TLogo


پلنوم یا کنگره؟
بیانیه کمیته سازمانده حزب حکمتیست


هیات دایم دفتر سیاسی با تصویب پلاتفرمش تغییر سیاست‌ها و مصوبات رسمی حزب حکمتیست را اعلام کرد. این اقدام حزب حکمتیست را در مقابل یک انتخاب سیاسی مهم قرار داده است. یا ماندن بر بستر همه سیاست‌ها و مصوباتی که حزب ما با آن تعریف شده است یا پیوستن به بستر عمومی چپ بورژوایی ؟

تلاش بخشی از دفتر سیاسی حزب، کمیته سازمانده، کمیته تبلیغات و تعداد زیادی از اعضای کمیته مرکزی، کادرها و اعضای حزب برای اقناع این هیات و رفقای همنظرشان در پس گرفتن مصوبه شان به نتیجه نرسید. نتیجه منطقی این، اعلام عدم صلاحیت سیاسی این جمع از طرف ارگان های وفادار به سیاست‌های تاکنونی حزب بود. کنگره حزب بعنوان مرجعی که صلاحیت تصمیم گیری درباره سیاست‌های حزب را دارد از طرف دفتر سیاسی و احزاب کمونیست کارگری عراق و کردستان عراق پیشنهاد شد. پیشنهادی که به انحا مختلف از طرف مدافعین تجدید نظر در خطر رسمی حزب رد شده است.

هیات دایم ورفقا ی همنظرشان اما پلاتفرم خود را کنار نگذاشتند. نه تنها این. بلکه کلمه‌ای د ر دفاع از پلاتفرمی که قصد تحمیل آن به حزب دارند هم بروی کاغذ نیاوردند. ترجیح دادند به کنج محافل خود بازگردند و سیاست خود را با روش تاکنونی شان ادامه دهند. دفاع از سیاست هایی که به آن معتقد هستند ، نقد سیاست‌های تاکنونی حزب، همه و همه جای خود را به بازی در محافل، ساختن ارگان های کاغذی و وقت خریدن برای پوشاندن معنی واقعی سیاستشان دادند. تلاشهای احزاب کمونیست کارگری عراق و کردستان عراق با دیوار انتظارات عقب افتاده کد خدا منشانه این جمع از این احزاب روبرو شد. رفقای مدافع پلاتفرم تغییر ریل حزب نه از پلاتفرمشان دفاع میکنند و نه آنرا پس میگیرند.

نویسندگان پلاتفرم تغییر ریل حزب، از خود و پلاتفرمشان بعنوان شخص ثالت نام میبرند و پس گرفتن آنرا منوط به تصمیم دفتر سیاسی میدانند. میگویند پلاتفرم به تصویب دفتر سیاسی رسیده است. دفتر سیاسی که نیمی از آن در اعتراض به همین پلاتفرم جلسه آنرا ترک کرد و نیمه دیگر، که خود آن‌ها باشند، آنرا به تصویب رسانده است. مصوبه ای که عضویت آن‌ها در ارگانهای رهبری حزب را معلق شده اعلام کرد.

سنتی که حزب حکمتیست بر اساس آن تاسیس شد، سنت اعلام روشن سیاست است. سنت رفقای پلاتفرم اما سنت اعلام قطره چکانی سیاست و مخفی کردن آن است. راهی که تاریخا سیاست کمونیستی قربانی اصلی آن بوده است. در سنت رفقای پلاتفرم ، سیاست نه از طریق بحث، جدل، نقد و مصوبات که در دالانهای محافل زیرزمینی رقم میخورند. به این جهت است که این رفقا پیش از وارد شدن به کنگره محتاج تضمین رأی بالای خود در کنگره هستند. در غیاب این ضمانت مجبور به نقد علنی سیاستهای تاکنونی حزب میشوند، مجبور می‌شوند علناً نشان دهند که فرقشان با تمام جبهه ضد کمونیستی که برایشان هلهله میکشد چیست؟

راهی که مدافعان پلاتفرم انتخاب کرده‌اند دور زدن این باید ها و تضمین موفقیتشان با اتکا به محافلشان است. پلنوم ۲۳ قرار است این را برایشان ممکن کند. تغییر آرای نمایندگان کنگره باید این را تضمین کند. این را قبلاً نویسندگان پلاتفرم در پلنوم های ۲۱ و ۲۲ اعلام کرده اند. سنگر اصلی که باید فتح شود تعداد آرای نمایندگان کمیته سازمانده است. کمیته ای کاغذی هم به این نام تشکیل داده اند. پلنوم باید این را برایشان تضمین کند. این همان تضمینی است که برای تحمیل تغییر ریل حزب محتاج آنند.

برای ما جای تأسف است که بخشی از اعضای کمیته مرکزی که خود مدافع سیاست‌های تاکنونی حزب هستند این واقعیات را نمیبینند، آنچه که در پلنوم ۲۳ قرار است فیصله یابد هیچ یک از آرزوهای خوب و انسانی این رفقا نیست. پلنوم قرار است قوانین بازی را به نفع سنت محافل غیر سیاسی تغییر دهد.

کمیته سازمانده حزب در پلنومی که اصلیترین دستورش تغییر آرای این کمیته باشد شرکت نمیکند. این تعهد ما به همه کادرها، اعضا و دوستداران حزب در ایران است. عدم امکان‌ شرکت حضوری این رفقا در کنگره هیچ و مطلقاً هیچ بهانه‌ای برای حذفشان در تعیین تکلیف سیاسی حزب نیست. این حزب بیش از هر کس متعلق به این رفقا ست. حزب حکمتیست درست به همان اندازه که بدون وجود ارگان های علنی آن در خارج کشور قابل تصور نیست که بدون وجود تشکیلات حزب در ایران! ما هیچ معامله ای که وزن این بخش حزب را کوچک یا تکه‌ تکه کند را نمی پذیریم! موجودیت حزب در ایران موضوع هیچ معامله ای برای نگه داشتن حزب نیست! هر بخش یا کمیته ای در حزب میتواند آرایش را به حراج بگذارد، ما این کار را نمی کنیم. حزبی که در آن تشکیلات داخل کشورش قربانی مصلحت گرایی حفظ حزب بشود، هرچه باشد، حزب حکمتیست دیگر نیست!

کمیته سازمانده برگزاری فوری کنگره با حفظ آرای نمایندگان کنگره ۴ را راه حل واقعی برای مهمترین تصمیم حیات سیاسی حزب حکمتیست میداند.


کمیته سازمانده حزب حکمیتست
ژانویه ۲۰۱۲