TLogo


دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری کردستان
تغییرات بنیادین و همه جانبه در سیستم سیاسی، خواست قیام توده ای مردم کردستان است

امروز قیام توده ای مردم در کردستان شانزدهمین روز خود را شروع می کند. این تحرکات برآیند انباشته شدن خشم و اعتراض مردم کردستان از نابرابری و ستم و سرکوب تحت سلطه احزاب پارتی و اتحادیه میهنی در فضایی انقلابی می باشد که از تونس و مصر شروع شده و تمام منطقه را فراگرفته است. کارگران و زحمتکشان و آزادیخواهان کردستان،بعد از تجربیات مختلف برای کسب مطالبات خود به این نتیجه رسیده اند که با به میدان آوردن نیروی خود می توانند تحول سیاسی در کردستان ایجاد نمایند و از این طریق به مطالبات و اهداف خود از آزادی، برابری و رفاه برسند.
نیروها و احزاب بورژوایی در کردستان اعم از احزاب حاکم و اپوزیسیون هر کدام با اهداف خاص خود می خواهند این خیزش توده ای را حاصل جدالها و کشمکش درون گروهی نشان دهند. می خواهند این تصور غلط را مایه توافقات نهانی به منظور تقسیم قدرت و سرمایه در کردستان کنند و با این کار قیام مردم را در نیمه راه و بدون دستاورد چشمگیری از بین ببرند. اما اعتراضات انباشه شده مردم وتجربیات گذشته با چنین نیروهایی، علیرغم وضعیت انقلابی منطقه، به فرجام رسیدن توطئه های آنها را مشکل می سازد.
برای اینکه انقلاب کردستان به اهداف خود برسد، ناگزیز است که تحولی همه جانبه در سیستم قدرت بوجود آورد و بنیاد نهادن جامعه بر اساس معیارهای جدید را هدف خویش قرار دهد. به هر درجه که انقلاب افق خویش را بر این اساس محکم کند، به همان میزان هم می تواند چاره اندیشی های میانه روانه و تبانی جناحهای مختلف بورژوازی برای خروج از بحران کنونی را قبل از اینکه وارد مرحله عمل شوند، خنثی نماید.
طرحهای اپوزیسیون اعم از جنبش گوران و جریانات اسلامی برای توافق با قدرت حاکمه بر اساس طرحهای گوناگون اصلاحات، توطئه ای علیه مردم و انقلاب و در عین حال تلاش برای فرستادن مردم معترض به خانه های خود بدون دستاورد مشخصی و نیز تحریف اعتراضات مردم به منظور کسب امتیازات برای خودشان است. اگر چنین توطئه هایی بتواند زمان بیشتری برای قدرت حاکمه بخرد، فقط عمر بحران را طولانی تر می کنند،اما می توانند به انقلاب مردم ضربه بزنند. از این رو خنثی کردن سریع این تلاشها و افشای توطئه ها وظیفه بدون اما و اگر تمامی پیشروان و رهبران چپ، رادیکال وآزادیخواه و انقلابی است.  
مردم کردستان با تجربیات چند ساله خود این حقیقت را درک کرده اند که انتخابات و برگزاری مجدد انتخابات، اعم از انتخابات معمولی و پیشوقت، هیچ ربطی به مطالبات و اهداف مردم ندارد و نمی تواند راهی برای اعمال اراده مردم و ایجاد تغییرات بنیادین به نفع مردم باشد. حتی تجربیات گذشته نشان داده است که پروسه هایی که تحت نام انتخابات آزاد  انجام یافته اند چیزی جز گرفتن اثر انگشت مردم با فشار و اعمال زور نبوده است.
حاکمیت و دم و دستگاه سیاسی در کردستان بر اساس تسلط احزاب و نیروهای میلیشیایی که در دست دارند و سرمایه ای که حاصل غارت کردستان است بنا شده و اداره می شود. چنین دستگاهی به هیچ وجه قابل اصلاح نیست و تنها راه حل تغییرات بنیادین و همه جانبه است. حتی تحقق و ایجاد رفرم اقتصادی ـ اجتماعی به کنار نهادن نیروی میلیشیا و تحمیلی اتحادیه میهنی، پارتی و سایر دستگاههای نظامی و امنیتی و اداری که در ٢٠ سال گذشته بنا نهاده اند ونیز با به میدان آوردن قدرتی نوین که بر اساس نقش و مشارکت مستقیم مردم در حاکمیت و اداره کشور یعنی قدرت شوراهای کارگری و مردمی زحمتکشان و آزادیخواهان کردستان گره خورده است.
قیام مردمی علاوه بر توطئه های مختلف برای سرکوب آن، در مقابل تهدید نقاط ضعف خود نیز قرار دارد، نقاط ضعفی که مانع پیشروی و به فرجام رسیدن قیام می شوند. یکی از نقاط ضعف قیام  پایین بودن سقف مطالباتی است که تاکنون مطرح شده اند. باید مطالبات بنیادین و گسترده و تغییرات بنیادین سیاسی بروشنی از سوی رهبران این تحرکات اعلام شود و منجر به اتحاد آگاهانه مردم حول آنها گردد. از سویی دیگر این تحرکات نباید به تجمعات مردم در نقاط مرکزی شهر راکد شود بلکه باید به مراکز کار و زندگی مردم گسترش یابد تا توان انقلابی مردم در کارگاهها، ادارات، مدارس و محلات به فعل در آید و فرصت خودسازماندهی مردم در نهادها و سازمانهای قدرت مردمی از بین نروند.
بر همین اساس حزب کمونیست کارگری کردستان کارگران، زحمتکشان، اقشار کم درآمد، جوانان، زنان و تمامی آزادیخواهان را فرا می خواند که در تمامی شهرهای کردستان، در کلیه محلات و مراکز کار و تحصیل مجامع عمومی و مداوم خود را تشکیل دهند و شوراها ، انجمن ها و نهادهای مردمی مستقل خود را تشکیل دهند؛ اعتراضات را گسترش دهند و سرتاسری کنند. تمامی محلات و مراکز کار و تحصیل را به مرکز رویارویی با قدرت حاکمه تبدیل کنند. تنها از این طریق می توان پیروزی انقلاب را به نفع کارگران و زحمتکشان کردستان و به نفع آزادی و برابری تضمین کرد.
اعتراضات ٢٠ سال اخیر مردم کردستان و مطالبات اولیه و بر حق آنها، بی تفاوتی احزاب میلیشیایی اتحادیه میهنی و پارتی در پاسخ به آنها، تظاهرات ١٦ روز گذشته و عکس العمل احزاب با تهاجم سیاسی ـ تبلیغی، سرکوب، آدم ربایی و دستگیری افراد،هجوم وحشیانه، کشتار و زخمی کردن مردم معترض، ممنوعیت حقوق مسلم مردم در اعتراض و تظاهرات در منطقه اربیل و سایر مناطق تحت حاکمیت پارتی به جای ارزش نهادن به مطالبات و تلاش برای تأمین آنها بروشنی نشان می دهد که برای مردم راهی جز مبارزه برای تحول بنیادین نمانده است. تنها راه برای تأمین مطالبات و خواسته های مردم، کنار نهادن قدرت میلیشیایی اتحادیه میهنی و پارتی، الغای حکومت و پارلمان و الغای میلیشیا و کل دستگاه نظامی ـ جاسوسی و نهادهای احزاب حاکم و بنیاد نهادن جامعه بر اساس مشارکت مستقیم مردم در قدرت می باشد. نیرویی که موارد زیر را فوراً تحقق بخشد:
١- لغو کامل نیروی میلیشیای احزاب و دستگاههای سرکوب و جاسوسی و از جمله اداره اطلاعات و آسایش و ....
٢- تعطیلی کامل مراکز نظامی احزاب و ممنوعیت حراست نظامی محل اسکان مسؤلان احزاب و حکومتی
٣- افشای کامل اسناد فساد، توقیف کل اموال منقول و غیر منقول احزاب و مسؤلین در داخل و تلاش برای منجمد کردن حسابهای بانکی حکومت و احزاب و تمامی مسؤلین در خارج از کشور و تلاش برای انتقال سرمایه آنها در بیرون از کشور  و سپردن آن به حاکمیت مردم کردستان
٤- محاکمه تمامی افراد مجرم و عاملین قتل افراد معترض و سایر مجرمین و عوامل ترور سیاسی در کردستان
٥- تدوین قانون اساسی جدید بر اساس حقوق جهانشمول انسان و حقوق اولیه مردم کردستان
٦- جدایی دین از دولت و آموزش و پرورش و خصوصی کردن دین به امر شخصی افراد
٧- لغو قانون سرکوب تظاهرات، تضمین آزادی بی قید و شرط تظاهرات و ابراز وجود
٨- تأمین آزادی بی قید و شرط فعالیت سیاسی، لغو کسب اجازه برای فعالیت احزاب و نهادهای سیاسی و مردمی و تجمعات آنها
٩- افزایش حقوق کارگران و کارمندان به میزان تأمین زندگی مرفه و افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم. تأمین بیمه بیکاری مکفی برای تمامی افراد آماده بکار اعم از زن و مرد
١٠- حقوق هیچیک از مسؤلین دولتی نباید بیشتر از دو برابر حقوق یک کارمند ساده باشد.
١١- تأمین رایگان خدمات شهری مانند آب و برق مستمر
١٢- تقسیم جیره غذایی ماهانه به شیوه ای درست، مدرن و مکفی
١٣- الغای قانون ارتجاعی حقوق مدنی و کلیه تبصره های آن.برسمیت شناختن حقوق مساوی زن و مرد در کلیه جوانب حقوقی،اقتصادی و اجتماعی
چهارم مارس ٢٠١١
ترجمه از زبان کردی به فارسی: سیف خدایاری