کمیته خارج کشور

Abroad Committee

 

تراژدی مرگ پناهجویان٬ محصول سیاست دول اروپایی

پیرامون غرق شدن اخیر پناهجویان آفریقایی در آبهای جنوب ایتالیا

 

با گذشت بیش از یک هفته از غرق شدن قایق حامل ٥٠٠ پناهجوی آفریقایی در جنوب ایتالیا که عمدتا از اهالی اریتره و سومالی بودند، تا کنون تنها ١٥٥ نفر از سرنشینان این قایق از مرگ نجات یافته اند.

بی شک این اولین و آخرین بارى نیست كه صدها نفر طعمه دریا میشوند. این افراد شریفترین انسان هایی اند كه تنها سرمایه شان یعنی جان و زندگیشان را کول گرفتند تا در مکانی امن، در سرزمینى بدور از سایه شوم مرگ، ناامنى، جنگ، فقر و گرسنگى به یك زندگى شرافتمندانه و انسانی ادامه دهند.

مردم آفریقا محكوم اند كه در آتش جنگ های قومی و قبیله ای، در زیر چنگال زمخت گرسنگى و در زیر لاشه سنگین انواع بیماری با مرگ دست و پنجه كنند. كسى حق فرار از این سرنوشت شوم را ندارد. دژ اروپا به آنها خوش آمد نمیگوید. همه جا حتى در حال فرار نیز مرگ در كمین شان است. این نقشه جهانى است كه از غرب تا شرق، از شمال تا جنوبش را نظم سرمایه ایجاد كرده است. نقشه اى كه سهم جنگ و شقاوت و بدبختى و فلاكت اش را عده اى دیگر باید یدك كشند. كسانیكه كه باید تا ابد كارگر یا بردگان خاموش و ارزان آنها محسوب شوند. بانی چنین فجایعی چیزی نیست جز منطق وارونه جهان سرمایه دارى٬ نظامى كه درآن مرزها از جان و زندگى انسان ها ارزش بیشتری دارد.

بورژوازی در هیچ جای دنیا مرزی برای عبور و کسب سود و تشدید استثمار انسان ندارد، اما آنجا که به کارگر و زحمتکش مربوط میشود، هزاران مانع و مرز و سنگر و خندق و آب و آتش در مقابل شان ساخته شده است.

اعلام عزای عمومی از طرف دولت ایتالیا که در همدستی با بقیه دول اروپایی، با بستن مرزهای خود موانع مرگباری در مقابل فرار انسان ستمدیده برپا کرده اند، یک عوامفریبی آشکار است. دول اروپایی در همدستی با بورژوازی کشورهای آفریقایی خود یک پای ثابت جنگ و مرگ و فقر و ویرانی در این جوامع اند. اینها که جهنمی برای زندگی میلیاردی این کره خاکی برپا کرده اند، حق ندارند قربانیان را به قبول و تحمل آن محکوم کنند. فرار بخشی از مردم ستمدیده از این قربانگاهها بخشی از تقلای بشر برای رهایی از این زندگی نکبت بار است.

تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست همه نیروهای آزادیخواه و انساندوست را به فشار به دول غربی برای حذف موانع مرگبار در مرزها دعوت میکند. فراریان از مرگ باید بتوانند و حق دارند محل مناسب تر و امن تری برای ادامه حیات خود جستجو کنند. انسان پناهنده باید حق داشته باشد از شدت آتش جهنم دست ساز سرمایه  فرار کند. این کار با سیم خارداری که بر مرزها بسته اند و میدان مین و تله های متعددی که برای کشتار کاشته اند، ممکن نیست.

تشکیلات خارج حزب حکمتیست ضمن ابراز تاسف از این اینگونه فجایع دلخراش به كلیه بازماندگان قربانیان این واقعه دردناك تسلیت میگوید و دست همه آنها که در کشورهای مختلف، چه فردی و چه گروهی، برای جلوگیری از تکرار چنین صحنه هایی تقلا میکنند و به دول اروپایی فشار می آورند را می فشارد.

 

تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست

 

٨ اکتبر ٢٠١٣

www.hekmatist.com

hekmatistparty@gmail.com