TLogo


 

 

 

اولویتهای ایندوره حزب حکمتیست

مصوب کمیته مرکزی در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۲

 

دور جدیدی در شکاف و تخاصم غرب و جمهوری اسلامی، تحریم اقتصادی ایران به بهانه "مسئله اتمی ایران" شروع شده است. همزمان با  حاشیه‌ای شدن خطر جنگ و حمله نظامی و پروپاگاند نظامی – میلیتاریستی غرب و اسرائیل علیه ایران،  تحریمهای اقتصادی وسیعتر تحمیل فقر و فلاکت بیسایقه به بخش اعظم کارکن جامعه، کماکان موقعیت تدافعی را به طبقه کارگر، تحمیل کرده است.

 

در دل این اوضاع با حاشیه ای شدن فضای جنگی، و با نزدیک شدن انتخابات دور جدیدی از جدال میان جناحهای بورژوازی  در قدرت حول مسئله انتخابات شروع شده است.

 

بخش اعظم بورژوازی که در دوره ای مبارزه خود را به جدالهای درون جناح های جمهوری اسلامی متکی کرده بودند، و در دور گذشته تماماً به کمپ ارتجاع جهانی و دنباله روان سیاستهای ارتجاعی غرب و مبلغین سیاستهای ناتو و در راس آن آمریکا تبدیل شدند. امروز با حاشیه‌ای شدن سیاست آلترناتیو سازی غرب بار دیگر حول انتخابات و جناح های درونی جمهوری اسلامی مشغول تجدید آرایش اند. 

 

اولویت های این دوره حزب حکمتیست علاوه بر اولویتهای دائمی حزب حکمتیست مبنی بر شکل دادن به صف مستقل طبقه کارگر در جدال طبقاتی، تبدیل شدن به حزب سیاسی توده‌ای طبقه کارگر و مدعی قدرت، سرنگونی جمهوری اسلامی بعنوان پیش شرط انقلاب سوسیالیستی طبقه کارگر و بالاخره سازمان دادن انقلاب سوسیالیستی باید به واقعیات، صفبندی ها و داده‌های امروز متکی باشد.

 

اولویتهای ایندوره حزب حکمتیست:

 

اولویت اساسی حزب کماکان آماده کردن حزب بعنوان یک نیروی کمونیستی کارگری مدعی قدرت سیاسی و  تبدیل حزب به یک حزب سیاسی توده‌ای  دربرگیرنده طبقه کارگر است. حزب سیاسی  که بتواند به نیروی جدی  و قدرتمند در جامعه  و اپوزیسیون جمهوری اسلامی تبدیل شود. با توجه به وضعیت بحرانی امروز حزب باید کماکان تمرکز جدی بر اوضاع، تحولات احتمالی و تأمین ارائه راه حل مؤثر در مقابل مردم و طبقه کارگر داشته باشد.

 برای تضمین این امر در ایندوره اقدامات زیر باید انجام گیرند:

۱- حضور فعال و دائمی حزب در جدالهای طبقه کارگر و مردم آزادیخواه در مبارزه علیه جمهوری اسلامی، در مبارزه برای بهبود زندگی، آزادی‌های سیاسی و مدنی، خلاصی فرهنگی، علیه تبعیض جنسی و برای برابری زن، علیه تحریم، فقر، بیکاری و....

۲-  افشا جدالهای درون بورژوازی حاکم به بهانه انتخابات، مقابله با سواستفاده جناحهای مختلف از مسئله تحریم برای اهداف سیاسی خود علیه مردم و طبقه کارگر، ممانعت از استفاده سیاسی دست بندی های هئیت حاکمه از شکاف غرب و جمهوری اسلامی، و مقابله با تلاش بورژوازی حاکم و اپوزیسیون در تبدیل طبقه کارگر به سیاهی لشگر خود در جدال تقسیم قدرت. افشا ماهیت فریبکارانه شعارهایی چون "انتخابات آزاد"، پوپولیسم، مستضعف و کارگر پناهی جناح های درون جمهوری اسلامی.

۳- جدال دائم با آرا و افکار بورژوایی و جریانات اصلی آن در جامعه.  تلاش برای شکل دادن به صف مستقل و خود آگاه طبقه کارگردردل نقد و افشا افقهای ارتجاعی که بورژوازی در مقابل مردم قرار میدهد.

۴-  افشا دائم ناسیونالیسم راست و چپ، جریانات قومی و ناسیونالیست در اپوزیسیون. افقهای ارتجاعی که این اپوزیسیون در ایندوره در مقابل جامعه قرار میدهد. مقابله با دامن زدن به، انتساب هویت قومی و ملی و مذهبی به مبارزه طبقه کارگر، زن، جوان و مردم آزادیخواه.

۵ - جدال با گرایشات اصلی در جنبش کارگری در عرصه تشکل یابی توده‌ای در محیط کار و زیست و تبلغ و ترویج مجمع عمومی بعنوان سنگ بنای هر تشکل توده ای طبقه کارگر محسوب میشود.

۶- تبلیغ، ترویج و تلاش برای سازمان دادن کمیته های کمونیستی، و پاسخ دادن به سوالات فعالین کارگری و کمونیست بر سر اتحاد فعالین کمونیست طبقه کارگر و تحزب کمونیستی آن.

۷-  فعالیت برای تشکیل کمیته های کمونیستی جنبشی و حزبی، و در عین حال تدقیق و روشن کردن فعالیتهای سازمانی حزب در پروسه رسیدن به این اهداف.

۸-  نقد و دخالت، و تامین تاثیرگذاری حزب بر مباحث حاکم در فضای رسمی و علنی چپ در ایران.

۹- دخالت در مسائل سیاسی در جامعه کردستان، متصل نگاهداشتن حزب با جامعه

۱۰- با توجه به فعال شدن ناسیونالیسم کرد در تبدیل شدن به مهره اجرای سناریوهای ارتجاعی ناتو و دول غربی، بویژه با توجه به سازش و مماشات ناسیونالیسم چپ و ملی در کردستان با این جریانات، مقابله دائم در همه سطوح آن با ناسیونالیسم کرد (راست و چپ)،  تلاش برای بیرون کشیدن طبقه کارگر از نفوذ و تاثیرات ناسیونالیسم کرد. نمایندگی کردن کمونیسم در فضای اجتماعی و سیاسی کردستان در مقابل ناسیونالیسم کرد

۱۱- تدقیق سیاست عملی و پراتیکی حزب در رابطه با گارد آزادی و سازمان آن

۱۲- حضور و دخالت کمونیستی و فعال در محیط سیاسی ایرانیان در خارج کشور در مبارزه علیه جمهوری اسلامی

۱۳ - عطف توجه جدی به جلب حمایت بین المللی از مبارزه و وضعیت طبقه کارگر ایران و دخالت در اعتراضات  طبقه کارگر در کشورهای مختلف، تقویت همبستگی طبقاتی و رابطه فعال با سازمانهای رادیکال و کارگری

۱۴- سازمان دادن تشکیلات خارج کشور بعنوان سازمانی اجتماعی و مرتبط به موضوع کار خود

۱۵- پیشبرد تمام اولویتهای ایندوره بیش از هر کس به عهده کمیته مرکزی حزب است. رهبری حزب باید تضمین کند که ناروشنی ها در هر سطح را برطرف کرده و سیاستهای حزب را در تمام عرصه ها روشن و مدون و فعالیت  حزب را بر این مبنا سازمان، هدایت و رهبری کند.

۱۶- شکل دادن به رهبری سیاسی، کمونیستی و مسلط  در راستای مصوبه کنگره پنجم حزب.  تبدیل کمیته مرکزی به مرکز تعیین سیاستهای ماکرو در تمام زمینه های فعالیت حزبی،  و در دل جدالهای سیاسی در سطوح مختلف

۱۷- تامین رابطه ای دائم، محکم و سیاسی با کادرهای حزب با هدف تبادل نظر، همفکری و استفاده موثر از انرژی سیاسی و پراتیکی کادرهای حزب

۱۸- با توجه به طیف وسیع کمونیستهای جوان متشکل در حزب حکمتیست، آموزش مارکسیسم، مبانی کمونیسم کارگری در همه سطوح تئوریک، سیاسی، تشکیلاتی و سنت مبارزه حزبی

 

                                                                     www.hekmatist.com