TLogo



پلنوم هیئت دائم و گرو گرفتن وحدت طلبی رفقا!

اقدام غیر مسئولانه رفقای خط بازنگری و اعلام خطی دیگر در قالب "پلاتفرم سیاسی عملی هیئت دائم"٬ به عنوان سیاست حزب حکمتیست٬ بدون توافق حزب و مراجع آن٬ کل حزب را با وضع خطیری روبرو کرده است. پلاتفرم و تغییر خطی که در هیچ کنگره ای به بحث گذاشته نشده است و در پلنوم ٢٢ کمیته مرکزى کنار گذاشته شده است. خطی که تا هم اکنون نه در حزب و نه در بیرون حزب و رو به جامعه٬ به روشنی و شفاف خود را بیان نکرده است. رفقای خط بازنگری به جای طرح شفاف و روشن نظرات خود٬ به جای بیان نقد خود از خط تا کنونی حزب حکمتیست و به جای دادن امکان قضاوت و دخالت اعضا و کادرهای حزب، و فراهم کردن شرایطی که همه بتوانند در آن انتخاب سیاسی کنند، خود و جمع خود به عنوان کل حزب برای حزب حکمتیست تصمیم گرفتند و تغییر خط آن را اعلام کرده اند. با تعهد به نمایندگی سیاستهای رسمی حزب و اعلام وفاداری به آنها٬ از کنگره حزب و پلنومهای کمیته مرکزی٬ رای اعتماد گرفتند و به عنوان قیم طیف وسیعی از کادرها و کمونیستها متشکل در حزب٬ با به حساب نیاوردن آنها٬ به شکلی محفلی و کدخدا منشانه به نام رهبری حزب٬ تغییر ریل حزب را اعلام کردند. با کنار زدن "گرد و خاکی" که برپا شده است، و نگاه کوتاهی به بحث طرفدران خط بازنگری در خارج و در داخل حزب، دست کردن در توبره هر ضد حکمتیست دیروزی و کپی برداری طرفداران خط بازنگری از فحاشی هایی که به حزب حکمتیست، شخصیت هایش، پراتیک و جهت گیریهایش در گذشته و امروز شده است، مکان رسمی خط بازنگری را در دنیای واقعی نشان میدهد. با این وجود، و با وجود تمام تلاشهای انحلال طلبانه جمع هئیت دائم، ما برای فراهم کردن شرایط یک تقابل سیاسی متمدنانه، تمام تلاش خود را بعمل آوردیم.

ما در این پروسه علیرغم برخورد فرقه ای و غیر سیاسی رفقای خط بازنگری به مخالفین سیاسی خود، علیرغم تصفیه های تشکیلاتی، علیرغم تمام تلاش این رفقا در مسموم و غیر سیاسی کردن فضا و تحریک احساسات و گرو گرفتن تلاش کل رفقای حزب برای حفظ وحدت حزب و نجات آن، راه خود را کج کردیم.

به درخواست دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان٬ و به خواست طیف زیادی از اعضا و کادرهای حزب٬ جهت تعیین هیئتی مشترک و بردن حزب به کنگره برای تعیین تکلیف این وضع، بی قید و شرط توافق کردیم. متاسفانه هیئت دائم با بی اعتنایی مطلق نسبت به وضعی که به حزب تحمیل کرد، با بی اعتنایی به انشقاقی که در حزب بوجود آورد، در مقابل پاسخ گویی به تلاشهای ما، هر روز سدی بست و تمام این تلاشها را با بن بست روبرو کرد.

با دیپلماسی و سیاست امروز و فردا، و طفره رفتن از زدن حرف صریح و روشن، و با بهانه تراشی هایی چون یک روز تحت نام "ضرورت تصمیم دفتر سیاسی" و روز دیگر تحت عنوان "ضرورت پلنوم" راه خود را به سمت انشقاق کامل کج کرد. در مقابل مشغول تومار جمع کردن برای پلنوم فوق العاده ای شد، که تنها خاصیت آن هموار کردن راه پیشروی تشکیلاتی جمع هئیت دائم است. و عملا هر تلاش و راه حل متمدنانه ای را مانع شده اند.


پلنوم هیئت دائم خط پایان هر راه حل سیاسی متمدنانه

قبل از پلنوم ٢٢ کمیته مرکزی٬ هیئت دبیران وقت در مورد برگزاری کنگره حزب تصمیم گرفت٬ این تصمیم به اطلاع و تائید پلنوم ٢٢ رسید. مسئول برگزاری انتخابات کنگره به پلنوم معرفی شد٬ تاریخ کنگره اعلام شد و پلنوم تصمیم گرفت کنگره حزب علنی باشد و پروسه انتخابات بعد از پلنوم فوری شروع شود. رفقای خط بازنگری در هیئت دائم٬ چرا امروز به تجدید نظر در این تصمیمات رسیده اند؟ چه نیازی و چه ضرورتی این تجدید نظر را ایجاد کرده است؟ کنگره ای که در پلنوم ٢٢ به اتفاق ارا در موردش توافق شده است٬ امروز به چه دلیلی و با چه مجوزی کنار گذاشته میشود؟ اگر نیاز هیئت دائم این است که سیاست و اختلاف سیاسی حاشیه ای شود٬ تا امکان جنگ تشکیلاتی و تصرف تشکیلاتی را پیدا کند٬ چرا همین را رسما اعلام نمی کند؟ مگر پلنوم فوق العاده در ١٤ دسامبر از جانب دبیر کمیته مرکزی فرخوان داده نشد، و با تهمت و افترا اعضا هیئت دائم به بن بست نرسید؟ چرا امروز و درست زمانی که کنگره اعلام شده است این محفل به سنگر پلنومی که عملا تحریمش کردند رفته است. چرا امروز با تحریک احساسات٬ با گرو گرفتن احساس وحدت طلبی رفقای کمیته مرکزی٬ و "ترساندن" از خطر انشقاق، خطری که خود مبتکر آن است، کمپین ضرورت پلنوم را پیش کشیده اند.
هیئت دائمی که همه پلهای پشت سر خود را خراب کرده است٬ و همه ارگانهای حزبی از کمیته سازمانده٬ کمیته خارج٬ کمیته تبلیغات و آموزش٬ دبیر خانه حزب و خزانه داری را دور زده و دست به ساختن ارگانهای موازی در کنار آنها زده است٬ و اخیرا تمام لینک های سایت موازی سایت حزب را به نفع محفل خود تغییر داده است، چرا برای پلنوم در این شرایط با پرچم "وحدت طلبی" به میدان آمده است. پرچم وحدت طلبی هیئت دائم جز فریب چیزی نیست.

جمعی که با برداشتن پیوندها به سایت بهرام مدرسی، اسد گلچپینی، سازمانده کمونیست، کمیته سازمانده، بنیاد زن و جامعه، سایت کورش مدرسی، از بخش پیوندهای سایت موازی "حکمتیست ها" ساخته شده توسط هیئت دائم٬ دست میزند٬ و کمتیه سازمانده و کمیته تبلیغ و کمیته خارج را علنا و عملا منحل میکند، واقعا امرش وحدت حزب است؟  

روشن است پلنوم هیئت دائم، جهت دور زدن کنگره حزب٬ بازی دیپلماسی و مذاکره٬ و وقت گرفتن برای کار محفلی در دالانهای تشکیلاتی است. غیر از این، سناریوی پلنوم هیئت دائم چیست؟

گفتن اینکه هدف پلنوم تدارک سیاسی و اجرائی کنگره است٬ ظاهری وحدت طلبانه دارد که قرار است همه را راضی کند و در دنیای واقع عمیقا فریبکارانه است. پشت این ظاهر فریبنده وحدت طلبانه، اما طبق سنت مبارزه سیاسی غیر شفاف این رفقا تغییر موازین کنگره و حذف تشکیلاتی بخشی از حزب هدف است. کاری که در پلنوم ٢٢ شروع کردند و هنگامی که با اعتراض ما مواجه شدند، با دیپلماسی عقب کشیدند. تمام دیپلماسی هیئت دائم در این پروسه تضعیف و حذف جایگاه تشکیلات حزب در ایران و نمایندگان این بخش به نفع تقویت وزن محفل خود است.

تدارک سیاسی کنگره حزب در پلنوم کمیته مرکزی که دوشقه شده است٬ فریب است. پلنوم ٢٢ کمیته مرکزی در مورد کنگره تصمیم گرفت٬ و تدارکات سیاسی و اجرائی آنهم در این وضع که پیش آمده است٬ بی پایه و پوچ است. در شرایط امروز حزب اگر پلنومی برگزار شود قبل از هر چیز باید به شکایات از هیئت دائم سابق، استیضاح آنها، استیضاح دبیر کمیته مرکزی که این رفقا علنا انجام دادند، رسیدگی به اتهامات کودتاچی، دزد و سارق و ضد حزبی بودن بخشی از رهبری حزب و دهها شکایت دیگر رسیدگی شود. این که میتوان مستقل از همه این مسائل و شکایات بعنوان یک کمیته نشست و آرام به تدارک سیاسی و اجرائی کنگره پرداخت عوامفریبی و سرمایه گذاری کردن روی حس وحدت طلبی حزب است.

نمیتوان در اطلاعیه ها و نوشته های این جمع، در تلویزیون حزب رو به جامعه اعلام کرد یک عده "دزد و سارق و راست اند" و انتظار داشت در پلنومی فارغ از اینها به بحث حول کنگره پرداخت. این پلنوم قاعدتا باید قبل از هر چیز به شکایات طرفین از هم بپردازد. این اتفاقی است که در اولین پلنومی که برگزار شود باید بیفتد. وحدت این حزب سیاسی، متمدنانه و شفاف است نه محفلی و ریاکارانه. در سنت این حزب نمیتوان به راحتی اتهام زد یا نقض موازین کرد و بعد توافق کرد که فعلا این "مسائل خرد" را کنار میگذاریم و نام آنرا برخورد سیاسی و یا حفظ وحدت سیاسی حزب نامید، و نهایتا هم "مدال" دفاع از وحدت سیاسی حزب را هم به گردن انداخت. این در سنت احزاب ناسیونالیستی، فرهنگی شناخته شده است. بی پرنیسیبی بخشی از سنت شان است. یک روز با هم با کینه توزانه ترین شکل میجنگند، و روز بعد در مقابل دوربین تلویزیونها روی همدیگر را میبوسند! این کار احزاب سیاسی جدی و متمدن و با حداقل موازین و پرنسیپ های انسانی، نیست.

هیئت دائم حزب گرایش خودش را در دل حزب و به نام رهبری حزب، فی الحال ساخته است. همه این اقدامات را، با شعار حزبیت و قانونی بودن جمعی که نه از نظر سیاسی و نه از نظر قانونی مشروعیتی نداشت، پیش برده است. هیئت دائم حول پلاتفرمی متحد است که خلاف تعهدی است که به کنگره حزب و پلنومهای حزب داده است. مرتکب اقدامات مخرب انحلال کمیته های حزبی شده است. هیچکدام از این سیاست ها و اقدامات را در ارگانهای صاحب صلاحیت در تعیین سیاستهای کلان، به رای نگذاشت و جهت خود در بازنگری خط حزب را بدون تصویب مراجع حزبی، به اجرا درآورد. و تا کنون نه تنها قدمی از کار محفلی و رهبری به شکل فرقه ای و کدخدامنشانه خود در قبال حزب حکمتیست کوتاه نیامده است٬ بلکه عملا حزب دیگری علیه خط رسمی حزب ساخته است.

متاسفانه روی نیاوردن به بحث شفاف٬ سیاست قطره چکانی تا کنونی٬ نگفتن کل سیاست و چهارچوب بازنگری خود از خط حکمتسیت را بر اساس شرایط و ذره ذره پیش برده اند. سنتی که در حزب و جریان ما با آن بارها تقابل شده است و تصور میشد که از حزب رانده شده است. هیئتی که با پرچم دروغین حفظ وحدت، با گرو گرفتن حس وحدت طلبی و احساس احترام به خود اعضا کمیته مرکزی، به میدان آمده است. دوباره به میدان آمده است، نه برای تصویب هیچ سیاستی که برای "جراحی تشکیلاتی". به سایت ها و فیس بوک هایشان نگاه کنید! خروار خروار نوشته ضد کمونیستی علیه حزب حکمتیست و کورش مدرسی را در سایتهای خود درج میکنند، از آنها در محکومیت ما و حقانیت خودشان برگ اعتباری میسازند و در مقابل سایت کورش و کمیته سازمانده و... را حذف میکند.

پیامی که مخالفین ما در بیرون گرفته اند٬ متاسفانه واقعی تر و حقیقی تر از توهمات صف خود ما و اعضا کمیته مرکزی به این رفقا است. بیهوده نیست که هر ضد کمونیستی علیه حزب و در دفاع از این رفقا به حرف آمده است. اقدامات عملی این جمع حداقل در تقابل با حزب حکمتیست و صاحبان و سازندگان آن٬ علیه تلاش چندین ساله خود این رفقا، عیان تر از آن است که با پرچم وحدت طلبی کاذب برای جراحی تشکیلات "کلاه سر کسی بگذارند".

پلنومی که این جمع اعلام کرده اند و اهداف مخفی اعلام نشده آنها٬ در پس کل تلاش این دوره هیئت دائم پیداست. بیرون از ما هم این پیام را گرفته اند. واضع است رفتن به چنین پلنومی شایسته ما نیست. شایسته هیچ عضوی از کمیته مرکزی، که از نظر سیاسی با جهت خط بازنگری هم جهت نمی باشد، هم نیست. با احترام تمام به همه اعضا کمیته مرکزی که متاسفانه "مظلوم نمائی" و وعده های عقب نشینی هیئت دائم در آنها تاثیر گذاشته است، و فکر میکنند پلنوم هیئت دائم راهی برای حفظ حزب است٬ و شایعه ها و بحثهای درگوشی این جمع را باور کرده اند٬ اعلام میکنیم که جای ما در چنین پلنومی نیست و در چنین نمایشی شرکت نخواهیم کرد. و توصیه میکنیم هرعضوی از کمیته مرکزی که در صورت مسئله محفل هیئت دائم شریک نیست، در این نشست شرکت نکند.

هیئت دائم به جای دفاع از خط خود٬ به جای اعلام رسمی و شفاف سیاستهای خود٬ به جای مطلع کردن کل حزب از سیاست و بحث خود٬ به دالانهای تشکیلاتی و روابط محفلی و غیر صریح روی آورده است. کاری که بارها در مورد مضرات آن و خطر آن در مسموم کردن فضای سیاسی را به آنها گوشزد کرده ایم. در ادامه این وضع، امروز میخواهد پلنوم خود را بگیرند. چنین پلنومی خارج از نیت مثبت و صمیمانه تعدادی از رفقا٬ اساسا ادامه مباحثات تشکیلاتی و جرح و تعدیل هیئت دائم برای مشروعیت به اقدامات تشکیلاتی خود است.

تلاش هیئت دائم در دالانهای حزبی٬ وعده دادن در گوشی به رفقا و حتی بیان اینکه ما حاضریم از پلاتفرم خود گذشت کنیم٬ چیزی جز غیر سیاسی کردن فضا و گرو گرفتن عاطفه و تلاش صمیمانه اعضا و کادرهای حزب ٬ در خدمت فضا سازی نیست. کاری که سیاست را حاشیه ای٬ حل اختلاف را به شیوه سیاسی و متمدن و روشن و رو به جامعه از دستور خارج میکند٬ و جنگ فرسایشی تشکیلاتی را به حزب تحمیل میکند.

طیفی از رفقای حزب از سر دلسوزی و برای یافتن راهی جهت حفظ حزب٬ درخواست پلنوم هیئت دائم را قبول کرده اند. این قبول کردن و قانع شدن در چه پروسه ای صورت گرفته است معلوم نیست. اما یک حقیقت در آن موجود است و قابل فهم و آنهم نیت خیر و صمیمانه طیفی از رفقا برای راهی جهت حفظ حزب است. هیئت دائم بر این احساس مسئولیت و حس همبستگی، سرمایه گذاری میکند تا به نام حفظ وحدت و پرچم وحدت٬ کل حزب را قربانی کند.

اما پلنوم ادامه جدال در محافل بر سر مسائل تشکیلاتی بیش نیست. هیئت دائم با هر پرچمی به میدان بیاید پرچم سیاسی این جمع پلاتفرم تغییر ریل حزب است. اگر حزب حکمتیست بخواهد راهی سیاسی را طی کند، اگر بخواهد همه پلهای پشت سر برای یافتن راه حلی سیاسی را خراب نکند٬ اگر بخواهد دست هر نوع محفل بازی و مسموم کردن فضای حزب را ببندد٬ باید به جای برود که میتواند در پرتو سیاست و روشن کردن اختلاف سیاسی و انتخاب میان دو جهت٬ خط موجود حزب حکمتیست و خط بازنگری صاحبان پلاتفرم٬ یکی را انتخاب کند. پلنوم کمیته مرکزی جای این تعیین تکلیف نیست٬ جای جدال تشکیلاتی از جانب هیئت دائم برای مذاکره و دیپلماسی و ابزار اتمام هر نوع امید به داشتن حزب سیاسی و متحد و فعالیت در چهارچوب یک حزب است.

این سنت همه احزاب فرقه ای و همه جریانات عقب افتاده سیاسی است. هراس هیئت دائم از کنگره و تلاشش برای فدا کردن و مخفی کردن سیاست٬ "مظلوم نمائی" و پیش بردن سیاست خود به شیوه درگوشی و غیر روشن٬ شایعه پراکنی در محافل به جای بیان رسمی و صریح نظر و تمایل خود٬ شیوه ای غیر مسئولانه و ابزار تار کردن و غبارآلود کردن و مسموم کردن فضای سیاسی است. نیت هر چه باشد٬ نتیجه پلنوم کمیته مرکزی جنگ در سنگرهای تشکیلات و کنار گذشتن سیاست است و این مخربترین کار در حق حزب است. ما تا کنوم سه پلنوم کمیته مرکزی را داشته ایم که متاسفانه تعیین تکلیف سیاسی در آنها حاشیه ای بوده است. در آخرین پلنوم کمیته مرکزی تصمیم گرفته ایم که به کنگره پنجم برویم. و اکنون با همه مشکلاتی که از جمله کمیته مرکزی را به دو جناح تقسیم کرده است، و زمانی که کنگره حزب اعلام شده است٬ هیئت دائم از سنگر دفتر سیاسی به سنگر پلنوم پناه برده است.

امروز دیگر تعیین تکلیف با این وضع خارج از اختیارات کمیته مرکزی است. امروز نه تنها اعضا و کادرهای حزب به درست میخواهند در سرنوشت حزب دخالت کنند٬ بلکه احزاب سیاسی و انواع جریانات سبز و مرتجع نیز به ابراز نظر و سمپاتی با یک جناح و دشمنی با حزب پرداخته اند. در چنین شرایطی تعیین تکلیف با وضع موجود را به مراحل طولانی تشکیلاتی و تعیین تکلیف تشکیلاتی از کانال پلنوم در پشت درهای بسته، سپردن، خطای بزرگی است. کل اعضا حزب و خصوصا بخش داخل کشوری که هرگز از جانب محفل هئیت دائم موجودیت اش برسیمت شناخته نشد، از جانب خط بازنگری عملا از پروسه دخالت حذف خواهد شد. کنگره حزب تنها راه دخالت این رفقا و تنها امکان پروسه ای سیاسی و شفاف و روش رو به جامعه و ایجاد امکان دخالت کل حزب است. هیئت دائم به جای توجه به این وضع در کل این پروسه، در فکر چرتکه انداختن برای تقویت وزن محفل خود است. و به حزب عملا چوب حراج زده است.

چرا باید کنگره و نمایندگان کنگره چهارم را فراخواند؟

همچنانکه تا کنون گفته ایم٬ تنها راه را فراخواندن مجمعی میدانیم که صلاحیت تعیین تکلیف با این وضع را داد. مرجعی که امکان میدهد کل حزب٬ کل اعضا و کادرهای آن و بخش مهم حزب در داخل ایران به عنوان صاحب حزب٬ در آن دخالت کنند٬ امکان قضاوت پیدا کنند و امکان دخالت و انتخاب را بیابند. این مجمع تنها و تنها کنگره حزب است. تعیین تکلیف با وضع موجود٬ انتخاب خط رفقای بازنگری و پلاتفرم آنها٬ یا دفاع از خط تا کنونی حزب و انتخاب آن٬ تنها و تنها در صلاحیت کنگره حزب است. باید فوری به این وضع پایان داد. ادامه این وضع و جنگ تشکیلاتی هیئت دائم و اجلاس دفتر سیاسی و پلنوم کمیته مرکزی که عملا دوشقه شده است و خود بخشی از صورت مسئله شده است٬ وقت هدر دادن و فدا کردن حزب است. توقع از هر آدم سیاسی جدی که خود را صاحب خط و جهت میداند٬ این است که اجازه بدهد کنگره حزب در مورد خط و سیاست او قضاوت کند. توقع این است که رفقای خط بازنگری به جای جنگ تشکیلاتی و جنگ در دالانهای حزبی٬ به جای بحث در محافل و فضا سازی٬ به جای وعده دادن به این رفیق و آن رفیق٬ با سر بلند از سیاست ها و جهت گیریهای خود دفاع کنند! تلاش کنند اکثریت نمایندگان را به انتخاب خط و پلاتفرم سیاسی خود قانع کنند. اجازه بدهند جامعه و کل حزب کل قامت آنها٬ کل خط آنها را ببینند٬ دخالت کنند٬ قضاوت و انتخاب کنند. این سیاسی ترین٬ سالم ترین و صمیمانه ترین راه است. در زمانی که بیرون ما قضاوت خود را کرده است٬ چراغ سبزها از جانب جریانات فرقه ای و ضد حکمتیست٬ به طرفداران پلاتفرم داده شده و مخالفین ما برای قربانی کردن خط حکمتیست، امید یافته و دندان تیز کرده اند٬ تن دادن به دیپلماسی هیئت دائم خطای فاحش است.

ما همواره و در این پروسه طرح کرده ایم که برای ممانعت از هر نوع فضا سازی٬ برای ممانعت از جنگ و دعوای تشکیلاتی٬ برای سد کردن هر نوع دخالت در موازین انتخاباتی کنگره های حزب٬ کل نمایندگان کنگره چهارم را برای کنگره پنجم فراخوان دهیم. این نمایندگان رهبری موجود را انتخاب کردند٬ کل آنها مشروعیت خود را از کنگره چهارم گرفته اند. پروسه انتخابات کنگره چهارم به اتفاق آرا به تائید کنگره رسیده است. و این کار مانع هر نوع مهر جناحی٬ جنگ انتخاباتی و فضا سازی انتخاباتی را خواهد گرفت. این سریعترین٬ سالمترین و کم دردسرترین راه است. رفقائی که منتخب این کنگره و این نمایندگان هستند٬ رهبری که متعهد به پیشبرد تصمیمات این کنگره بوده است٬ جا دارد با حضور دوباره آنها پراتیک و سیاست مورد دفاع خود را به قضاوت بگذارد.



دفتر سیاسی حزب حکمتیست
٣ ژانویه ٢٠١٢