از میدان تحریره قاهره تا تشکیل دولت  مستقل فلسطینی

ثریا شهابی

Soraya_shahabi@yahoo.com

 

حوادث ظاهرا غافلگیرکننده ای در خاورمیانه و در جهان عرب در جریان است. حوادث و اخباری که بنحو غیر مترقبه ای میدیای رسمی در اروپا را هم به انحصار خود در آورده است.

- پس از هشت سال، خواست روشن شدن علت مرگ یاسر عرفات و پاسخ به این ادعا را که احتمالا "عرفات را موساد و دولت اسرائیل به قتل رسانده اند"، "ناگهان" بالا گرفت! "رئیس کمیسیون تحقیق فلسطین درباره مرگ یاسر عرفات" گفت نمونه‌برداری از جسد او بلافاصله در اختیار کارشناسان فرانسوی، روسی و سویسی قرار گرفته است." و  این سوال که چرا امروز و پس از هشت سال، این پرونده مجددا گشوده میشود، در افکار عمومی جهانیان در  گشت و گذار است. مدیای سطحی تر و "هالیودی" تر، آن را به "بی ثباتی روحی" بیوه عرفات ربط میدهد!

- "اروپا" صحبت از " سپیده دم حقیقت برای فلسطینی ها" میزند! و پذیرش فلسطینی‌ها در سازمان ملل به عنوان دولت ناظر، را اعلام میکند! محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، مجددا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در  ۲۹ نوامبر،  درخواست ارتقاء فلسطینی‌ها به دولت ناظر غیر عضو را، طرح کرد. تقاضایی که سال گذشته به تخت سینه مخالفت دول اروپایی و دولت آمریکا خورد، امسال با اکثریت بسیار قوی در مجمع عمومی سازمان ملل، تصویب شد. بعلاوه در میان دول اروپایی موافقت صریح دول فرانسه، سوئیس، لوکزامبورگ، نروژ و دانمارک، را با خود دارد. گفته میشود که پذیرفته شدن این خواست به این معناست که فلسطینی‌ها از یک "ناظر دائمی" به یک دولت "ناظر غیرعضو" ارتقاء پیدا می‌کنند  و این امر به جایگاه فلسطینی‌ها اعتبار بیشتری می‌دهد و فشار برای به رسمیت شناختن آن‌ها به عنوان یک دولت را هم افزایش می‌دهد. و ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ را روز رسیدن مردم محروم فلسطین به بخشی از خواسته برحق شان، نامیدند.

- میدان تحریر قاهره، ۲۷ نوامبر،  در اعتراض به سیاست ها و بخشنامه های دیکتاتورمابانه محمد مرسی، رئیس جمهور جدید و رهبر حزب آزادی و عدالت، "باز به عظمت شب‌هائی شد، که منتهی به سقوط حسنی مبارک گردید"! همه میگویند که "مردم سرنگونی رژیم را می‌خواهند!". در این روز تعداد معترضانی که در میدان تحریر گرد آمده‌اند، از ۲۰۰ هزار نفر فراتر رفت و به ‌لحاظ بزرگی با اعتراضاتی که به سقوط رژیم مبارک منتهی شد برابری کرد!  و در این میان اخوان المسلیمن که در انتخابات از ریاست جمهوری مرسی پشتیبانی کرده بود، در خط مقدم تعرض مردم قرار گرفته است.  یکی از تظاهرات کنندگان میدان تحریر، در مقابل دوربین برنامه خبری "یورونیوز"  میگوید: اگر برای ما  هیجده روز روز طول کشید مبارک را پائین بکشیم برای این یکی هشت روز هم طول نمی کشد! بهتر است خودش کنار بکشد!

 

سه واقعه و یک خطر

اگر عضویت فلسطین در سازمان ملل بعنوان دولت ناظر، فقط "سمبلیک" بماند، و یا دولت فلسطینی برای برخورداری از "امتیازات" موقعیت جدید در منگنه دیپلماسی، بورکراسی و ریاکاریهای رایج بین شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، فلج شود، هنوز این رویدادی مهمی است که نوک کوه یخ تغییرات بنیادین تری در خاورمیانه را نشان میدهد. اگر مسئله حفظ موجودیت اسرائیل، سنگ اندازی های آمریکا  و اسرائیل، حل مسئله بی سرزمینی فلسطینیان را به شکل دیگری پیچیده و غامض کند، با این وجود هنوز توازن قوای مهمی در خاورمیانه تغییر کرده است. 

اگر ثابت شود که عرفات هم به مرگ طبیعی مرده است، باز شدن این پرونده در خود نشان از تغییرات مهمی در خاورمیانه و در مناسبات طبقاتی در این منطقه را منعکس میکند. سرنخ این دو رویدادهای مربوط به فلسطینان و آوارگی شصت - هفتاد ساله آنها، مستقیما به میدان تحریر قاهره، وصل است.

در خاورمیانه نیروهای جدید و قدرت های جدید به میدان آمده اند. نیروهایی که در فاصله هر "دم و بازدم" عملیات میلیتاریستی  اسرائیل و ناتو، بلافاصله سر بلند میکنند. میدان تحریر قاهره میدان ابراز وجود یکی از این نیروها است. 

در دنیای چند قطبی امروز، دنیایی که سیاست های امپریالیستی آمریکا برای تثبیت سرکردگی خود بر جهان، و ایجاد "نظم" و "بالانسی" در جهان سرمایه به بهای تخریب چند جامعه در خاورمیانه، نتوانست نظم و ثباتی در صف بورژازی جهانی بوجود آورد، رقبا و شرکای جدید پا به میدان گذاشته اند.

یکی از این شرکا، بورژوازی عرب است که دیگر بیش از این حاضر نیست، در "مدیریت" خاورمیانه، عضو از نظر سیاسی و اقتصادی کم حقوق و "حاشیه ای" باشد! سهم خواهی بورژوازی عرب پس از فروپاشی جهان دوقطبی، که در آن خاورمیانه حوزه اقتدار غرب بود به قیمت محرومیت و  آوارگی فلسطینیان، رویدادی بسیار طبیعی بود. آنچه که طبیعی نبود، عقب نشینی سریع غرب در مقابل این سهم خواهی است! اینجا است که میدان تحریر و انقلاب مصر، خود را نشان میدهد.

انقلاب مصر و به میدان آمدن اکثریت محروم جامعه برای اعمال قدرت! به زیر کشیده شدن دیکتاتورها در مصر و تونس به نیروی انقلاب مردم، و بالاخره خطر خارج شدن "کنترل" از دست هم بورژوازی عرب و هم بورژوازی غرب، دول غربی را به سازش کشانده است. خطر به میدان آمدن طبقه کارگر و کمونیسم در دل این ابراز قدرت میلیونی و مردمی، دول محترم غربی را، که سال  قبل بر سینه فلسطینیان برای داشتن یک دولت مستقل دست رد محکمی زده بودند، امروز "رام" کرده است!

ریشه باز کردن پرونده "قتل" عرفات، و حمایت فوری از طرح محمود عباس برای دولت فلسطینی، نه از "بیدار شدن وجدان" دول محترم در سازمان ملل، که از این "بیداری" سرچشمه میگیرد. این همان مجمع عمومی است که شصت و پنج سال پیش آوارگی فلسطینیان را تصویب کرد، حمله به عراق را تصویب کرد، سال گذشته بر سینه محمدعباس دست رد زد، و بارها و بارها در مقابل جنایات و نسل کشی دولت اسرائیل، سکوت توجیه آمیز کرده است!

بورژوازی جهانی در مقابل خطر عروج چپ و کمونیسم در دل انقلابات در جهان عرب، در مقابل خطر پا به میدان گذشتن طبقه کارگر در خاورمیانه،  ناچار شده است "به سرعت" برای بورژوازی عرب، جا باز کند! ناچارند شرکای بیشتری  را در مدیریت سیاسی – اقتصادی جهان، بپذیرند. 

اگر بورژازی جهانی بخواهد در مقابل سهم خواهی بورژازی عرب، سنگ اندازی کند، خطر چپ، به میدان آمدن طبقه کارگر و انقلابات سوسیالیستی، در انقلابات دوم و سوم در جهان عرب، منافع تمام بورژازی جهانی را به خطر خواهد انداخت. شریک کردن بورژوازی عرب در مدیریت  اقتصادی – سیاسی جهان، بهایی است که بورژوازی غرب برای جلوگیری از خسارت بیشتر میپردازد.

طبقه کارگر با این رویدادها و واقعیات، باید به قدرت خود بیش از پیش اعتماد و تکیه کند! اگر خطر نسیم کمونیسم میتواند مجمع عمومی سازمان ملل را یک شبه "رام" و به چرخشی چنین بکشاند، میتوان تصور کرد که  خود نسیم کمونیسم و سوسیالیسم، منشا چه تغییرات عظیم و فوری برای  بشریت باشد.

۲۹ نوامبر ۲۰۱۲