TLogo


 

 

 

 

 

اطلاعیه پایانی پلنوم بیستم کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری حکمتیست

 

پلنوم بیستم کمیته مرکزی حزب حکمتیست در روزهای جمعه٬ شنبه و یکشنبه  ٦ ٬ ٧ و ٨  اسفند ماه برابر با ٢٥ ٬ ٢٦ و ٢٧ فوریه با شرکت اکثریت اعضا و علی البدلهای کمیته مرکزی و هیئتی از حزب کمونیست کارگری کردستان٬ رفقا شمال علی و عبدالله محمود٬ برگزار گردید. هیئت حزب کمونیست کارگری عراق بدلیل اوضاع عراق نتوانست در پلنوم حضور یابد.

پلنوم با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم آغاز شد و بعد از تصویب دستور جلسه رسما کار خود را شروع کرد.

پلنوم پیش از وارد شدن به دستورات رسمی خود، پیام حزب کمونیست کارگری کردستان را که توسط رفیق عبدالله محمود آرائه شد شنید. رفیق عبدالله محمود در پیام خود به اوضاع منطقه٬ تاثیرات آن بر عراق و کردستان عراق٬ نقش و تاثیر دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان در این تحولات٬ جایگاه و اهمیت همکاری سه جانبه احزاب کمونیست کارگری عراق٬ کردستان و حکمتیست در دل این تحولات، و همچنین اهمیت حزب حکمتیست و نقش و تاثیر آن بر اوضاع ایران، تاکید کرد. پس از این مراسم، پلنوم رسما شروع به کار، و دستورات زیر را به تصویب رساند.

۱ -  گزارش

٢- اوضاع سیاسی ایران٬ جدالها و مصافهای دوره آتی

٣- تحولات مهم خاورمیانه و دنیای عرب٬ جایگاه آن و برخورد مارکسیستها

۴- نقد سنت چپ بورژوائی در تشکل یابی کارگران

۵- تشکیلات کردستان و سازمان حزب در کردستان

٦- قرار و قطعنامه ها

٨– انتخابات

در بخش گزارش هیئت دبیران گزارش کتبی از اقدامات و فعالیتهای کمیته های اصلی (کمیته سازمانده، کمیته کردستان، کمیته خارج کشور٬ کمیته تبلیغات و آموزش) را در اختیار پلنوم قرار داد. رحمان حسین زاده، دبیر کمیته مرکزی حزب، ضمن نگاهی به کارکرد و اقدامات دوره گذشته حزب٬ به مهمترین مسائلی که حزب با آن درگیر بوده است پرداخت. رحمان حسین زاده همچنین به مهمترین مسائلی که در فضای سیاست ایران مطرح بوده است٬ به تحولات خاورمیانه و کارکرد و اقدامات رهبری حزب در جوابگوئی به این تحولات اشاره کرد. او همچنین به رابطه نزدیک و همکاری سه جانبه رهبری حزب با احزاب کمونیست کارگری عراق و کردستان در دل تحولات خاورمیانه و دنیای عرب اشاره کرد.

در مبحث گزارش، رئیس دفتر سیاسی حزب نیز گزارشی از کارکرد دفتر سیاسی حزب تقدیم پلنوم کرد. فاتح شیخ در این بخش ضمن اشاره به کارکرد این دوره حزب به نقش دفتر سیاسی در فعل و انفعالات حزب پرداخت.

 

اعضا پلنوم در این بحث، در مورد جنبه های مختلف فعالیت حزب و کارکرد هیئت دبیران و دفتر سیاسی و همچنین اوضاع سیاسی و مهمترین موئلفه ها و مسائلی که حزب حکمتیست و تشکیلاتهای مختلف آن با آن درگیر بوده، بحث و اظهار نظر کردند.

 

مبحث دوم پلنوم " اوضاع سیاسی ایران٬ جدالها و مصافهای دوره آتی" حزب بود که از جانب هیئت دبیران حزب، توسط دبیر کمیته مرکزی ارائه شد. رحمان حسین زاده در این بحث ضمن اشاره به تحولات مهم در خاورمیانه و دنیای عرب و تاثیرات آن بر ایران٬ در مورد مهمترین موئلفه های اوضاع سیاسی ایران و استنتاجات عملی آن برای حزب، صحبت کرد. در این بحث، که یکی از مهمترین مباحث پلنوم بیستم حزب حکمتیست بود٬ اعضا پلنوم از جوانب مختلف در مورد اوضاع منطقه٬ اوضاع ایران و جایگاه و نقشی که حزب حکمتیست میتواند ایفا کند٬ بحث و اظهار نظر کردند. پلنوم کمیته مرکزی برای تسریع کارکرد حزب در این اوضاع٬ اولویتهائی را در دستور رهبری حزب گذاشت.

 

مبحث بعدی پلنوم " تحولات خاورمیانه و دنیای عرب٬ جایگاه آن و برخورد مارکسیستها" به این تحولات بود. این مبحث که از جانب کمیته تبلیغات پیشنهاد شده بود٬ توسط ثریا شهابی و خالد حاج محمدی ارائه شد. در این مبحث، با توجه به سمینارهای با مضمون مشابه، که از جانب بهرام مدرسی و فاتح شیخ درخواست شده بود، پلنوم به این رفقا نیز فرصت داد تا در ادامه مبحث کمیته تبلیغات به جوانب مختلف بحث بپردازند. تحولات خاورمیانه یکی از مهمترین و داغترین مباحث پلنوم بیستم کمیته مرکزی حزب بود٬ هم ارائه دهندگان بحث و هم اعضا پلنوم، از جوانب مختلف به انقلابات تونس و مصر و ادامه این تحولات انقلابی در کشورهای مختلف خاورمیانه و شمال افریقا٬ پرداختند و نسبت به برخورد مارکسیستی به آن٬ تاثیرات آن بر جهان و فرجه هائی که ایجاد میکند٬ جایگاه و نقش طبقه کارگر در این تحولات٬ تاثیرات این تحولات بر عراق و کردستان عراق و ایران و نقش و تاثیر احزاب کمونیست کارگری عراق٬ کردستان و حزب حکمتیست، بحث و تبادل نظر کردند. پلنوم کمیته مرکزی بدنبال این بحث، اولویتهائی جدی در دستور رهبری حزب گذاشت، و قرار های لازم را به تصویب رساند.

 

سپس پلنوم وارد مبحث "نقد سنت چپ بورژوائی در تشکل یابی کارگران"، شد. این بحث از جانب کمیته سازمانده حزب و توسط  بهرام مدرسی٬ اسد گلچینی و اعظم کم گویان، ارئه شد. ارائه دهندگان در این بحث، به جنبه های مختلف سنت چپ بورژوائی در سازماندهی و تشکل یابی کارگری٬ تشکل های موجود٬ کار علنی و قانونی و... پرداختند. اعضا پلنوم، در این مبحث نیز با دخالت فعال خود جنبه های مختلف موضوع را مورد بررسی قرار دادند.  

 

دستور بعدی پلنوم، " تشکیلات کردستان و سازمان حزب در کردستان" بود که از جانب هیئت اجرائی کمیته کردستان توسط٬ عبدالله دارابی٬ سلام زیجی و رحمت فاتحی، مطرح شد. در این مبحث رفقا به جایگاه تشکیلات کردستان حزب٬ سازمان حزب در کردستان٬ تشکیلات شهرهای کردستان، و آرایش مناسب حزب برای جوابگوئی به وظایف حزب در کردستان، پرداختند. اعضا کمیته مرکزی در این مبحث نیر، با دخالت فعال خود به جوانب مختلف بحث٬ آرایش سازمانی حزب در کردستان، و چگونگی جوابگوئی به نیازهای حزب در کردستان، شرکت کردند.

 

در مبحث قرارها و قطعنامه ها٬ پلنوم به دلیل کمبود وقت٬ تنها قرارهای فوری را تصویب کرد. و دو قرار، یکی در مورد حمایت حزب از مبارزات مردم در عراق و کردستان عراق و حمایت از دو حزب کمونیست کارگری آنها، و دیگری در مورد ضرورت تعیین سیاست حزب در اوضاع کنونی، را به تصویب رساند. بررسی سایر  قرار و قطعنامه ها، به دفتر سیاسی حزب و پلنوم بعدی کمیته مرکزی، ارجاع داده شد.   

 

آخرین دستور پلنوم، انتخابات بود. در انتخابات دبیر کمیته مرکزی، رفقا رحمان حسین زاده و آذر مدرسی کاندید دبیر کمیته مرکزی بودند. رحمان حسین زاده با اکثریت آراء به عنوان دبیر کمیته مرکزی حزب حکمتیست انتخاب شد. پلنوم کمیته مرکزی سپس ١٦ نفر را بعنوان دفتر سیاسی انتخاب کرد که عبارتند از: آذر مدرسی، اعظم کم گویان٬ امان کفا، بهرام مدرسی، ثریا شهابی٬ جمال کمانگر٬ حسین مرادبیگی، خالد حاج محمدی، رحمت فاتحی٬ سلام زیجی٬ صالح سرداری٬ عبدالله دارابی، فاتح شیخ، محمد فتاحی، مصطفی رشیدی و مظفر محمدی. جلسه دفتر سیاسی پس از پلنوم کمیته مرکزی، با شرکت اکثریت اعضای دفتر سیاسی برگزار شد. در جسله دفتر سیاسی رفقا فاتح شیخ و امان کفا کاندید رئیس دفتر سیاسی حزب بودند. فاتح شیخ با اکثریت آراء بعنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد. دفتر سیاسی در ادامه کار خود به اعضا هیئت دبیران حزب که علاوه بر رحمان حسین زاده عبارتند از آذر مدرسی٬ اسد گلچینی٬ خالد حاج محمدی و عبدالله دارابی٬ رای اعتماد داد.

 

حزب کمونیست کارگری حکمتیست

٢٣ تیر ١٣٨٩ – ١٤ ژوئیه  ٢٠١٠