TLogo


عکس نیمه برهنه زن
و جمهوری اسلامی

ثریا شهابی

Soraya_shahabi@yahoo.com
 

انتشار عکس نیمه برهنه یک هنرپیشه زن ایرانی بنام گلشیفته فراهانی در مطبوعات غربی، کاری که بخشی از شغل بسیاری از هنرپیشه ها است، علاوه بر خوردن به تیغ سانسور جمهوری اسلامی، موجی از عکس العمل در میان گروهای سیاسی – اجتماعی "اپوزیسیون" در ایران و در خارج کشور، در تائید یا تقبیح را بدنبال داشت.
کسانی را که از هر نوع مردسالاری و زن ستیزی جمهوری اسلامی منزجر اند را به "تحسین"، و صفی از کسانی که احساسات و فرهنگ مردسالارانه خود را پشت عبارات بی مایه و فریبکارانه ای چون "لازم نیست"، "این راهش نیست"، "وقت اش نیست" و "مردم درد و بد بختی های بیشتری دارند"، پنهان میکنند، به مخالفت خجول کشانده است.
این دسته از مخالفین خجول معمولا افراطی ترین شکل محرومیت و بی حقوقی زن در ایران و جوامع رسما ضد زن، را به وسیله ای برای عقب نشاندن مطالبات ماکزیمال و جهانشمول برای زنان در ایران و جوامع مشابه میدانند. هنوز زود است، افراطی است، مسائل مهمتر هست و ... قرار است اولا بر ابعاد اختناق ضد زن در ایران سایه بیاندازد، و در عین حال "برخی از بی حقوقی ها" را برای مردم ایران قابل تحمل نشان دهد!


انتشار عکس نیمه برهنه هنرپیشه در مطبوعات غربی، یکی از روزمره ترین شکل سوخت ساز زندگی طیف وسیعی از هنرپیشه ها در جوامع امروزی است. و این امر بسته به رلی که در فیلم یا نمایش اجرا میکنند، بخشی از کار آنها است. در جوامع متوسط امروز این امر همان قدر طبیعی است، که انتشار عکس صف مردمی که در بیمارستان دولتی منتظر نوبت اند، یا انتشار عکس مدیر کارخانه در ماشین پورشه خود، یا انتشار عکس مادری که نوزادش را در اماکن عمومی شیر میدهد، یا تصویر کارگری که در خط تولید کار میکند، و یا کودکی که کنار خیابان دست فروشی میکند. اما این که انتشار عکس نیمه برهنه یک هنرپیشه متولد ایران، در عرصه سیاست چنین بازتابی می یابد، و به تیغ شمشیر نه تنها حکومت ایران، که بخشی از اپوزیسیون ظاهرا طرفدار آزادی میخورد، را باید در امر دیگری جستجو کرد.


انتشار این عکس، حتی اگر تصادفی هم بوده باشد، عملا بر جلد و پوشش پرونده قطور و شنیع زن ستیزی در ایران و جوامع مشابه، تنها خراشی ایجاد کرده است. و مردم در پرتو این خراش میتوانند خود پرونده فجایع عظیم تری در مورد وضعیت زنان در ایران و کشورهای مشابه را ببیینند. هرروز میلیونها مشابه چنین عکس هایی، در سراسر جهان، در مطبوعات رسمی و غیر رسمی، و در دنیای مجازی سایت های اینترنتی منتشر میشود.


اگر کسی با این سوخت و ساز مشکل "افراطی گری" دارد، یا در بدویت قرون وسطایی زیست میکند، یا ریگی به کفش دارد. با توجه به این که بخش اعظم مخالفین این عکس را کسانی تشکیل میدهند که برای خود در آگاهگری و هدایت جامعه نقشی قائل اند، طبعا مسئله نمی تواند ربطی به "خفتگی در عالم بدویت" داشته باشد. مسئله مخالفت خود این طیف است، سایر ادعا ها بهانه است.


این طیف ضمن کند کردن شمشیر امروز در نقد به همه ابعاد زن ستیزی در ایران، بی تردید فردایی که جمهوری اسلامی رفته است، در مقابل "افراط گرایان" مشابه، سد "اخلاقی" و سیاسی خواهد بست. و در مقابل ممنوعیت حجاب اجباری، برقراری آموزش روابط جنسی در مدارس، آزادی هر نوع رابطه جنسی و از جمله آزادی رابطه جنسی خارج از ازدواج، ممنوعیت سانسور و کنترل بر زندگی خصوصی مردم، ممنوعیت حجاب کودکان، آزادی مذهب و بی مذهبی، آزادی بدون قید و شرط ابراز وجود فردی شهروندان، جدایی مذهب از دولت، آزادی بدون قید و شرط عقیده و بیان، این طیف شمشیر "افراطی گری" و "رواج فساد" برخواهد افراشت! این طیف ریاکار، امروز خود را لیبرال، دمکرات، اصلاح طلب و آزادیخواه هم گذاشته است، و انتظار دارد که مردم آن را باور کنند.!


واقعیت این است که این عکس بی تقصیر است. آنچه که آن را مقصر جلوه میدهد، واقعیاتی است که به بهانه این عکس میتواند در مقابل چشمان همگان قرار گیرد. و بار دیگر به بهانه آن، بر ابعاد بی حقوقی زن در جوامع مذهب زده و اسلام زده، نقب زد. میتوان از ورای این خراش، بار دیگر بر وضعیت زنان در عربستان سعودی این برهوت ثروت و بربریت زن، بر محرومیت های زنان در ایران این قلدر طرف حساب قلدرهای دیگر غرب، و بر محرومیت میلیونها میلیون زن و دختر جوانی که در جوامع مذهب زده و اسلام زده رسما بعنوان شهروند درجه دو قربانی انواع خشونت های فیزیکی و روانی و فحشا و قتل ناموسی هستند، نقب زد.
در ایران تن فروشی زن که میلیونها نفر به خاطر فقر و بیکاری به آن روی آورده اند، رسما شغل، و دم دست ترین شغل برای نیمی از طبقه کارگر ایران است. و گفته میشود که از جمعیت سی و هفت میلیون زن در ایران، از هر ۷۰ زن یک نفر رسما از طریق تن فروشی زندگی خود و خانواده اش را میگذراند. و این آمار رسمی است. آمار غیر رسمی استثمار جنسی دختران کوچک و زنان معتاد، بسیار هولناک تر از این ارقام است.
کدام فساد، از کی!
انتشار عکس نیمه برهنه هنرپیشه ایرانی و سانسور آن، برای کسانی که نه در شعار و کلی گویی، که با خواستهای روشن، خواهان برابری زن و مرد و آزادی هستند، تنها فرصت و بهانه ای است که با استفاده از آن، ابعاد شنیع، ضدبشری و ارتجاعی زن ستیزی در ایران و جوامع مشابه را مورد حمله قرار دهند و راه تغییر واقعی در زندگی میلیونها زن در ایران و جوامع مشابه را نشان دهند.
اجازه بدهید، ما هم با استفاده از این فرصت، یکی از شنیع ترین، ضد انسانی ترین، و تهوع آور ترین، جلوه های ضد بشری زن ستیزی در ایران را در مقابل چشمان همگان قرار دهیم. و زن ستیزی که بخش اعظم قربانیان آن زنان و کودکان طبقه کارگر، فقر زدگان، کودکان دختران و زنان بیکار نان آوران خانواده است، را به بهانه انتشار این عکس در مقابل چشمان حاضرین، بخصوص شیفتگان "اخلاقیات" اسلامی و کسانی که یکی از ساده ترین جلوه زندگی شغلی یک هنرپیشه را، زیر تیغ اخلاقیات زن ستیزانه و مردسالاران، میکشند و آن را "فساد" نام میگذارند، بگذاریم.
متن آگهی استخدام کودکان برای بهره کشی جنسی توسط آستان قدس رضوی، را بخوانید!


" بسم الله الرحمن الرحیم
النکاح السنتی (ازدواج از سنتهای رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم است)
آستان قدس رضوی جهت ارتقای فضای معنوی جامعه و ایجاد شرایط مناسب روحی و آرامش خیال برای برادران زائری که در مدت زیارت حرم مطهر امام هشتم از همسر خود دور می‌باشند اقدام به برگزاری مرکز صیغه‌های کوتاه مدت در جوار حرم رضوی نموده است.
در این راستا از کلیه خواهران باکره مومنه که سن آنها بین ۱۲ تا ۳۵ سال است دعوت به همکاری مینماید. هر یک از خواهران بر اساس قرارداد ۲ ساله‌ای که با آستان قدس رضوی منعقد مینمایند موظفند که ماهانه حداقل ۲۵ روز به صیغه برادران زوار در آیند. مدت قرارداد جز سابقه استغال متقاضی محسوب می‌گردد. مدت هر صیغه از ۵ ساعت تا ۱۰ روز متغییر می‌باشد.
مبلغ پرداختی بابت هر صیغه بدین شرح است.
صیغه‌های ۵ ساعته            ۵۰ هزار تومان
صیغه‌های ۱ روزه            ۷۵ هزار تومان
صیغه‌های ۲ روزه            ۱۰۰ هزار تومان
صیغه‌های ۳ روزه            ۱۵۰ هزار تومان
صیغه‌های از ۴ روز تا ۱۰ روز    ۳۰۰ هزار تومان
خواهران باکره که برای اولین بار صیغه میشوند مبلغ یکصد هزار تومان اضافه بابت برداشتن پرده بکارت دریافت خواند کرد.
بعد از انقضای قرارداد ۲ ساله در صورتی که سن خواهران به خد نساب ۳۵ سال نرسیده باشد، در صورت تمایل میتوانند در لیست انتظار صیغه‌های دائم قرار بگیرند. خواهران موظفند ۵ درصد از مبلغ دریافتی هر ضیغه را به حرم مظهر واریز نمایند.
از کلیه خواهران علاقه‌مند درخواست می شود ۲ قطعه عکس تمام قد (با حجاب اسلامی) آخرین مدرک تحصیلی، وضعیت بکارت و گواهی سلامت روانی رو جسمانی از سازمان بهداشت شهرستان محل سکونت خود را حد اکثر تا سی و یکم اردیبهشت هزار و سیصد و هشتاد و نه به آدرس دیل ارسال نمایند.
توجه: برای خواهران کمتر از ۱۴ سال رضایت رسمی پدر و یا جد پدری یا عمو الزامی میباشد.
آدرس: مشهد بارگاه امام رضا (ع) خیابان شهید نواب صفوی صحن کوثر دفتر امور صیغه
جهت اطلاعات بیشتر با تلفن حاج آقا محمود ممتاز        ۰۰۹۸۵۱۱۲۲۲۵۷۹۰
تماس حاصل نمائید. برای آگاهی بیشتر از جزئیات کامل شرایط مربوطه به سایت آستان قدر رضوی مراجعه کنید.
پاورقی توضیحی از سایت شبکه زنان:
http://www.kvinnonet.org/
محل بنگاه: صحن کوثر - مشهد
کودکان کوچکتر از ١٢ ساله استخدام نميشوند.
کودکان کوچکتر از ١٤ سال نياز به رضايت رسمى پدر، جد پدرى يا عمو دارند.
صد دلار اضافه براى اهداء بکارت.
. صيغه ٥ ساعته ٥٠ دلار - ٤ تا ١٠ روز ٣٠٠ دلار - حق الجاکشى ٥٪ از خواهران اخذ ميشود
---------------
تنها و تنها با زیر و رو کردن نظامی که بر مبنای استثمار فیزیکی، جنسی، فکری و روانی استوار است، تنها با به زیر کشیدن نظام سرمایه که در آن همه چیز، و از جمله سکس و ارگانهای بدن و کلیه و نیروی کار کودک و زن و مرد، کالا و در بازار قابل خرید و فروش است، میتوان یک بار برای همیشه چنین توحشی را به تاریخ سپرد. زن ستیزی، و زن ستیزی جمهوری اسلامی، ستون محکمی برای برپا نگاه داشتن این نظام ضد بشری است.