TLogo


 

دفاع از انقلاب مصر و تونس٬علیه احزاب حاکم کردستان عراق

مصاحبه کمونیست هفتگی با محسن کریم از رهبری حزب کمونیست کارگری کردستان

 

کمونیست هفتگی : دیروز  و امروز ١٦ و ١٧ فوریه، شاهد تظاهرات مردم در شهر سلیمانیه هستیم. ماجرا از چه قرار است و حزب شما کجای این اتفاقات است؟

 

 محسن کریم : دیروز و امروز در میدان اصلی شهر سلیمانیه (به ر دەرکی سه را) هزاران نفر از مردم این شهر جمع شدند تا حمایت خود را از انقلابهای تونس و مصر اعلام کنند و همچنین صدای اعتراض‌ خود را به گوش حاکمان کردستان برسانند. بدون شک انقلابهای تونس و مصر همزمان با تاثیرات آنان بر منطقه، به تبع آن بر افکار عمومی در کردستان عراق تاثیر داشته اند . و مردم کردستان به مانند طبقه کارگر و زحمتکش و جوانان و آزادیخواهان منطقه به خروش آمدند.

موجی از نارضایتی  بر علیه بیکاری که در میان نسل جوان بسیار وسیع است٬ علیه فقر و فساد حکومتی، علیه دو حزب نظامی-عشیره‌ای که مالک تمام دارایی‌های کردستان شده‌اند، عیله نبودن ابتدایی‌ترین امکانات  خدماتی و رفاهی در جامعه مانند برق که بعد از ٢٠ سال حاکمیت دو حزب جنبش ناسیونالیسم کرد٬ هنوز به آمال نرسیده مردم، ضد نبودن آزادی ، حاکمیت کهنه‌پرستی و خرافه، عیله سرکوب هر صدای معترض،  بخصوص در نسل جوان  پدید آمده است.  

حقیقت این است که انقلابات تونس و مصر امید مردم را به تغییر دوباره جان بخشیدند، وگرنه تاریخ این اعتراضات مردمی به چند سال قبل بر می‌گردد٬ از زمان فروپاشی رژیم بعث در عراق و خوشحالی بورژوا-ناسیونالیستی کورد به رسیدن نعمت سرمایه کلان حاصل از فروش نفت و حاصل از کار طبقه کارگر. بر اساس آمار بانکهای جهانی و بر اساس اعترافات سران احزاب دمکرات کردستان  و اتحادیه میهنی٬ هزاران میلیونر و صدها میلیاردر دلاردر کردستان بوجود آمده‌اند، و از طرفی هم صدها هزار جوان در حالی که از بیمه بیکاری در کردستان خبری نیست٬ بیکارند. بدین خاطر صدها هزار جوان به زحمت و به کمک مالی خانواده‌های خویش زندگی سپری میکنند! این نابرابری اقتصادی، در کنار وجود حکومتی ملیشیایی که تنها بخاطر نوشتن مطلبی در روزنامه‌ها،  آشکارا جوانان کردستان را می کشد، دهان روشنفکران را می‌بندد و مخالفان سیاسی خود را سرکوب می کند.

این ستم و سرکوب که بر طبقه‌کارگر و زحمت کش کردستان، بخصوص بر جوانان حاکم است، از این بیشتر قابل تحمل نیست. چیزی که در این دو روز اتفاق افتاد و بی‌گمان در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت، نشانه‌ایست از آزاد شدن موج اعتراض طبقه کارگر و مردم زحمتکش و جوانان خانواده‌های کارگری و بی‌بضاعت جامعه‌ی کردستان.

 

 بی‌گمان حزب ما نقش بسزایی در تدارک و راه‌اندازی این اعتراضات دارد. ما همچنین در دادن آمادگی ذهنی برای کار سیاسی و انقلابی، راه اندازی اعتراضات و طرح مطالبات بحق مردم محروم نقش مهمی داشته ایم. مشخصا در اعتراضات دیروز  و امروز دوستان  و رفقای حزبی به صورت وسیع و موثری در این اعتراضات شرکت نموده و ادبیات حزب را وسیعا در تجمع اعتراضی پخش کردند. در آثار منتشره‌ی حزب که در جمع معترضین پخش گردید این مسئله خاطر نشان گردیده که تغیرات ساختاری بنیادین در عرصه سیاست و اقصاد کردستان باید صورت گیرد و همچنین باید این فضای نظامی و میلیشایی حاکم بر کردستان خاتمه یابد و  برقرای آزادی وهمه‌ی حقوق مردم ،کارگران٬ زنان و جوانان به رسمیت شناخته شود. رفقا نوزاد بابان و خسرو سایه  از کادرهای رهبری حزب و اعضای دفتر سیاسی برای متعرضین سخنرانی کرده و تاکید کرده اند که حکمرانان کردستان باید به خواسته‌های مردم مبنی براحقاق آزادی واجرای تغیرات بنیادی برای بهبود وضعیت معیشتی گردن  نهند. رفقا خواستهای معترضین را نمایندگی کرده و آنها را به گوش دولتمردان کردستان رساندند و همزمان از مردم خواستند که اجازه ندهند که این اعتراضات بر حقشان توسط سایر گروه یا جریانات بورژوازی به انحراف کشیده شود.

 

کمونیست هفتگی: اخبار حاکی از این است که اعتراضات امروز به خشونت کشیده شده و چندین نفر کشته و مجروح شده‌اند٬ ممکن است در این مورد توضیحاتی بدهید؟

محسن کریم: اعتراضات امروز به شیوه‌ آرامی به پایان رسید اما پس از اینکه پلیس امینیت اتحادیه میهنی که مسئول امنیت شهر سلمانیه است، با اتمام رسیدن تظاهرات محل را ترک کرد٬ عده ای از معترضین به سمت مقر حزب دمکرات کردستان که در ٥٠٠ متر ی میدان محل واقع است رفته و علیه حزب دمکرات کردستان و مسعود بارزانی  شعار سرداند و به سمت ساختمان مورد نظر سنگ پرتاب کردند. نگهبانان این مقر نیز علیه معترضین آتش گشودند. بنا به اخبار رسمی تا کنون تعداد ٩ نفر کشته  و ٥٠ نفر زخمی شده اند. اکنون اعلام شده است که از ساعت ٧ بعد ظهرتا ٧ صبح فردا٬ آمد و رفت در شهر سلیمانیه ممنوع است. 

 

کمونیست هفتگی: مطلع شده ایم که اتحادیه میهنی کردستان که بر شهر سلیمانیه  حاکم است٬ حزب شما را تهدید کرده است که نباید در این اعتراضات شرکت کنید، می توانید دراین باره توضیحاتی بدهید؟

محسن کریم: بله درست است٬ روز چهارشنبه ١٦ فوریه٬ بعد از تمام شدن تجمع اعتراضی٬ از طرف اتحادیه میهنی با حزب ما ارتباط گرفته و می‌گویند که حزب ما اجازه ندارد در تجمع اعتراضی پنجشنبه ١٧ فوریه شرکت کند و اگر در این تجمع شرکت کنیم٬ مطمئنن مورد بازخواست قرار خواهیم گرفت! اما حزب ما نه فقط اینکه امروز در این اعتراضات شرکت نمود٬ بلکه این را هم خاطر نشان ساختیم که تمام تلاش خود را می کنیم که مبارزات و اعتراضات مردم به جنبشی سیاسی هوشیارو همه‌گیررسوق یابد تا  بتواند خواستها و حقوق مردم را از گلوی حکومت ملیشیایی حاکم بیرون بکشد و افق زندگی آزاد و بهتری را برای طبقه کارگر و مردم در کردستان  نمایان سازد.