TLogo


 

 

 

 

 

 

سفر هیات نمایندگی احزاب کمونیست کارگری عراق٬ کردستان و حکمتیست به مصر

یک هیات به نمایندگی از حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست و احزاب کمونیست کارگری کردستان و عراق در سفر سیاسی ده روزه ای از قاهره پایتخت مصر دیدار کردند. این هیات مرکب از نادیه محمود و فارس محمود اعضای دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری عراق بود. هیات در این سفر با شماری از احزاب چپ شامل احزابی که بعد از انقلاب ژانویه تاسیس شده اند و نیز با شماری از شخصیتهای کارگری و رهبران کارگری و اتحادیه ای دیدار کرد و در تعدادی از جلسات و تجمعات کارگری و توده ای شرکت کرد.

روز اول ژوئن، فارس محمود با حمدی حسین از رهبران بارز کارگری مصر و هیاتی از رهبری حزب کمونیست مصر دیدار کرد که در آن درباره اوضاع جاری مصر و عراق، اوضاع جنبش کارگری در دو کشور، مهمترین مسائل مرتبط با اوضاع انقلابی در مصر و تحولات جدید نظیر تعدیل قانون اساسی و انتخابات پیش رو تبادل نظر شد. در این دیدار فارس محمود از تجربه حزب کمونیست کارگری عراق در جامعه عراق و درسهای حاصل از آن صحبت کرد.      

همان روز فارس محمود از طرف هیات نمایندگی سه حزب در نشست وسیع رهبران و فعالین کارگری و اتحادیه ای شرکت کرد که حدود چهل شخصیت جهانی کارگری در آن حضور داشتند و هدف از آن تبادل نظر درباره پروژه "قانون حقوق و آزادیهای اتحادیه ای در مصر" بود. در ابتدای نشست فتح الله محروس از رهبران کارگری و کمونیست شناخته شده و محبوب مصر، هیات نمایندگی سه حزب و هدف از سفر آن به مصر را معرفی کرد که با استقبال گرم حضار مواجه شد. نشست حول انتقادات، ملاحظات و اعتراض رهبران کارگری به آن قانون بحث کرد و توافق شد که هیاتی برای بیان نظرات و مواضع خود به وزارت کار بفرستند.

غروب آن روز فارس محمود با جمعی از جوانان فعال در انقلاب دیدار و درباره تجارب روزهای انقلاب گفتگو کرد. همچنین در دیدار درباره موقعیت جنبش کمونیستی در عراق بحث شد و به پرسشهای حاضران در مورد برنامه "یک دنیای بهتر" پاسخ داده شد.

دوم ژوئن هیات در جلسه مشترک با رهبری حزب سوسیالیست مصر شرکت کرد. طرفین درباره اوضاع جاری مصر، موقعیت جنبش کارگری در مصر و عراق و سیاست "سازمانهای جامعه مدنی" که هدف آن وارد آوردن ضربه جدی به جنبش اتحادیه ای و همه اشکال سازمانیابی مستقل کارگران است تبادل نظر کردند. هیات همچنین به سوالات رهبری حزب سوسیالیست مصر درباره تفاوتهای ما و حزب شیوعی عراقی پاسخ گفت و قرار شد به زودی جلسه دیگری برای ادامه مباحث برگزار گردد.

سوم و چهارم ژوئن هیات در کنگره "همبستگی با انقلابات جهان عرب" شرکت کرد. در این کنگره حدود دویست آکتیویست سیاسی سوسیالیست و کارگری از مصر و کشورهای عربی و اروپایی و آمریکایی و کانادایی شرکت داشتند. در بخش افتتاحیه کنگره که به پیامهای هیاتهای نمایندگی اختصاص داشت، نادیه محمود سخنرانی کرد و از اهمیت انقلاب مصر در سطح جهانی و ظرفیتهای آن در ترسیم چهره زندگی قرن حاضر سخن گفت. او همچنین تلاش شورای نظامی حاکم بر مصر در خصوص جنایی کردن اعتصابات و تظاهراتها به بهانه حفظ رشد اقتصادی را افشا کرد و گفت حاصل این تلاشها پر کردن جیب سرمایه داران است و به بهبود شرایط یک زندگی بهتر برای توده ها منجر نشده است. روز دوم کنگره هیات در کلیه مباحث شرکت کرد و مواضع خود را ارائه داد. روز سوم فارس محمود در سخنرانی در پانلی حول مسائل انقلابات جهان عرب و مقابله با امپریالیسم، تاکید کرد که: هیچ کانالی برای کسب پیروزی و هیچ امکانی برای وارد آوردن ضربه قاطع بر کلیت سرمایه داری در سطح نیروهای محلی و جهانی آن، هم وزن تداوم انقلاب در تونس و مصر نیست، طوری که بتواند انقلاب و آلترناتیو سوسیالیستی را برای کارگران این دو کشور متحقق کند. فارس محمود حاضران را به تمرکز حول این هدف تاریخی و سرنوشت ساز فرا خواند.

دخالت هیات در بحث حول دمکراسی، "آنتی امپریالیسم" و مواضع کمونیسم کارگری و راه حلهای آن در قبال مساله لیبی و مساله فلسطین و غیره توجه و اهتمام حاضران را به خود جلب کرد. در همین زمینه در حاشیه کنگره یکی از نشریات چپ سکاتلند مصاحبه ای با فارس محمود حول موضع در قبال کشمکش فلسطین و اسرائیل و شرایط انقلابی در منطقه و تاثیرات آن بر عراق ترتیب داد.

پنجم ژوئن هیات نشست دیگری با حزب سوسیالیست مصر داشت و در آن تبادل نظر حول مسائل انقلاب مصر، وظایف روز کمونیستها در مصر، تجارب جنبش انقلابی در عراق و کردستان و درسهای انقلاب ۱۹٧۹ ایران ادامه یافت. همچنین در نشست بر ضرورت تقویت ارتباط و مناسبات سه حزب با حزب سوسیالیست مصر تاکید شد. در این زمینه رهبری حزب سوسیالیست مصر از هیاتی از طرف سه حزب برای شرکت در کنگره حزب سوسیالیست در اواسط ژوئن دعوت کرد.

 ششم ژوئن هیات با فاطمه رمضان از رهبران و مبارزان کارگری و سوسیالیست شناخته شده مصر دیدار کرد و درباره جنبش کارگری و اوضاع زنان کارگر، نقش و دخالت زنان در جنبش انقلابی جاری و راههای تقویت این نقش و دخالتگری گفتگو کردند. همچنین هیات با کریم بحیری از فعالین سوسیالیست و انقلابی چندین بار دیدار کرد و در زمینه مسلئل متنوع مربوط به انقلاب، اوضاع توده های محروم و موقعیت چپ در مصر تبادل نظر کردند. در همان روز هیات در یک حرکت اعتراضی گسترده در مقابل وزارت کشور شرکت کرد که حاوی سخنرانیها و شعارهای متعددی علیه شورای نظامی بود. این تجمع در سالگرد ترور خالد سعید بر اثر شکنجه توسط نیروهای امنیتی آن وزارت برگزار شده بود و سخنرانان به دولت و شورای نظامی اخطار میکردند که توده ها در خیابان هستند و میدان آزادی همچنان سر جایش هست. در این تجمع هیات با جمعی از فعالین چپ که پرشورانه در انقلاب شرکت داشته و آن را سازمان داده بودند ملاقات کرد و حول مسائل انقلاب و جنبش کارگری و دیدگاه و راه حل کمونیسم کارگری در قبال مساله فلسطین با آنان به گفتگو پرداخت.

 هفتم ژوئن، هیات در جلسه ای که مرکز مطالعات سوسیالیستی درباره پیشنهاد تجدید نظر در برنامه خصوصی کردنهای رژیم سابق و ضرورت بازگشت به مالکیت دولتی در بخشهای تولیدی فروخته شده به بخش خصوصی ترتیب داده بود شرکت کرد. خطی که هیات در این جلسه تعقیب کرد تاکید بر اولویت دادن به تحقق مطالبات توده ای، قطع نظر از شکل سرمایه دارانه حاکم اعم از بخش دولتی و خصوصی بود. در جلسه آثار منصور حکمت و جزوه هایی شامل بیانیه های سه حزب و مقالات رهبران و کادرهای سه حزب درباره تحولات انقلابی منطقه بین سازماندهندگان جلسه توزیع گردید.

 هشتم ژوئن، هیات با دو تن از اعضای رهبری حزب همپیمانی ملی سوسیالیستی جلسه  برگزار کرد. تمرکز بحث بر آینده اوضاع و تحولات سیاسی، مسائل مهم مطرح در دستور کار چپ در مصر بود. طرفین بر اهمیت و ضرورت ادامه و گسترش رابطه فیمابین تاکید کردند. غروب همان روز، هیات در نشست رهبران کارگری برای هماهنگ کردن تلاشهای معطوف به تاسیس اتحادیه های مستقل کارگری در مصر شرکت کرد. مصر امروز شاهد جنبش گسترده ای در زمینه تاسیس دهها اتحادیه مستقل است. در این نشست که حدود بیست نفر از رهبران کارگری در آن شرکت داشتند هیات با استناد به تجارب سازماندهی کارگری در عراق و کردستان و توضیح جوانب آن، در بخشهایی از مباحث دخالت کرد. تمرکز بحث هیات بر این بود که در عین پشتیبانی از همه اشکال سازماندهی مستقل کارگری، توجه رهبران عملی کارگری و سوسیالیست را بالاخص به سازماندهی شورایی جلب میکند. بعد از نشست، هیات بار دیگر با حمدی حسینی از رهبران کارگری مصر ملاقات کرد و درباره اوضاع جنبش کارگری مصر، حرکتهای اعتراضی و مطالباتی و نقش آنها در آفریدن زمینه شعله ور شدن انقلاب در مصر و ادامه آن با هم گفتگو کردند.

دیروقت همان شب نادیه محمود و فارس محمود همراه با کریم بحیری در یک تجمع اعتراضی خانواده های بی مسکن (ساکنان حلبی آبادها) حضور یافتند که در آن جمعیت زیادی از بزرگ و کوچک در سطح خیابان در مقابل یکی از ساختمانهای دولتی مربوط به این مشکل روی زمین نشسته بودند و با سر دادن شعارها از دولت میخواستند به وعده هایش در مورد تامین مسکن برای آنها، فورا عمل کند. این شعاردادنها تا بعد از نیمه شب ادامه داشت. بیخانمانها از اوضاع فاجعه بار زندگی خود در جاده ها میگفتند و در این زمینه هیات با فعالین کارگری حاضر در آن صحنه حول ضرورت عاجل دخالتگری کمونیستی در اعتراضات بیخانمانها گفتگو میکردند.

در خلال این سفر هیات همچنین با شمار زیادی از فعالین سوسیالیست و کارگری دیدار داشت که در همه دیدارها عموما بحث بر کمونیسم کارگری و تحولات انقلابی اخیر منطقه متمرکز میشد. لازم به یادآوری است که در این سفر نسخه هایی از کتاب منتخب آثار (عربی) منصور حکمت، دهها نسخه از مباحث کمونیسم کارگری و مقالات رهبری و کادرهای سه حزب حول تحولات انقلابی منطقه که به صورت جزوه چاپ شده بود توزیع گردید. همچنین سند "حقوق جهانشمول انسان" در اختیار احزاب سیاسی چپ قرار گرفت و تاکید شد که این سند را به عنوان یک سند پایه ای مبارزاتی در پراتیک و تبلیغات و برنامه سیاسی خود در نظر بگیرند.

سفر این هیات با استقبال گرم و صمیمانه در همه سطوح روبرو شد.

 

حزب کمونیست کارگری عراق

حزب کمونیست کارگری كردستان

حزب کمونیست کارگری حكمتیست

۱٢ ژوئن ٢٠۱۱