TLogo



موج اعتراض به حکم  اعدام حبیب لطیفی

 

آسو فتوحی

 

جمهوری اسلامی قرار بود در بامداد روزیکشنبه سوم دیماه حکم اعدام حبیب لطیفی دانشجوی مقیم سنندج را اجرا کند. موجی از اعتراض در خود سنندج و کشورهای مختلف علیه این جنایت٬ ماشین سرکوب را حداقل در این مورد نگه داشت و اعدام او اجرا نشد.

طبق اخبار منتشره از کمیته کردستان حزب حکمتیست٬ و فعالین کانون زنان٬ کودکان و معلمان سنندج٬ ساعتها قبل از موعد اعدام جمعیت قابل توجهی از مردم مبارز سنندج در مقابل زندان این شهر در اعتراض به حکم اعدام تجمع کردند٬ کارگران برق این شهر با قطع برق قسمتهای مهمی از شهر اعتراض خود به حکم اعدام حبیب لطیفی را اعلام کردند. این اقدامات جسورانه فضای شهر سنندج را تحت تاثیر گذاشت و سرانجام ماموران زندان سنندج اعلام کردند که حکم اجرا نخواهد شد.

بدنبال این اتفاق همان روز با تاریکی هوا مزدوران رژیم به خانه حبیب لطیفی یورش برده و همه بستگان او را دستگیر و شبانگاه با خود بردند. بدنبال تعداد زیادی از فعالین اجتماعی این شهر توسط مزدوران رژیم دستگیر شدند. این اقدامات جواب جمهوری اسلامی به مردم آزادیخواه سنندج بود٬ که اعتراض حق طلبانه خود را به حکم اعدام حبیب لطیفی و همه زندانیان سیاسی را به گوش همه رساندند.

طبق اخبار منتشره همراه مردم سنندج٬ در اعتراض به حکم اعدام حبیب لطیفی و احکام صادره اعدام٬ در اعتراض به ماشین سرکوب جمهوری اسلامی و اعدام علی صارمی و علی اکبر سیادت که در زندان اوین جانشان را گرفتند٬ در کشورهای مختلف و به همت احزاب و سازمانهای سیاسی٬ کانون و انجمنهای مختلف و فعالین چپ و صفی از مخالفان حکم اعدام٬ تحرکاتی صورت گرفت. در کشورهای نروژ٬ آلمان٬ دانمارک٬ بلژیک٬ سوئد٬ کانادا و.. اکسیونهای اعتراضی در مقابل سفارتخانه های جمهوری اسلامی و میادین شهرها پیش برده شد و ضمن محکوم کردم احکام اعدام٬ خواهان لغو حکم اعدام و آزادی زندانیان سیاسی شدند. همراه این تحرکات بسیاری از نهادها و مدافعین حقوق انسان و مخالفین حکم اعدام در کشورهای اروپائی نامه های اعتراضی به سفارتخانه های جمهوری اسلامی ارسال کردند.

اما ماشین سرکوب جمهوری اسلامی باید کار کند. حفظ نظام ظالمانه به استبداد و کشتار و اعدام و زندان مخالفان٬ به ربودن و اسیر و زندانی کردن فعالین کارگری و زن و جوان آزادیخواه بستگی دارد. جنایت و اعدام مخالفین ابزار ایجاد ترس و وحشت در جامعه٬ ابزار به سکوت کشاندن میلیوها کارگر و انسان شریفی است که جمهوری اسلامی و بردگی سرمایه را نمیخواهد.

اما این سرنوشت محتوم ما نیست. ماشین سرکوب را ما میتوانیم سرنگون کنیم. این تنها راه ما است. این تنها راه پایان دادن به اعدام و کشتار مردم است. این کار نیروی است که آزادی و رفاه همگانی بخشی از منافعش است. این کار طبقه کارگر آگاهی است که برای نجات خود پله های پیشروی را بنا مینهد و برای اتمام جهمنم سرمایه و ماشین کشتار و اعدامش٬ سنگر به سنگر پیش میرود و صف انسان آزاده و شرافتمند جامعه را حول پرچم و سیاست خود جمع میکند.