فلسطین

یک قدم به سوی استقلال

تصمیم اکثریت سازمان ملل برای ارتقا موقعیت فلسطین به کشور غیر عضو ناظر در کلوب دول جهان با شادی همگانی در سراسر دنیا همراه شد. امروز میلیون ها مردم منتظر نتیجه آرای مجمع سازمان ملل بودند. خبر این موفقیت برای فلسطین را میلیون ها انسان شرافتمند با پیام تلفنی به اطرافیان خود مژده دادند و تمام وسایل ارتباط جمعی مملو از خبر این اتفاق تاریخی شد.

طرح محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی در سال گذشته، برای درخواست عضویت در سازمان ملل بعنوان کشور مستقل فلسطین، در نطفه و بلاواسطه با مخالفت رسمی و شدید اوباما، دول اروپایی و البته اسرائیل، مواجه شد. مدافعین دروغین مردم لیبی و سوریه،  حقه بازان مدافع حقوق بشر، نیروهای اصلی سازمانده ترور و ویرانی در سرتاسر دنیای امروز امر کردند که باید اول مذاکرات صلح آمیز دولت اسرائیل و دولت خودگردان به نتیجه برسد، و پس از نتایج آن مسئله رسمیت دولت مستقل فلسطین در سازمان ملل، طرح شود.

اولین سوالی که به ذهن کنجکاو هر کسی میتواند خطور کند تفاوت امسال با سال گذشته  است. تفاوت سکوت دینای "متمدن" نیم قرن گذشته درمقابل کشتار و ویرانی و آوارگی فلسطینیان با دنیای "چشم باز کرده" و "بیدار شده" امروز است؟ دول عربی که جزو سرسپرده ترین های آمریکا در جهان بودند، چرا امروز به ناجی فلسطین تبدیل شده و امثال قطر که محل پایگاههای نظامی آمریکاست، میلیاردها دلار کمک مالی تحویل دولت حماس در غزه میدهد؟

پاسخ این سوال را باید بدون کم و کاست در میدان تحریر جست. انقلابات خاورمیانه تنها موجبات تضعیف اسلام سیاسی در منطقه نشد. توازن قوای سیاسی در منطقه را به ضرر سلطه بلامنازع آمریکا و اسرائیل هم تغییر داد و ناسیونالیسم عربی را در متن تغییر در تناسب قوای جهانی، از یک موقعیت حقیر به یک مدعی شریک در قدرت منطقه به جلو پرتاب کرد. همین فاکتور است که رئیس جمهور امروز مصر را بلافاصله بعداز حمله اسرائیل به غزه به این شهر می کشاند تا این تغییر در تناسب قوا را رسمیت دهد. دنیای امروز و قدرت های غربی این تغییر در فضای سیاسی و تناسب قوا را شاهدند، به همین دلیل پشت آمریکا و اسرائیل در سازمان ملل به تمامی خالی میشود. خبر خوب دیگر در کنار موفقیت فلسطین این است که اگر محمد مرسی در موقعیت تازه مصر قصد استفاده از اوضاع امروز را به نفع تحکیم موقعیت خود در داخل کشور و به عنوان پرچمدار ناسیونالیسم عرب در منطقه را دارد، میدان تحریر یکبار دیگر به عنوان مدعی اصلی پرشورتر شده است. ادامه انقلاب مصر تغییرات بیشتری را به نفع مردم ستمدیده در منطقه مژده میدهد.

حزب حکمتیست موفقیت بین المللی فلسطین را به مردم ستمدیده این کشور تبریک میگوید و خود را شریک در شادی و شور آنها میداند.

زنده باد میدان تحریر و پیروز باد مبارزه عادلانه فلسطین برای استقلال!

 

حزب کمونیست کارگری  حکمتیست

hekmatist.com

۲۹ نوامبر ۲۰۱۲