TLogo


سقوط مبارک ، آغاز اعتراضات کارگری در مصر

 

جمال کمانگر

 

انقلاب مصر با سقوط  مبارک به یکی از مهمترین خواست خود رسیده است . اما خواسته هایی که میلیونها نفر از مردم مصر را با خود به خیابانها آورد تاکنون جواب نگرفته است.  این فرار آغاز کشمکش جنبشهایی اجتماعی درگیر در این انقلاب است. و بنا به منفعت میدیا پوشش خبری پیدا میکند. تمرکز روی فعل و انفعالات مبارزاتی درون طبقه کارگر در مصر شورانگیز است. معمولا این دوران مهر  بیشترین مبارزات و طرح مطالبات  طبقه کارگر را بر خود دارد.

نگاهی به گوشه ای از مبارزات کارگری که کماکان ادامه دارد.آموزنده است.

٨ فوریه

کارگران ٥ شرکت کانال سوئز، پورت سعید و اسماعلیه  که بالغ بر ٦٠٠٠ نفر کارگر دارد بعد از پایان شیفت کاری دست به اعتصاب نامحدود زدند. کارگران خواهان شرایط بهتر کار، سلامت و امنیت محل کار و بالا بردن دستمزدها تا حد مقامات کانال سوئز هستند

١٢ فوریه

کارگران راه آهن در قاهره دست به اعتراض زدند و خواهان شرایط مناسب کاری و قرارداد ثابت و اضافه دستمزد شدند. در همین روز کارگران صنایع فولاد در حلوان در ٢٠ کیومتری قاهره دست به اعتصاب زدند و خواهان قرار داد ثابت و افرایش دستمزد و شرایط کاری مناسب شدند..

١٥ فوریه

از سال ١٩٥٧ اتحادیه های کارگری تحت کنترل  دولت هستند. کارگران با تاسیس اتحادیه مستقل کارگران در ٣١ ژانویه ٢٠١١ خواهان انحلال و به رسمیت شناختن حق اعتصاب و اتحادیه مستقل کارگری هستند. و این اعتراض بنام اعتصاب برای حق اعتصاب بود. دیگر خواسته کارگران در این روز بهبود شرایط کاری و بالا بردن دستمزدها بود.

١٦ فوریه

بیش از بیست هزار کارگر در"المحله" در صد کیلومتری قاهره بعد از ٣ روز تعطیلی دست به اعتصاب زدند. این کارگران برای بزرگترین کارخانه ریسندگی و بافندگی مصر کار میکنند که  دولتی محسوب میشود. کمال الفیومی گفت:"ما خواهان حداقل دستمزد ماهانه  ١٢٠٠ لیره و اخراج مدیر کارخانه هستیم". وی در ادامه گفت:"ما درهای کارخانه را بسته ایم و در اینجا میمانیم تا خواستها هایمان بر آورد شود."

٢٠ فوریه

کارگران ریسندگی و بافندگی المحله با اعلام پیروزی به اعتصاب خود خاتمه دادند.

اول مارس

کارمندان شرکت بیمه مصر دست به اعتراض زدند و خواهان مبارزه با فساد مالی شدن و با طرح این سئوال میدیا کجاست که اینها را پوشش دهد

 

٢ مارس

اولین کنفرانس اتحادیه های مستقل کارگری مصر با عنوان کارگران مصر از انقلاب چی میخواهد در ساختمان سندیکای روزنامه نگاران برگزار شد.

 

اینها گو شه های کوچکی از اعتراضات کارگری است که خواهان آزادی ، حق تشکل و اعتصاب و بهبود شرایط زندگی و کار  هستند.