علیه اعتراض جدی آنها. این بیشتر قابل درک است که قبول کنیم که آمریکا کشور نهادها و بنگاه ها است و هر نهادی در چهار چوب کار خود خیلی مصمم و دقیق است. تمام اعتراضی که محافل حاکم نسبت به این اتفاق داشتند از این موضع هیلاری کلینتون که گفت "این میتواند سربازان آمریکایی و اشخاصی دیگر را در معرض خطر قرار دهد و امنیت ملی ما و کسانی که با ما کار میکنند را تهدید کند" فراتر نرفت. این نشان میدهد که اعتراض جدی از طرف تمام جناحهای محافل حاکم آمریکا علیه آن صورت نگرفت. بنابراین درز این اسناد نمیتواند مسئله ای تصادفی باشد و به سادگی به دست کسانی بیافتد که قرار نیست از این اسناد باخبر شوند ، بلکه برنامه ریزی شده و مطالعه شده است. بیشتر اینطور بنظر میرسد کسانی در قدرت هستند که نفعی در آشکار شدن این اسناد دارند. ممکن است کسانی باشند که فکر کنند مقصد آشکار شدن حقیقت باشد. فکر میکنم اینجا مقصود آشکار شدن حقیقت و یا حداقل هدف اصلی نیست. زمان بندی برملا شدن این اسناد باید در زمینه شرایط سیاسی کنونی آمریکا  و دعوا در بین دو حزب اصلی این کشور دمکراتها و جمهوریخواهان و مخصوصا انتخابات میان دوره ای نگریسته شود. احتمالا احزابی هستند که در افشا کردن این اسناد سودی عایدشان میشود و میخواهند بر انتخابات تأثیر بگذارند و احزاب رقیب را سرخورده کنند. در خیلی انتخاباتها این امکان وجود دارد. به همین خاطر فکر میکنم درز این اسناد به بیرون ربط به دعوای داخلی بر سر قدرت دارد.

 

کمونیست هفتگی: تاثیر افشا شدن این اسناد برای دولت و طرفهای مختلف جدال چند ساله قدرت در عراق که بر مبنای اسناد فوق جملگی هر نوع جنایتی را علیه مردم عراق مرتکب و در ویران کردن جامعه عراق دخیل بوده اند٬ چه خواهد بود؟ 

فارس محمود: آشکار شدن این اسناد برای افشا کردن تمام آنهایی را که در این قتل عام و کشتار علیه مردم عراق شرکت داشتند بی اندازه مهم است. مخصوصا برملا شدن این مدارک ابعادی رسمی تر، معتبرتر و روشنتر به این اعمال جنایتکارانه میدهد. از دو زاویه  میشود در باره اثر این واقعه صحبت کرد.

در باره اثر آن بر توده های مردم در عراق، به یک دلیل خیلی ساده تأثیرش خیلی کم است. چیزی که این اسناد آشکار میکنند قطره ای از اقیانوس جنایاتی است که در عراق اعمال شده است. جامعه تبدیل به یک جهنم شده است، پس چیزی که ذکر شده است فقط و فقط بخشهایی از یک فاجعه عظیم انسانی است. مردم بخوبی از نقش جمهوری اسلامی در تحمیل ویرانی بر جامعه عراق ، حمایتش از دارودسته های مسلح و گانگسترهای جنایتکار، پخش کردن مواد مخدر در شهرهای جنوبی عراق ، قاچاق نفت و کشتار دانشگاهیان عراقی آگاه هستند. مردم میدانند که جمهوری اسلامی میلیاردها دلار خرج گانگسترهای اسلامی کرده و آنها را به راکت و اسلحه و مواد منفجره مجهز میکند. مردم میدانند وقتی گانگسترهای اسلامی در بغداد و جنوب عراق دچار مشکل میشوند به آغوش جمهوری اسلامی ایران که حامی آنها ست فرار میکنند، میدانند که از القاعده حمایت میکند و الی آخر. مردم به خوبی از زندانهای مخفی و غیر رسمی مالکی آگاه هستند،  از زندانهایی که متعلق به وزیر داخله، باقر صولاغ هستند و در آنجا سنی ها را زندانی میکنند و افراد را بر مبنای فرقه ای شکنجه میکنند خبر دارند. مردم از دادگاه های سپاه مهدی و از اعدامهای صحرایی مردم توسط اینها خبر دارند. مردم از گورهایی که در خانه ها  کشف شده بود و این جنایت کاران هنگام فرار از دست دار و دسته مالکی بجای گذاشته بودند آگاهند. مردم شاهد عینی در بیرحمی و بی پروایی بلک واتر در تحقیر و خوار کردن مردم و کشتارهای ناگهانی آنها دارند. مردم از زندان ابوغریب ارتش آمریکا، از دلیل سکوت آمریکا در برابر قاچاق نفت و دزدی های اموال مردم و همه این اتفاقاتی که می افتد بخوبی آگاه هستند. 

همانطور که گفتم این قطره ای از دریای جنایاتی است که آمریکا، ایران، نیروههای منطقه ای و داروسته های مسلح داخلی مرتکب شدند. متاسفانه مردم عراق لحظه به لحظه در طول هفت سال با این جنایات و این بدبختی زندگی کرده اند و عصبانیت و نا رضایتی مردم از نیروهای بانی این وضعیت و برنامه و اعمالشان انتها ندارد. مردم  دلیل بدبختی و خانه خرابی خود را در این نیروها میبینند. بنابر این فکر نمیکنم آشکار شدن این اسناد هیچ تأثیری بر کارنامه ضد انسانی و جنایتکارانه این نیروها نزد مردم عراق داشته باشد. عصبانیت و نارضایتی مردم عمیق است و در طول این هفت سال عمق و وسعت آن بیشتر و بیشتر شده است، از زمان شروع جنگ آمریکا علیه عراق نه از زمان اشکار شدن این اسناد.

در عرصه بین المللی این موضوع تا اندازه ای متفاوت است. این قضیه باعث میشود که مدارکی معتبرتر دال بر جنایات این کشورها و نیروها و دارودسته های مسلح بر ضد بشریت  فراهم گردد.آشکار شدن این اسناد از این نظر خیلی مهم است. مقداری از چرک و کتافت آن جریانات و کشورهایی که در خلق این تراژدی دست داشتند را به سطح میآورد. صدمه ای جدی را متوجه آمریکا٬ ادعاها و پروژه های جنایتکارانه اش میکند، پروژه جنگهای به اصطلاح آزادی بخش علیه دیکتاتورها و حکام ستمگر. همچنین مفهوم دموکراسی و معنی سیاسی اجتماعی آن  و تمام مفاهیم جعلی ای که در باره آزادی و حقوق بشر تبلیغ شده را زیر سوال میبرد. این گرایش در سطح بین المللی مدتی است تشدید شده است.

 

کمونیست هفتگی: افشای این اسکاندال چه وظیفه ای را بر دوش مردم آزادیخواه عراق٬ طبقه کارگر و حزب شما خواهد گذاشت؟

فارس محمود: این افتضاح سیاسی تمام مردم متمدن و آزادیخواه را فرامیخواند که در مبارزه بر علیه جریانات ارتجاعی هر چه بیشتر  بسیج شوند و جنگ خود را برای از بین بردن حاکمیت اینها شدت ببخشند. تا زمانیکه مردم هنوز این امیدواری را دارند که زندگیشان میتواند توسط این نیروها بهبود یابد، تصور بهتر شدن استاندارد زندگی مردم امری غیرممکن است، این نیروها نه میخواهند و نه میتوانند زندگی بهتری برای مردم تأمین کنند. تجارب چند سال گذشته این حقیقت را به روشنی نمایان کرده است که همه این بدبختی که برسر مردم آمد تماماً دست ساز نیروهایی بود که هم اکنون در قدرت هستند. نیاز به گفتن این که اینها چه  عقب گرد و پس رفت اخلاقی - اجتماعی ای را به این جامعه تحمیل نمودند و آن  را تبدیل به یک جنگل کردند، نیست. در نتیجه این وضعیت فاجعه انگیز که هم اکنون در جریان است باید به انتها برسد. 

سوالی که روبروی طبقه کارگر قرار گرفته است این است، تمام این وضعیت فجیع دست ساز یک طبقه مشخص است، دست ساز بورژازی است. نیروهای بورژوازی سوای جنگ و خونریزی مرگ و زندگی بین خودشان،همگی در حمله به طبقه کارگر و مردم زحمتکش متحد هستند.

برای تغییر در این وضعیت طبقه کارگر باید نقش رهبر و پیشرو را بر عهده بگیرد، طبقه کارگر یکی از اصلیترین طبقات است که بیشترین منفعت را در رسیدن به این هدف عاید خود میکند. باید نقش فعالی در بسیج کردن و متحد کردن  بخشهای مختلف جامعه بدور خود بسمت یک زندگی بهتر، ایفا کنند. زمان آن رسیده است که طبقه کارگر دخالت کند و جامعه ای جدید و روشن که بر اساس آزادی و برابری بنا شده است را معرفی کند.

حزب کمونیست کارگری عراق متحد کردن و بسیج کردن کارگران و تمام کسانی که بدنبال آزادی و برابری هستند  را در همه جا در کارخانه در دانشگاه و هر محل و مکانی  امر خود میداند و میکوشد این نیروها را دور پرچم خود برای پایان دادن به این وضعیت فجیع و رسیدن به یک زندگی شایسته و بهتر جمع کند. ما مشغول یک مبارزه روزانه برای قدرت بخشیدن به مردم و طبقه کارگر در پیشاپیش آنها هستیم. تلاش داریم که اعتماد و امید دوباره به ظرفیتهای خود آنها را در مبارزه علیه این نیروها جلب کنیم و روحیه مبارزه جویی و مقابله با این وضعیت را  در میان آنان تقویت کنیم.