اطلاعیه پایانی پلنوم بیست و پنجم حزب کمونیست کارگری حکمتیست

پلنوم بیست و پنجم کمیته مرکزی حزب حکمتیست روزهای شنبه و یکشنبه ٢ و ٣ اردیبهشت ١٣٩١- ٢١ و ٢٢ آوریل ٢٠١٢ برگزار شد.
دستورات پلنوم کمیته مرکزی عبارت بودند از:
١- گزارش و ارزیابی
٢- اوضاع سیاسی
٣- کنگره ششم حزب حکمتیست
٤- مالی و تلویزیون حزب
٥- مناسبات با دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان
٦- انتخابات


در بخش گزارش و ارزیابی از موقعیت حزب٬ ابتدا دبیر کمیته مرکزی گزارش کارکرد این دوره رهبری حزب را به اطلاع پلنوم رساند. آذر مدرسی در این بخش به چگونگی پیشرفت اهم پروژه ها و اولویتهائی که پلنوم ٢٤ حزب در دستور کار گذاشته بود٬ میزان پیشرفت آنها٬ کار کمیته های اصلی حزب٬ سازمان حزب٬ جهتگیریهای سیاسی این دوره و میزان دخالت حزب حکمتیست در اصلی ترین عرصه های جدال در جامعه ایران٬ سازمان حزب در ایران و کار این دوره حزب٬ تلویزیون و کل تبلیغات حزب و همزمان حزب در کردستان و اقدامات ما پرداخت. آذر مدرسی همزمان به کل محدودیتها٬ موانع و نارسائیها و خصوصا به فضای سیاسی ایران و اصلی ترین مسائلی که حزب حکمتیست با آن درگیر بوده است پرداخت. در همین بخش گزارشی به مناسبات و مراودات این دوره با دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان اشاره کرد.
سپس اعضا رهبری نشسته حزب نکاتی در تکمیل گزارش را به اطلاع حاضرین رساندند. کل اعضا پلنوم از جوانب مختلف به بررسی گزارش و همزمان به ارزیابی از کار این دوره و به موقعیت حزب حکمتیست٬ به جنبه های مختلف کار و پروژه های ما و حزب در داخل و موانع و مشکلات کار ما پرداختند. در این بخش پلنوم به اتفاق آرا گزارش رهبری حزب در این دوره را تائید کرد.


مبحث دوم پلنوم کمیته مرکزی حزب٬ بحث اوضاع سیاسی ایران بود. در این بخش ابتدا آذر مدرسی نکات اصلی بحث خود٬ موئلفه های اصلی اوضاع سیاسی٬ قلدرمنشی دولت آمریکا٬ اسرائیل و دلایل آن٬ نتایج زیانبار تحریم ها و فضای نطامی که به جامعه ایران تحمیل کرده اند٬ استفاده ای که بورژوازی ایران از تحریم و فضای نظامی برای انشقاق در صفوف طبقه کارگر و عقب راندن اعتراض کارگری و هر نوع اعتراض آزادیخواهانه کرده است و همزمان به نقش اپوزیسیون راست و چپ جمهوری اسلامی و مواضع پرو آمریکائی آنها و سیاست تا کنونی حزب پرداخت. بدنبال ثریا شهابی نکات اصلی بحث خود در رابطه با٬ موقعیت جهان امروز و جایگاه قطبهای امپریالیستی٬ به جدالهای جهانی میان قطبهای بزرگ سرمایه٬ آرایش جدید بعد از جنگ سرد و تغییراتی که در سطح جهان صورت گرفته٬ بحران انقلابی در خاورمیانه و اقدامات غرب٬ و به جایگاه فضای نظامی کنونی و بهانه هسته ای ایران و فضای جنگی و جایگاه یک سیاست پرولتری پرداخت. اعضا کمیته مرکزی از زوایای مختلف و ضمن تائید سیاست تا کنونی حزب٬ به اوضاع سیاسی چه در سطح جهان و منطقه و بطور ویژه اوضاع سیاسی ایران و موقعیت طبقه کارگر و کمونیست و توازن قوای کنونی پرداختند. پلنوم بعد از بحثهای همه جانبه و مفصل به اتفاق آرا تصمیم گرفت خطوط اصلی بحث کمیته مرکزی و سیاست حزب را طی قطعنامه ای رو به جامعه اعلام شود.


در مبحث کنگره ابتدا گزارشی از اقدامات و تصمیمات جمع رهبری نشسته حزب از طرف دبیر کمیته مرکزی به اطلاع پلنوم رسید. پلنوم ضمن تائید تصمیمات اتخاذ شده٬ بر جنبه های مختلف کار کنگره٬ تدارکات سیاسی و اجرائی آن پرداخت و تصمیمات لازم را اتخاذ کرد. پلنوم اقدامات عملی و اجرائی کار کنگره را به جمع رهبری منتخب خود سپرد. پلنوم با توجه به تصمیمات کنگره پنجم حزب زمان کنگره ششم را ماه اکتبر ٢٠١٢ تعیین کرد.


پلنوم در مبحث مالی حزب ضمن شنیدن گزارشی از کار مالی واسپانسورهای تلویزیون حزب اقداماتی را در دستور خود گذاشت. بهبود وضعیت مالی و سازمان مالی حزب یکی از اولویتهای رهبری آتی حزب خواهد بود.


دستور بعدی پلنوم مناسبات حزب حکمتیست با احزاب کمونیست کارگری عراق و کردستان بود. در این بخش نیر پلنوم کمیته مرکزی با نگاهی به مناسبات این دوره و مراودات صورت گرفته در دوره گذشته، ضمن تاکید بر همجنبشی بودن ما سه حزب در ایران و عراق و کردستان٬ تصمیماتی اتخاذ و در دستور رهبری نشسته حزب گذاشت.
پلنوم کمیته مرکزی در دستور انتخابات با اتفاق آرا آذر مدرسی را به عنوان دبیر کمیته مرکزی و اسد گلچینی و خالد حاج محمدی را همراه با دبیر کمیته مرکزی بعنوان کمیته رهبری حزب ابقا کرد.


حزب کمونیست کارگری  حکمتیست
چهارم اردیبهشت ١٣٩١- ٢٣ آوریل ٢٠١٢