TLogo


 اعتراضات کردستان عراق٬ پته دولت خودمختار بر روی آب

مصاحبه با عبدالله دارابی دبیر کمیته کردستان حزب حکمتیست

 

کمونیست: کردستان عراق کماکان صحنه جنگ و جدال خیابانی میان مردم و دولت خودمختار کردستان است. فضای سیاسی شهرهای مختلف کردستان چگونه است. مطالبات مردم کماکان مسئله بیکاری و رفاه است؟

عبداله دارابی: صحنه جنگ و جدال خیابانی میان مردم و دولت خودمختار در کردستان عراق رو به گسترش است و  مبارزه علیه بیکاری و فقر و فلاکت و فضای میلتاریزه شده توسط احزاب حاکم به عناوین مختلف در خیابانها، میادین و دانشگاه های سلیمانیه و دیگر شهر های کردستان از جمله حلبجه شهید، رانیه، کویه، چمچمال، کفری، کلار سید صادق و... در جریان است. در این اجتماعات، طبقات و اقشار مختلف جامعه بویژه کارگران٬ جوانان، معلمان، پزشکان و کارمندان بیمارستانها، روزنامه نگاران، وکلای دادگستری و نویسندگان شرکت شرکت دارند. نکته جالب توجه این است  در همه اعتراضات تا کنونی، نقش و حضور زنان انقلابی شرکت کننده بر جسته و رو به افزایش است. چنانچه اشاره کردم، خواست و مطالبات مردم کماکان مسئله ایجاد کار و رفاه، بر چیدن فساد اداری، خروج نیرو های مسلح احزاب به خارج شهر ها و محاکمه مسببین کشتار و زخمی های چند روز اخیر است. طی  چند روز اخیر، مردم  مبارز و انقلابی کردستان عراق، با تکیه بر خواست و مطالبات خود میکوشند تا حقوق و اختیارات پایمال شده ٢٠ سال اخیر خودشان توسط دولت خودمختار کردستان را باز یابند و با تکیه بر آن جامعه ای آزاد و برابر و فارغ از ارتجاع و استبداد و ستم و استثمار را برای خود بنا نهند.

 

کمونیست هفتگی: تاثیر این اتفاقات در کردستان ایران چیست؟ احزاب ناسیونالیست کرد در ایران چه موضعی در مقابل این اتفاقات گرفته اند؟

عبداله دارابی: تاثیرات مثبت این اتفاقات در کردستان ایران قابل اغماض نیست چون زمین را زیر پای همه استثمارگران و  دیکتاتور های ریز و درشت منطقه  داغ کرده است. ولی در شرایط حاضر باید تاثیرات اتفاقات کردستان عراق را در ایجاد و بر قراری  فضای انقلابی  و آزادیخواهانه  توسط میلیونها کارگر و زحمتکش و جوان انقلابی در سطح منطقه خاورمیانه ضرب کرد و با اثر گزاری بمراتب بزرگتری بسراغ مردم ایرانن و کردستان ایران رفت. بی تردید تاثیرات این اتفاقات رو مردم کردستان ایران کاملا قابل لمس است چون از ٣٢ سال قبل تا کنون با خمیر مایه انباشت شده این انفجار آشنا هستند و با بانی و مسببین اصلی آن نیز در جنگ و جدال بسر می برند.  ترس ناشی از سیر تاثیرات مثبت و  رو به رشد این اتفاقات،  تنها جناحهای سبز و سیاه رژیم اسلامی را مضطرب نکرده، احزاب ناسیونالیست و قوم پرست کردستان ایران را نیز بیشتر از هر کس دیگری شوکه و نگران ساخته است. اینها از بازتاب عملی  این رویداد انقلابی در کردستان ایران بشدت بیمناکند و می ترسند اثرات این اتفاقات، به چالشی بزرگ در سر راه آنها هم تبدیل شود چون ماهیت و مضمون و جنس و عملکرد آنها با احزاب برادر خود در آنسوی مرز یکی است و هیچ تفاوتی با هم ندارند. بهمین خاطر، بجای همدردی و همسرنوشتی با مردم کردستان عراق، سه روز قبل شاهد فراخوان مشترک آنان با جناح سبز رژیم بودیم که در آن از مردم کردستان ایران خواستند با آمدنشان به خیابانها جناح سبز جمهوری اسلامی را تقویت کنند که خوشبختانه مردم به حرف آنها وقع نه نهاد  و دست رد به سینه آنها زد.

احزاب ناسیونالیست و قوم پرست کردستان ایران، عامدانه و آگاهانه در برابر رویداد های چند روز اخیر مردم کردستان عراق سکوت پیشه کرده و هیچ عکس العملی نسبت به آن از خود نشان ندادند.  چون خوب میدانند سرنوشت تلخ امروز احزاب ناسیونالیست حاکم بر کردستان عراق، دیر یا زود به سناریو سرنوشت آتی خود آنها نیز تبدیل خواهد شد.  چون هویت و آرمان و اهداف همه آنها یکی است و در این چوار چوب سر سوزنی با همدیگر تفاوت ندارند.  و اگر دیر یا زود بتوانند از در سازش و بند و بست با هر بخشی از جناحهای بورژوازی هار و ارتجاعی حاکم بر ایران به توافق برسند بدون هیچ اما و اگری در استثمار و سرکوب کارگر و مردم آزادیخواه کردستان ایران کوتاهی نخواهند کرد و همراه با حکومت مرکزی ایران بمراتب بدتر از سناریوی کشتار هفده فوریه شهر  سلیمانیه  را در کردستان ایران تکرار خواهند کرد چون در این زمینه از قابلیت و ظرفیت بالایی برخوردارند و تاریخ ٣٢ سال قبل آنها هم گواه غیر قابل انکار این واقعیات است.  این نکته را هم بخاطر داشته باشیم که، کارگر و مردم آزادیخواه کردستان ایران باید از هم اکنون به این امر واقف باشند  احزاب ناسیونالیست و قوم پرست کردستان ایران هم منافغ طبقاتی خودشان را در صدر همه ادعا های پوچ و توخالی خود قرار داده و اجرا و پیشبرد آنرا بر منافع مردم کردستان ترجیح میدهند و هیچوقت سرنوشت تلخ  امروز احزاب برادرشان در کردستان عراق را  هم به درس عبرت برای آینده خود تبدیل نخواهند کرد و از آن نیز هیچ پند و اندرزی خوبی نخواهند گرفت.  چون همزمان با گسترش اعتراضات عمومی و بر حق مردم کردستان عراق، آنها در راستای سرنوشت آتی خویش شتابان به یاری بخشی از ارتجاع  حاکم بر ایران شتافته و  بقا و ماندگاری ضد انسانی آنها  را بر خواست و مطالبلت بر حق مردم کردستان ایران ترجیح دادند و بدین وسیله به راهی پا گذاشتند که احزاب برادرشان در کردستان عراق ٢٠ سال آغاز کرد.

 

کمونیست هفتگی: خطاب شما به مردم کردستان در ایران چیست؟ 

 

 عبداله دارابی:  فضای انقلابی  یک ماه و نیم اخیر و مبارزات آزادیخواهانه میلیونها کارگر و زحمتکش و جوان متنفر از وضع موجود  در سطح منطقه، چنان غیر مترقبه بود که همه سران ریز و درشت نظام سرمایه داری غافلگیر نمود.  در مقابل نیز همه کارگران  و مردم آزادیخواه  در سراسر جهان  از آن انرژی و قوت قلب گرفتند. زمینه بکار گرفتن این انرژی انقلابی در کردستان ایران هم فرا رسیده که باید علیه کل موجودیت رژیم اسلامی ایران بکار گرفته شود و با سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی، زمین را زیر پای همه احزاب ناسیونالیست و قوم پرست و همه نیرو های سناریو سیاهی گرم کرد.

مبارزه ٥ روز اخیر کارگران و مردم آزادیخواه کردستان عراق، پته چندین دهه دروغ و ریا کاری احزاب ناسیونالیست و قوم پرست کردستان را در برابر چشمان مردم  رو آب انداخت و راز پنهانی آنان را فاش ساخت و طپل رسوایی آنها را در انظار افکار عمومی جهان بصدا در آورد. تحرک انقلابی ٥ روز مردم کردستان عراق نشان داد که پرچم ناسیونالیست و قوم پرستان کرد، پرچم سیاست های ارتجاعی و ضد کارگری اقلیت نا چیزی از بورژوازی جامعه کردستان است  که  آنرا تحت نام واژه های پوچ و تو خالی چون" کردایتی، ملت کرد، و...." به خورد مردم داده اند و بوسیله آن بچشم  کارگر و مردم زحمتکش خاک پاشیده اند و آنرا فریب داده اند.

واقعیات ٥ روز اخیر کردستان عراق نشان داد که آزموده را آزمودن خطاست.  کارگر و مردم آزادیخواه کردستان نباید اجازه دهند تحت هیچ عنوانی سناریوی حاکمیت احزاب ناسیونالیست کرد در کردستان ایران به آزمون گذاشته شود و بدینوسیله فقر و فساد و بیکاری بی عدالتی و بی قانونی و نا امنی مطلق زندگی روزمره شهروندان کردستان ایران را در پرتگاه نا بودی قرار دهد. منافع سرمایه داران هم زبانی و قومیت و ملت و همسرنوشتی با کارگران همزبان خویش و... را برسمیت نمی شناسد و حاضر نیست سود و سرمایه  به جیب زده ناشی از دسترنج کارگران را با هیچ یک از آنان تقسیم کند.

مردم مبارز کردستان ایران همراه  با کارگران و سایر آزادیخواهان در سراسر ایران، مسیر آزادیخواهانه و انقلابی مردم تونس و مصر و لیبی و یمن و کردستان عراق را الگوی مبارزات خود قرار دهند و برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی بمیدان آیند و با  جمع شدن زیر چتر سیاست های رادیکال کارگری و سوسیالیستی عرصه را بر بورژوازی ملی و اسلامی بعد از سر نگونی رژیم  که هم اکنون در کمین نشسته اند تنگ کنید و بدینوسیله یک بار برای همیشه  ستم و استثمار و فقر و بیکاری و نا امنی را از محیط کار و زندگیتان بر چینید.

عبداله دارابی 22 فوریه 2011