از حزب حکمتیست میپرسند!
حزب حکمتیست و کمپین برای شاهین نجفی



مقدمه: حزب حکمتیست، سیاست ها و اقداماتش مورد سوال قرار میگیرد و تعدادی در این موارد اظهار نظر میکنند و یا انتقاداتی مطرح میکنند. تحت عنوان "از حزب حکمتیست میپرسند"، نشریه کمونیست در هر شماره یک یا چند مورد از این سوالها را انتخاب میکند و با توجه به مضمون و محتوا، آنها را با مسئولین و کادرهای حزب در تشکیلات های مختلف درمیان میگذارد و پاسخ های آنها را منتشر میکند. در این شماره یکی از این سوالها را با ثریا شهابی، از اعضا کمیته تبلیغ و عضو کمیته مرکزی حزب، در میان گذاشته ایم. این سوال و جواب را میخوانید.

سوال: چرا در حالیکه اکثریت احزاب و سازمانهای اپوزیسیون در خارج کشور تظاهراتهایی در دفاع از شاهین نجفی در مقابل فتوای مذهبی قتل او براه انداخته اند، شما به این کمپین اعتراضی نپیوسته اید؟ مگر شما مدافع حق آزادی عقیده و بیان نیستید؟ شاید هم منتظرید ببینید که این مسئله به کجا میکشد و بعد تصمیم بگیرید که به آن بپیوندید؟

ثریا شهابی: حزب حکمتیست، بعنوان یک حزب سیاسی طبعا مواضع اش را به زبان خودش در اطلاعیه های رسمی، اعلام میکند. در نتیجه من اینجا نظر شخصی ام را بیان میکنم.
مقدمتا بگویم اگر کسی با نپیوستن حزب حکمتیست به این تظاهراتهای اعتراضی، و تاکید میکنم تظاهراتها، به اصطلاح حقانیت دفاع ما از آزادی عقیده و بیان و دشمنی مان با احکام فتواهای مذهبی را میخواهد زیر سوال ببرد، خوب باید گفت که این فرد بدنبال نقدی صمیمانه و صادقانه نیست. احیانا بدنبال بهانه برای بیان حرف دیگری است که نمی زند. حزب حکمتیست بنیادهای فکری، ایدئولوژیکی، و سیاسی اش، برنامه و پراتیک اش پاسخ این بهانه گیریها را داده است.

اما پاسخ به نقد دیگری که گویا حزب حکمتیست منتظر است ببیند چه میشود تا مثلا بعدا به این تحرکات بپیوندد. پاسخ من این است که اینطور نیست. هرچیز دیگری به این حزب "بچسپد" فرصت طلبی سیاسی و دنباله روی از اتفاقات به آن "نمی چسپد". این حزب میدان نزاع خودش را، خود انتخاب میکند. اگر موضع نگرفته است، انتخاب کرده است. نه از سر انتظار و اینکه "شاید ماحصل این فعالیت ها بد یا خوب" شود، و "فعلا نمی دانیم" و ... بلکه آگاهانه انتخاب کرده است. سوال این است که چرا این انتخاب را کرده است. نه اینکه چرا هنوز انتخاب نکرده است.


پاسخ من، باز هم بعنوان نظر شخصی ام، این است که یک حزب سیاسی برای وارد شدن به میدان جدالهای سیاسی، موازینی دارد. تا آنجا که به نظر و موضع شخصی احاد و افراد برمیگردد، تصور میکنم که بخش زیادی از اعضا و دوستداران این حزب روی سایت ها و فیس بوک هایشان و در نشریاتشان، در مورد این مسئله اظهار نظر کرده اند. در نقد اراجیف اسلامی و مذهبی و صدور فتوا و تحریکات جنایی از این نوع، و در دفاع از آزادی بی قید و شرط عقیده و بیان گفته و نوشته اند. و نقطه عزیمت و کار پیشرو شاهین نجفی را تحسین و تشویق کرده اند. این هنرمند از جانب اعضا حزب ما، همچون بخش اعظم مردم معترض در ایران، مورد حمایت قرار گرفته است.

اما در مورد پیوستن یک "حزب سیاسی" به یک کمپین سیاسی، حزب ما موازینی دارد که در بخش اعظم جهان، همه احزاب اجتماعی و مسئول، با چنین موازینی عمل و رفتار میکنند. در مورد کمپین های مربوط به افراد و اشخاص، رضایت طرف شرط وارد شدن به آن است!


اگر کسی در زندان و تحت خطر بود، ناچار به سکوت بود، امکان کمک خواستن نداشت، امکان و دسترسی به احزاب و مدیا نداشت، یا به هر دلیل دیگری توان فکری، جسمی، روانی یا مالی و ...مقابله با یک تعرض به خود را نداشت، یک حزب سیاسی میتوانست بدون قید و شرط و بدون اجازه و رضایت طرف، برایش کمپین سیاسی براه اندازد. ما در اعتراض به اعدام جنایتکارانه فرزاد کمانگر بلافاصله به چند سفارتخانه جمهوری اسلامی حمله کردیم! و تصور میکنم که جریان دیگری این کار را نکرد! در اعتراض به دستگیری و شکنجه و تعرض به دانشجویان و اعتراضاتشان در چهار سال پیش، یکی از بزرگترین کمپین های اعتراضی در ایران و خارج کشور را براه انداختیم.


در مودر شاهین نجفی اینطور نیست. او در خارج کشور است، گفته میشود که تحت پوشش امنیتی پلیس آلمان قرار گرفته است، خوشبختانه از میدیا پوشش خوبی گرفته است. تصور نمی رود مشکل پناهندگی داشته باشد. میتواند هروقت اراده کند از احزاب سیاسی و از جمله از حزب ما، حمایت بخواهد، و بخواهد احزاب سیاسی در دفاع از او اقدام کنند. این اتفاق نیفتاده است. ما تا امروز فراخوان رسمی از شاهین نجفی دریافت نکرده ایم. دخالت یک حزب سیاسی، مکانیزمها و بازتاب های دیگری دارد و با اظهار نظر افراد و اشخاص تفاوت های زیادی دارد.


در رابطه با افراد، حزب حکمتیست بی تردید از مراجعه هر کس برای حمایت، استقبال میکند. خواه این حمایت برای تسهیل کار پناهندگی سیاسی باشد، خواه دفاع سیاسی از فعالیت های آزادیخواهانه، یا دفاع اقتصادی یا امنیتی و شهروندی در مقابل جمهوری اسلامی یا دول دیگر.


متقابلا حزب حکمتیست هرگاه در فعالیت هایش از سایر احزاب و سازمانها و شخصیت ها، حمایت بخواهد رسما در این مورد فراخوان میدهد. همانطور که در سال ۹۹ در مورد همکاری "اینترپل" با جمهوری اسلامی و قرار دادن لیستی از ۱۲ شخصیت کمونیست و یک شخصت سیاسی اجتماعی در لیست سیاه، به همه احزاب و سازمانها در اپوزیسیون فراخوان داد.
۱۷مه ۲۰۱۲