TLogo


 

گزارشی از اعتراضات اخیر کردستان عراق

کامیار احمدی

 

در مورخ ١٦ فوریه به دعوت کمیته دفاع از حقوق و آزادی های مردم، برای اعلام حمایت از انقلابات اخیر تونس و مصر، مردم شهر سلیمانیه در میدان آزادی این شهرتجمع کردند. حزب کمونیست کارگری کردستان عراق نیز یکی از اعضای اصلی  این کمیته بود. دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری کردستان عراق عثمان مارف در این خصوص بیان کرد، با اینکه چندین بار از سوی اتحادیه میهنی با آنها تماس گرفته شده، که در این مراسم حق شرکت کردن ندارد، اما با این حال فعانه شرکت موثری داشته‌اند و دو نفر از اعضای دفتر سیاسی این حزب به نامهای نوزاد بابان و خالد مجید از دست اندکاران اصلی این تجمع بودند.

تجمع برای روز بعد یعنی ١٧ فوریه در همان محل فراخوان داده شد. در این روز معترضین و جمعیت حاضر در میدان آزادی سلیمانیه با سردادن شعارهایی درحمایت از تحولات اخیر منطقه و خواندن بیانیه هایی از سوی برگزار کنندگان این تجمع، صدای اعتراض خویش را به حکومت خودمختار کردستان رساندند. در این بیانیه‌ها به وضعیت بد رفاهی ومعیشیتی مردم، نبود امکانات اولیه برق و آب مناسب٬ بیکاری وسیع همچنین فساد بی حدوحصر دستگاه‌های دولتی اقلیم کردستان اشاره شد.

اعتراض و تجمع به شیوه‌ آرامی به پایان رسید. اما پس از اینکه پلیس "آسایش" حزب اتحادیه میهنی که مسئول امنیت شهر سلیمانیه است، با اتمام رسیدن تظاهرات محل را ترک کرد. عده ای از جوانان معترض به سمت مقر شاخه‌ ٤ حزب دمکرات کردستان که در ٥٠٠ متری میدان آزادی - محل تجمع - واقع است رفتند و علیه حزب دمکرات کردستان عراق و شخص مسعود بارزانی  شعار سرداند و به سمت ساختمان مذکور سنگ پرتاب کردند.  نگهبانان این مقر نیزعلیه معترضین آتش گشودند. در این تیراندازیها نوجوان ١٥ ساله ای به نام "ریژوان علی" کشته و بیش از ٥٠ نفر زخمی شدند. نوجوان دیگری به نام "زمناکو رزگار" که بسیاری تصاویر او را در صحنه‌ها‌ی منتشر شده در خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی مجازی مانند فیس بوک و تویتر دیده‌اند، از ناحیه سر مضروب شد، تا این زمان در کما به سر می برد.

 

بعد از گذشت ساعاتی از تیراندازی شاخه ٤ حزب کردستان عراق و با فرا رسیدن شب واعلام  مقرارت منع آمد شد از ٧ بعدطهر تا ٧ صبح روز بعد، اما مردم معترض سلیمانیه حاضر به ترک خیابانها نشدند و به شدت درخواست خروج سریع نیروهای مقر مذکور از سلیمانیه و تحویل عاملین تیراندازی به مقامات قضایی شدند. که حکومت اقیلیم از پذیرفتن این خواسته ها سر باز زد، و از رسانه های خود مدام معترضین را آشوبگر خطاب کرد و تیراندازی نظامیان شاخه ٤ حزب دمکرات کردستان را دفاع از خود خواند.

در روز ١٩ فوریه کل فضای شهر امنیتی شد. نیروهای نظامی حکومت خودمختار کردستان از شهرهای دیگر به سلیمانیه  وارد شدند. یکی از ساختمانهای حزب "گوران" (تغییر) در هولیر آتش گرفت. رسانه‌های دولتی مدام معترضین را آشوبگر خواندند. مردم خشمگین از درگیریهای روز گذشته با فراخوان احزاب و سازمانهای و گروه‌های سیاسی و اجتماعی مختلف بخصوص حزب کمونیست کارگری کردستان دوباره خود را برای تجمع در میدان آزادی در روز ٢٠ فوریه آماده می کردند. دامنه اعتراضات به شهرهای رانیه و دربندیخان نیز کشیده شد. مردم و جوانان رانیه از حرکت کامیونهای حمل سوخت به سلیمانیه جلوگیری کردند.

در روز ٢٠ فوریه مردمی که برای تجمع این روز به طرف میدان اصلی شهر حرکت می‌کردند با پلیس که از رفتن به میدان جلوگیری می کرد، درگیر شدند. پلیس ضد شورش با گاز اشک‌آور و باتوم به معترضین حمله کرد. دامنه‌ی درگیریها به خیابانها اصلی شهر و حتی به کوچه پس کوچه های شهر کشیده شد. در این درگیریها ٤٨ نفر زخمی شدند که ١١ نفر از آنها با گلوله مستقیم زخمی شده بودند. یکی از زخمی ها به اسم "سورکیو زاهد" بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد و همزمان در شهر رانیه نیز درگیرها بین پلیس و مردم رویداد که ٩ نفر زخمی شدند. ٨ نفر از زخمی شدگان نیز با شلیک مستقیم گلوله زخمی شده بودند.

در روزهای بعدی تا این تاریخ یعنی ٢٢ فوریه هر روز معترضین در میدان آزادی شهر سلیمانیه تجمع اعتراضی خود را انجام می دهند. هر روز بر شمار شرکت کنندگان افزوده می شود. شمار زیادی از روشنفکران کردستان و دو نماینده مجلس نیز به تجمع اعتراضی پیوستند. دانشجویان دانشگا‌ه‌های "سلیمانیه" و "کویه" در بیانیه‌هایی از این تجمعات اعتراضی میدان آزادی سلیمانیه اعلام حمایت کردند. پزشکان و کادر پزشکی بیمارستانهای سلیمانیه نیز حمایت خود را اعلام کرده اند و خواسته های اعلام شده در میدان آزادی را خواست خود دانستند.

امروز نیز در شهر "حلبچه" تطاهراتی صورت گرفت، که در آن معترضین با نیروهای پلیس ضد شورش درگیر شدند. چندین نفر مجروح شدند که ٣ نفر از آنان پلیس هستند. دولت حکومت اقلیم تا این زمان حاضر به گفتگو یا قبول خواسته‌های معترضین نشده است. نیروهای نظامی مستقر در دروازه‌های اصلی شهر از ورود تعداد زیاد از مردم و جوانان شهرهای دیگر که قصد داشتند به تجمع اعتراضی سلیمانیه بپیوندند، جلوگیری میکنند.

اوضاع همچنان ناآرام است و خبرها حاکی ازآن است در شهر اربیل که پایتخت حکومت اقلیم است و مرکز اصلی حزب دمکرات کردستان عراق، احتمال دارد در روزهای آتی مردم این شهربه حمایت از خواستهای معترضین شهر سلیمانیه اعتراضاتی را سازمان دهند.

در این مدت همزمان با این اعتراضات در کردستان عراق، تظاهرات وسیعی در شهرهای اروپایی از جمله لندن و سوئد و... از سوی احزاب سیاسی و گروهای سیاسی و اجتماعی بر علیه حکومت اقلیم کردستان شکل گرفت.

 

در پایان آخرین خواسته معترضین میدان آزادی سلیمانیه که توسط نوزاد بابان عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری عراق و از فراخوان دهنده‌گان و مجریان اصلی برپایی اعتراضات است، خوانده شد، آورده می شود:

 

خواسته معترضین میدان آزادی شهر سلیمانیه:

 

 در جهت آرام شدن اوضاع سیاسی  اکنون کردستان،لازم است سریعا به این خواسته‌های معترضان جواب مثبت داده شود:

 

١- تعطیل کردن سریع تمام پایگاهای نظامی احزاب و جمع کردن تمام پاسگاهای ایست و بازرسی در محله ها‌
٢-
منحل و ممنوع کردن تمام نیروهای میلیشیای احزاب و سازمانها و نهادهای سرکوبگر و امنیتی، بخصوص سازمان حفاظت و اطلاعات
٣-
تخصیص و افزایش حداقل دستمزد کارهران به یک میلیون دینار
٤.ایجاد شغل و فرصتهای شغلی و یا بیمه بیکاری
٥.بیمه بهداشت
٦. لغو قانون منع تظاهرات
٧. لغو قانون چندهمسری
٨.رفع معضل برق وامکان برخورداری از برق ٢٤ ساعته و همچنین سوخت به صورت رایگان
٩.آزادی بی قید و شرط سیاسی ، آزادی اعتراضات و تجمعات و اعتصاب
١٠.گرفتن امکانات و سرمایه‌های مالی و مادی تمام احزاب و افراد حکومتی که از راه استفاده از قدرت و فساد حکومتی بدست آورده اند

  

٢٢ فوریه ٢٠١١