TLogo


حزب کمونیست کارگری عراق/کردستان:

جواب به مواضع دو طرف درگیر حزب حکمتیست درباره از سرگیری دخالت ما
 
با توجه به درخواست هر دو طرف درگیر در رهبری حزب حکمتیست در مورد ادامه ی دخالت ما ، برای حل اختلاف ، روز سوم ژانویه ٢٠١٢ در بیانیه ای به نام "فرصتی دیگر" ما اعلام کردیم به شرطی این کار را می کنیم که " هر دو طرف بدون قید و شرط رضایت خود را درباره نشستی فوری و مشترک با نظارت نماینده دو حزب عراق و کردستان نشان بدهند. در این نشست باید در مورد تمام مسائل و قدمهای عملی برای برگزاری کنگره (فوق العاده) گفتگو شود و در موردشان توافق کرد."  
در جواب به این شرط ما ، جناح اقلیت دفتر سیاسی رضایت و توافق خود را اعلام کرده است. جناح هیئت دائم هم آن را رد کرده و چند مورد را به مانند سند و علت این رد کردن بیان نموده است.


همچنان که به اطلاع عموم رسیده ما در بیانیه خود خیلی روشن در مورد نشست مشترک  هر دو جناح  گفته ایم که در آن نشست در مورد موانع و اختلافات بر سر کنگره فوق العاده صحبت شود و درباره اقدامات عملی توافق شود. ما در آن بیانیه بحث هیئت مشترک را پیش نکشیده ایم اما مثل اینکه رفقای جناح هیئت دائم به عمد یا سهواً بحث ما را این طور متوجه شده اند و به همین علت هم شرط ما را رد کرده اند! ما بر این باوریم که اکنون تمام حزب از رهبری تا تشکیلات و ارگانها  به دو دسته تقسیم شده است. بدون نشست مشترک امکان حل اختلافات حزبی از دید منافع حزب ممکن نیست. امکان برگزاری کنگره یکپارچه ی کل حزب وجود ندارد و فقط کنگره ی یکی از این دو جناح است. به همان ترتیب پلنوم فوق العاده ، با وجود اینکه اکثریت اعضای کمیته مرکزی هم در آن سهیم باشند، پلنوم جناح دیگر است چون تعداد زیادی از اعضای کمیته مرکزی در آن شرکت نمی کنند. اما متاسفانه رفقای هیئت دائم نمی خواهند این حقیقت را ببینند. اگر خلاف این است و حزب دوشقه نشده و تمام ارگان ها در جای خود قرار دارند، چرا رفقای جناح هیئت دائم درخواست میکنند که ما دخالت کنیم و وقت و نیروی ما را به هدر می دهند؟


واقعا این عجیب و حیرت انگیز است که هیئت دائم به جای آنکه شرط ما را برای شروع دخالت را قبول کند، خودشان شرط گذاشته اند برای قبول دخالت ما . شرطشان این است که ما حامی طرح و اقدامات آنها شویم . در کجای دنیا  و در کدام مناسبات سیاسی و دیپلماسی جناحی از طرفین دعوا به شرط حمایت از خودش دخالت کسی  را قبول میکند که قرار است به عنوان میانجی در بین دو طرف ظاهر شود؟ در حالیکه خودش هم درخواست این دخالت و داوری را داشته باشد. حتما این را در قالب پیروی از قانون و موازین و رای اکثریت مطرح کرده اند.


ما چند بار اعلام کردیم که آماده هستیم  کمیسیونی را برای تحقیق در مورد تخلفات و موازین شکنی هایی که صورت پذیرفته تشکیل دهیم ، در این صورت است که میتوانم موضع قاطع خود را به مرجع تصمیم گیرنده بدهیم. قبل از این حاضر به هیچ پیش داوری نیستیم برای اینکه هر جناحی آن را از سر مواضع خودش می سنجد. اما هیئت دائم حق این را ندارد که شرط برای دخالت ما بگذارد. ما هم مجبور نیستیم با قبول شرط آنها دخالت بکنیم . هر دو طرف از ما خواسته که وارد عمل شده و دخالت کنیم . ما هم بعد از دوره ای از دخالت بی سرانجام و بی اهمیتی به درخواستها و پیشنهاداتمان ، این را حق خود میدانیم که در جواب به درخواست برای دخالت در این مورد بگوییم که برای شروع دوباره تلاشهایمان شرط داریم. حال می بینیم جناح هیئت دائم با وجود اینکه خودش یکی از طرفهایی است که درباره زیر پا نهادن قوانین و موازین ازش شکایت شده است و قرار بود ما کمیسیونی برای تحقیق و رسیدگی به این شکایات تشکیل دهیم، الان حق ندارند ما را نصیحت کنند که قوانین و موازین را رعایت کنیم . رفقا باید این را قبول کنیم که جدای از اکثریت و اقلیت و موازین ها ، الان این حزب دو بخش و دو جناح است . از دیدگاه ما هر دو جناح حزب حکمتیست هستند و تلاش ما اتحاد طرفین در یک حزب سیاسی یکپارچه است. ما چندین باراین موضع خود را اعلام کرده ایم. زمانی که درخواست دخالت از ما را می کنند ، انتظار داریم این موضع ما را به عنوان مبنای اصلی قضاوتمان لحاظ کنند. در غیر این صورت درخواست دخالت و اظهار تاسفشان از عدم دخالت ما معنایی ندارد.


درباره ی موضع ما در مورد پلنومی که بیشتر اعضای کمیته مرکزی خواستار آن هستند ، در جواب جناح هیئت دائم باید بگوییم که : ما به حق طبیعی اکثریتی که چنین در خواستی دارند واقف هستیم. اما ما طرفدار این راه حل نیستیم به خاطر اینکه چنین طرحی ، طرح یکی از جناحین است . دقیقا مثل کنگره پنجم با نمایندگان کنگره چهارم که تبدیل شده به طرح طرف دیگر اختلافات . ما نمی توانیم در تلاشمان برای حل اختلافات جانبداری از پلنومی بکنیم که ١٤ عضو کمیته مرکزی اعلام کرده اند که در آن شرکت نمی کنند و بدین ترتیب تبدیل می شود به پلنوم یکی از جناحها، یا جانبدار کنگره ی یک جناح باشیم. راه حل هر جناح به تنهایی و چسبیدن به آن، حزب را به سراشیبی انشقاق و انحلال می برد.
درباره تعلیق روابطمان با حزب حکمتیست ، دوباره می گوییم که تا زمانی که این حزب در درون خودش دو جناح باشد و هر طرف از آن رهبری خودش را داشته باشد و در تمام ارگانها و قسمتهایش دو ارگان باشد ، ما نمی توانیم با چنین حزبی روابطی داشته باشیم . ما آماده نیستیم هیچ جناحی از حزب حکمتیست را به مانند نماینده رسمی و قانونی حزب حکمتیست به رسمیت بشناسیم و روابطی باهاش داشته باشیم.


درباره این موضوع که می گویند در مورد شروط آغاز دوباره دخالت ما قبل از انتشار علنی باید با هر دو طرف تماس گرفته شود، ما اعلام می کنیم بعد از اینکه هر دو طرف به شیوه ی علنی تلاشهای ما را به بن بست رساندند و علنا درخواست دخالت دوباره ما را داشته اند. ما این را حق خود می دانیم که شرایطمان را برای شروع دوباره  دخالت به صورت علنی بیان کنیم. ما در این باره لازم ندیده ایم که با هیچ یک از طرفین تماس بگیریم. اما اگر رفقای جناح هیئت دائم درباره این مسئله مشکلی داشته اند و لازم می دانستند که درباره اش بحثی بشود ، آنها می توانستند با ما تماس بگیرند.


در پایان ما اعلام می کنیم که این نوع برخورد رفقای هیئت دائم با بیانیه سوم ژانویه ٢٠١٢ ما و گذاشتن شرط حمایت از جناحشان و طرحشان برای قبول دخالت ما نه تنها شایسته ی ما و نقش ما در حل بحران نیست ، بلکه آن را مانعی جدی می بینیم در جلو تلاشهای ما و در مجموع تمام تلاشهایی که برای اتحاد و یکپارچگی حزب حکمتیست صورت می گیرد. بنابراین از هیئت دائم خواستاریم که به این مانع تراشی ها خاتمه دهند و دستمان را برای رسیدن به راه حلی منطقی برای عبور از این بحران باز بگذارند. در غیراین صورت آنها با تناقض بزرگی دربین درخواست دخالت از جانب ما و عملکرد خودشان روبه رو خواهند شد.
حزب کمونیست کارگری کردستان
حزب کمونیست کارگری عراق
٥ ژانویه ٢٠١٢