نمایندگان حکومت محلی کردستان عراق در پارلمان بریتانیا رسوا شدند
 

سعید آرمان

 

غروب روز نهم مارس سال جاری گروهی از نمایندگان پارلمان بریتانیا با حضور به‌یان سامی عبدالرحمن عضو کمیته ‌مرکزی حزب دمکرات کردستان عراق و نماینده‌ حکومت محلی کردستان در مجلس عوام این کشور قصد داشتند کارنامه‌ ٢٠ ساله ‌حکومت محلی کردستان تحت حاکمیت دو حزب وابسته‌ به‌ بارزانی و طالبانی مورد بررسی و بر این کارنامه ‌"درخشان" مرور بکنند. اما با حضور فعالین سیاسی و معترضین متشکل در نهاد "چتر آزادی" و به فراخوان این نهاد٬ در این جلسه‌ فضا بطور کلی دگرگون شد و مانع از قلب واقعیات تاریخ ننگین و مملو از کشتار و فساد مالی و بی حقوقی وسرکوبگری سیستماتیک آزادی های سیاسی، شدند. 

 

در جلسه ‌پارلمان ده‌ها تن از فعالین سیاسی معترض و متشکل در نهاد "چتر آزادی" با نقد تیز و کوبنده‌ خود خشم نمایندگان پارلمان بریتانیا و حکومت محلی کردستان را بر انگیختند. آنان از بیست سال غارت و چپاول ثروتهای افسانه‌ای این جامعه که ‌با استثمار شدید و تحمیل فقر و بیکار به‌ طبقه کارگر و مردم ایجاد شده است‌، از بیست سال حاکمیت میلیشیایی دو حزب در قدرت و جنگهای داخلی شان که ‌باعث مرگ هزاران نفر از افراد بی گناه‌ شد، از بیست سال کشتار بی وقفه‌ زنان تحت نام ناموس پرستی و از بیست سال ترور و آدم ربایی و کشتن فعالین سیاسی و روزنامه ‌نگاران منتقد و غیره ‌پرده ‌برداشتند. معترضین رو به‌ نمایندگان پارلمان که ‌قرار بود همه‌ این جنایات را بویژه ‌جنایت روز ١٧ فوریه‌ و روزهای بعد از آن را که منجر به ‌مرگ تعدای از معترضین از جمله‌ سه کودک و زخمی شدن ده‌ها نفر گردید،‌ نادیده‌ بگیرند. معترضین در نوبت کوتاهی که ‌به‌ گردانندگان جلسه ‌تحمیل نمودند، انگشت اتهام را به‌ سوی نمایندگان پارلمان دراز کردند و گفتند که ‌آنچه ‌برای شما مهم است نه‌ خون به‌ ناحق ریخته ‌شده‌ کودکان و معترضین در خیابانهای سلیمانیه ‌و سایر شهرها که‌ از ظلم و فساد و بیدادگری بتنگ آمده‌اند‌، بلکه ‌نفت و تجارت و چپاول ثروت مردم کردستان است. آنان در ادامه ‌به‌ ریاکاری دول غربی در ادعاهای دروغین حقوق بشرشان حمله ‌نمودند و آنرا افشا کردند.

 

در ادامه‌ معترضین به‌ بزک کردن چهره‌ کریه ‌حکومت محلی کردستان از جانب حامیان اروپایی شان اعتراض نمودند و مانع از صحبت کردن مجدد ‌بیان سامی عبدالرحمن شدند و با سر دادن شعارهایی مانند "سرنگون باد بارزانی"، "برو بیرون بارزانی"، و غیره‌ مجددا ابتکار عمل بدست معترضین افتاد و در میان اعتراضات مداوم پلیس را به ‌درون سالن فراخواندند و جلسه عملا بیشتر از یکساعت بطول نیانجامید مفتضحانه‌ پایان یافت و دولت محلی کردستان و نمایندگان و حامیان بریتانیایی شان رسوا شدند.

متعاقب این رسوایی تاکنون به‌ کرات از جانب حکومت محلی واتحادیه ‌میهنی و حزب دمکرات کردستان در بیانیه‌ها و گفتارهای تلویزیونی سعی بر این داشته‌اند که ‌این حرکت اعتراضی در پارلمان بریتانیا را خنثی و حتی تقبیح بکنند. آنان عکسهای معترضین را در تلویزیونهایشان نشان میدهند اما یکبار هم صحبتهای معترضین را منعکس نمیکنند تا بینندگان تلویزیونهایشان خود به ‌قضاوت بنشینند.

این تعرض میلیتانت در پارلمان بریتانیا قابل تحسین و تعمیم در سایر کشورهای اروپایی است و همچون پشتوانه ‌قوی برای اعتراضات مردم به‌ ستوه ‌آمده ‌کردستان در تلاش برای به ‌زیر کشیدن حکومت بیست ساله‌ خانواده ‌بارزانی و طالبانی و انصارشان بعنوان نمایندگان بورژوازی کردستان، موثر خواهد بود.

 

٢٣ مارس ٢٠١١