TLogo


اسرائیل نیم میلیون کارگر در اعتصاب
خالد حاج محمدی

٩ فوریه ٢٠١٢

امروز پنجشنبه ٩ فوریه ٢٠١٢ دومین روز اعتصاب وسیع نیم میلیون کارگر در اسرائیل است. طبق اخبار منتشره اعتصاب کارگران بدنبال به نتیجه نرسیدن مذاکرات اتحادیه های کارگری اسرائیل با نمایندگان دولت در شب چهارشنبه بوقوع پیوست. مطالبات کارگران از جمله بازگرداندن ٢٥٠ هزار کارگر بازنشسته و افزایش حقوق و مزایای کارگران قراردادی است.

در نتیجه این اعتصاب که از ساعت ٦ بامداد روز چهارشنبه شروع شد٬ اسرائیل به حالت نیمه تعطیل در آمده است. بانکها٬ فردودگاه بین المللی تل آویو٬ بازار بورس٬ مدارس و بخش عمومی که بیشتر کارگران قراردادی به آن اختصاص دارد بسته شده است.

دولت تا کنون به خواست کارگران اعتصابی تن نداده است٬ اعلام کرده که آماده است به مزایای کارگران بهبودی بخشد و به حقوق کارگران بازنشسته نیز میزانی اضافه کند٬ اما توان حقوق و مزایای برابر با کارگران رسمی را به کارگران قراردادی و بازگشت به کار کارگران بازنشسته را ندارد. توجیه مقامات دولتی و کارفرمائی در تن ندادن به خواست برحق کارگران٬ وجود بحران جهانی است. این توجیه آشنای همه سرمایه داران در جواب به اعتراضات کارگری است. بحران است توجیه همگی برای فشار بیشتر به طبقه کارگر و تمیل فقر و محرومیت بیشتر این طبقه و در مقابل کسب سود افسانه ای برای بخشی از سرمایه داران به یمن همین بحران است. معلوم نیست جائی که بحث از اختصاص میلیاردها دلار به اسلحه و بمب و ابزارهای کشتار جمعی مردم است٬ جائی که به سود سرمایه و ثروت های افسانه ای سرمایه داران برمیگردد٬ چرا بحران سرمایه عملی در کاستن هیچکدام از اینها نیست؟ بحران است توجیه عامه پسند در حمله به معیشت طبقه کارگر به بهانه بحران است. بحران سرمایه اگر برای طبقه کارگر محرومیت بیشتر و بیکاری و فقر را به همراه می آورد٬ برای بخشی دقیقا بر عکس سود و سرمایه و ثروت بیشتر را ایجاد میکند.

این تحرک مهم کارگری بدنبال اعتراضات وسیع توده ای که از ١٤ جولای ٢٠١١ و بدنبال حرکت دختر ١٤ ساله اسرائیلی در اعتراض به هزینه بالای مسکن و زدن چادر در مرکز تل آویو٬ شروع شد٬ دوری تازه و امید بخش از فضای اعتراضی علیه دولت فاشیست اسرائیل است. تظاهرات یک میلیون نفره در ماه جولای٬ علیه گرانی و بی حقوقی مردم و اکنون اعتصاب وسیع کارگری برای مطالبات بر حق خود٬ قدمهای جدی در شکستن فضای فاسد مذهبی٬ قومی و ناسیونالسیتی است که توسط دولت فاشیست اسرائیل باز زده میشود.

بدنبال این اتفاقات در ماه سپتامبر بیانیه ای از جانب ١٨ انجمن٬ حزب٬ گروه٬ اتحادیه و.. اسرائیلی و فلسطینی با عنوان "با هم برای پایان دادن به اشغال و نژادپرستی" منتشر شده است که حائز اهمیت بود. گروههای اسرائیلی – فلسطینی با برسمیت شناختن دولت فلسطین و محکوم کردن اشغال و کشتار مردم فلسطین و علیه نژاد پرستی٬ پرچم همسرنوشتی مردم محروم در اسرائیل و فلسطین را برداشتند و این اتفاق حرکتی مثبت و ارزشمند در تاریخ اسرائیل و فلسطین بود.

اعتراضات وسیع این دوره و اعتصاب نیم میلیون کارگر در اسرائیل٬ به هر نتیجه ای برسد٬ چشم مردم محروم جامعه اسرائیل و خصوصا طبقه کارگر این کشور را بر معضلات واقعی که دامنگیر آنها شده است٬ باز میکند. پرده از سیمای فاشیستی دولت اسرائیل و نژاد پرستی و فضا مسموم قومی و مذهبی بر میدارد. احساس همسرنوشتی و همدردی را در میان مردم محروم اسرائیل و فلسطین و خصوصا در میان طبقه کارگر ایجاد میکند.
اعتراضات این دوره در عین حال چهر کریه و ضد کارگری اسرائیل را که زیر تبلیغات وسیع نژاد پرستانه و دشمنی کور با مردم فلسطین به نام دفاع از "قوم یهود"٬ محملی برای خود ساخته است را عیانتر میکند٬ دیوار فریب قومی و مذهبی را هم در اسرائیل و هم در میان فلسطینیان و از جانب گروهای مذهبی و ناسیونالیستی٬ میشکند.
اعتراضات وسیع کارگری اخیر در ادامه موج وسیع اعتراضات در اسرائیل و اعتراضات و انقلابات در مصر و تونس و کل فضای منطقه٬ دریچه ای بر روی طبقه کارگر و مردم محروم این کشورها باز میکند. مسائل وقعی مردم٬ آزادیهای سیاسی و توقع درجه ای از رفاه و داشتن زندگی انسانی را بر کل مردم منطقه گشوده است. پرده از روی چهر فاسد دولتهای عربی و همزمان دولت اسرائیل و ساخت و پاخت آنها با هم و با دولتهای امپریالیستی برداشته است. کل این مسائل به بشریت متمدن در این کشورها٬ در اسرائیل و فلسطین نشان میدهد که اگر امیدی به پایان جنگ و نسل کشی در فلسطین و پایان دشمنی کور میان مردم این کشور با اسرائیل هست٬ این از کانال تقویت دوستی و همسرنوشتی میان مردم اسرائیل و فلسطین میگذرد. و این آن اتفاقی است که دولت فاسد اسرائیل و جریانات قومی و جنایتکاری چون حماس را افسار خواهد زد و دست دولتهای مرتجع عرب و جمهوری اسلامی و دولتهای امپریالیستی و سازمان ملل و... در بازی با سرنوشت مردم ستمدیده فلسطین و اسرائیل کوتاه خواهد کرد.
بدون تردید موفقیت اعتراضات وسیع کارگری در اسرائیل٬ موفقیت هر تحرک انسانی و حق طلبانه٬ قدمی مهم در بهبود زندگی مردم و در عین حال قدمی مهم در عقب راندن فضای مسموم قومی و مذهبی و دشمنی کور ساخته شده میان مردم محروم اسرائیل و فلسطین است.