TLogo



کمپین دفاع از مطالبات سازمان کارگران بخش ساختمان کردستان برای آزادی تشکل

سازمان کارگران بخش ساختمان کردستان



حکومت اقلیم کردستان باید سازمان کارگران ساختمانسازی کردستان را به رسمیت بشناسد

کارگران بخش ساختمان به عنوان بخشی از طبقه کارگر در کردستان از بدیهی ترین حقوق محروم اند وهیچ بخشی از حکومت، خود را در قبال معیشت، بهداشت و آینده آنان مسئول نمی داند. بدیهی است که سندیکاهای کارگری وابسته به دولت، نهادهایی هستند که توسط احزاب حاکم تأسیس شده  و کارگران هیچ نقشی در ایجاد و انتخاب مسئولین ندارند. چنین نهادهایی نتوانسته و نمی توانند به ابزاری تبدیل شوند که کارگران برای تأمین مطالبات خود بدان نیاز دارند. به همین علت کارگران ناگزیر به تأسیس سازمانی اقدام کرده اند که از آن خود بوده و خود رهبر آن باشند.


سازمان کارگران بخش ساختمان در یک مجمع عمومی در تاریخ ٢٩ ژوئن ٢٠١١ از سوی کارگران تأسیس شد و کارگران طی انتخاباتی دموکراتیک هیأت اجرایی را انتخاب نموده اند. این سازمان مستقل از احزاب و جریانات، به مثابه نماینده واقعی مطالبات و آرزوهای کارگران پا در میدان فعالیت و کار سازماندهی نهاده است. این سازمان هم اکنون در شهر سلیمانیه و حومه و نیز در شهر اربیل بیش از ١٠٠٠ عضو دارد و مرتب اعضای جدیدی به آن می پیوندند.


این سازمان در مدتی کوتاه پس از تأسیس خود یعنی در ماه اوت ٢٠١١، به منظور ثبت و به رسمیت شناخته شدن، از ادارات مرتبط تقاضا نموده اما تاکنون جوابی دریافت نشده است. معضل عدم پاسخگویی به تقاضای سازمان، ارتباط مستقیم با قوانینی دارد که در حال حاضر در کردستان جاری است. در حالیکه در قلمرو هر بخش از سیستم دموکراسی، کارگران حق تشکل را کسب نموده اند و هر جمعی از کارگران می توانند ایجاد تشکل نمایند و تشکل خود را ثبت نمایند. با این وجود در کردستان قوانینی بر کارگران حاکم است که روند ثبت قانونی تشکل را بطور مطلق در اختیار دولت نهاده و دولت مختار است هر گاه بخواهد این تشکلها را ملغی نماید.


بدیهی است که این معضل فقط مختص کارگران نیست بلکه هر جمع و نهادی که تأسیس می شود باید بر اساس ماده ١٨ قانون سال ١٩٩٣ درخواست اجازه نموده و در دام پروسه ای طولانی بیفتد تا رضایت وزارت کشور را  جلب نماید. طبق همان ماده از قانون، وزیر کشور می تواند به بهانه های مختلف تشکلات را ملغی نماید. همین قوانین موجب شده که تاکنون هیچ سندیکا و مجمعی که مستقل از احزاب حاکم باشند، تأسیس نشده و وجود نداشته باشند. این وضعیت به طور عملی زیر پا نهادن آزادی و حق تشکل می باشد که یکی از حقوق اولیه بشر و حقوق اساسی شهروندان در کردستان می باشد.

کارگر ان و انسانهای ازادیخواه

فقدان آزادی تشکل مختص به کارگران نیست بلکه احزاب از طریق قوانین موجود، بطور عملی مانع هر گونه تلاش برای تأسیس نهادهای اجتماعی هستند و اجازه رشد فعالیت و مبارزه اجتماعی اقشار مختلف در کردستان نمی دهند. در کردستان هر گونه سندیکا و مجمعی فقط در صورتی حق فعالیت پیدا می کند که یکی از احزاب حاکم از آن حمایت نماید و بدین ترتیب از نقش و وظیفه خود به عنوان یک نهاد اجتماعی باز مانده و تنها در خدمت حکومت خواهد ماند. این وضعیت باید دگرگون شود و باید ایجاد نهادها و سازمانها در اقلیم کردستان آزاد باشد. دموکراسی و آزادی بدون آزادی تشکلات کارگری و آزادی ایجاد سندیکاهای کارگری و تجمعات هیچ مفهومی ندارد.


لذا ما شما را فرا می خوانیم که از مطالبات زیر حمایت کنید:
اول: باید سازمان کارگران بخش ساختمان کردستان به عنوان یک سازمان مستقل از سوی حکومت برسمیت شناخته شود
دوم: قانون نهادها و مجامع به شیوه ای تسهیل گردد که اقشار مختلف جامعه در تأسیس نهادهای دلخواه خود آزاد باشند و به جای کسب اجازه از حکومت فقط ثبت آنها ضروری باشد


ما همه افراد و جریانات را فرا می خوانیم که از این مطالبات پشتیبانی کنند و به کمپینی بپیوندند که به همین مناسبت در کردستان شروع شده است. در هر کشوری که زندگی می کنید، تشکلات کارگری و انسانهای آزادیخواه را برای حمایت از این کمپین و همبستگی با کارگران کردستان فراخوانید.


سازمان کارگران بخش ساختمان کردستان
نمایندگی خارج از کشور
١٥ مارس ٢٠١٢

--------------------------------------------------------------------------
به منظور پیوستن به این کمپین لطفا متن زیر را امضا کنید:
کمپین برای آزادی تشکل در کردستان
آزادی تشکل و تجمع حق مسلم انسان و در عین حال ضامن رشد فعالیت اجتماعی و متمدنانه در جامعه است، بدون آزادی ایجاد تشکل، سندیکا و مجامع عمومی آزادی و دموکراسی مفهومی نخواهد داشت.
بنابراین ما خواهانیم که: 
اولا: قوانین موجود کردستان به طرزی تسهیل گردند که نیازی به کسب اجازه نداشته باشد و هر سندیکا و مجمع و اتحادیه ای از تاریخ ثبت خود به رسمی شناخته شوند
ثانیا: از سازمان کارگران بخش ساختمان در کردستان حمایت می کنیم و خواهانیم که حکومت اقلیم این سازمان را به رسمیت بشناسد
 اسم محل زندگی شماره تلفن یا ای میل امضا
       
برای ارتباط:
تلفن کردستان: 07701957588    خارج كشور 0046737038612
فیس بوک: http://www.facebook.com/BinaSazi
ای-میل   krekar.binasazi@gmail.com
تویتر   @binasazi
www.krekaran.org