BBC وضرورت خلق هفت طبقه بندی اجتماعی  به جای دو

اسد گلچینی

از کشفیات جدید و مهم دستگاه بی بی سی یکی هم اعلام این بود که جامعه بریتانیا دارای هفت طبقه اجتماعی است و زمان تقسیم جامعه به دو طبقه سنتی بورژوازی و پرولتاریا به پایان رسیده است.

در چهار آوریل 2013 بیبی سی و بدنبال آن برخی روزنامه های  چاپ لندن مطالعه و تحقیق اخیر بی بی سی در این مورد را منتشر کردند. بی بی سی میگوید که در این بررسی و مطالعه که  در میان 160 هزار نفر در بریتانیا انجام داده است از هر 7 نفر، فقط یک نفر به تقسیم بندی سنتی "طبقه کارگر" تعلق دارد.

وظیفه تبلیغ این کشف جدید مثل همیشه به عهده نویسندگان و پروفسورهای متعدد بورژوازی و مدارس  عالی آنها است و لابد این تئوری خوراک تحمیق باز هم بیشتر جامعه بوسیله دانش آموختگان این کشف جدید و زندگی از راه کسب شغل با  این مدارج عالی خواهد بود. به این ترتیب دنیای امروز و بورژوازی و بحران عمیقی که بر جامعه  حاکم کرده است باز هم نیازمند فریب و تفرقه بیشتر در میان طبقه کارگر و مردم محروم است. بی بی سی و خیل پروفسورهای بورژوازی این وظیفه مهم را در مقابل انقلاب و قیام کارگران بعهده دارند. اوئن جونز نویسنده میگوید که " اگر شما برای کسی کار میکنید و کنترلی بر کاری که انجام میدهید ندارید، شما جز طبقه کارگر هستید" و این یکی از پایه های استدلال وجود هفت طبقه به جای دو طبقه اجتماعی عنوان و برجسته شده است. آنچه که میخواهند کماکان از بین ببرند مارکس و کمونیسم و مبارزه طبقاتی و هم سرنوشتی طبقه کارگر و مردم محروم است. باید  کسب ارزش اضافه تولید شده بوسیله طبقه کارگر که بورژوازی آنرا صاحب است و کار مزدی و روابط کالایی که مبنای همه چیز و همه روابط است "سنتی" اعلام شود و جای آنرا معیار و خصوصیات اعلام شده و عوامفریبانه بی بی سی بگیرد. پروفسور مایک ساوج از "مدرسه اقتصاد لندن" هم میگوید " بنظر من این تحقیق و مطالعات مفهوم جدید طبقات اجتماعی را میتواند به مردم نشان بدهد (تفهیم کند)".

اما در این مطالعه با کشف هفت طبقه اجتماعی گفته میشود که:

1-     خانواده متوسط نخبگان: (نخبگان!) Elite Average household 6% هستند و در آمدشان  £89000 ) منظور در آمد سالانه و به واحد  پوند بریتانیا میباشد)است

2-     طبقه متوسط با ثبات و قوام یافته: Established Middle Class 25% هستند و در آمدشان £47000 است

3-     طبقه متوسط  صنعتی و فنی: Technical Middle Class 6% هستند و در آمدشان £37000 است

4-     کارگران ماهر( مرفه) جدید : New Affluent workers 15% هستند و در آمدشان £29000 است

5-     کارگران خدمات ضروری : Emergent Service workers 19% و در امدشان £21000 است

6-     طبقه کارگر سنتی: Traditional Working Class  14% و در آمدشان £13000 است

7-     کارگران با شغلهای بی ثبات و متزلزل: Precariat  : 15% و در آمدشان £8000 است

دو نکته مهم در این ردیف بندی قابل توجه است یکی اینکه حدوا 60% از جمعیت جامعه که طبقه کارگر را شامل میشود به اقشار مختلف و "دلبخواهی" تقسیم شده اند تا از هر لحاظ مورد تعرض جدی بورژوازی و دولت هایش قرار بگیرد و تفرقه و پراکندگی بیشتری بر آنها تحمیل شود و ... 40%  بقیه طبقه بورژوا و خرده بورژوا میباشند که تماما از قبل ارزش اضافه تولید شده طبقه کارگر زندگی میکنند و منافع آنها عمیقا بهم گره خورده است. بر خلاف تصور چپ ها و فیلسوفانی که مبارزه طبقاتی را رد کرده اند و ادعا دارند  که مبارزه طبقه کارگر حتی به تعداد اکثریت ندارد و طبقه کارگر شایسته حاکمیت نیست چون اکثریت نیست، اهمیت مطالعات اخیر بی بی سی باید نشان داده باشد که حتی از این لحاظ در کشوری مانند بریتانیا جمعیت کارگران چه اندازه عظیم است و در هر تحول اجتماعی و در هر مبارزه اجتماعی و طبقاتی در جامعه امکان همسرنوشتی اینها با هم چه اندازه بزرگتر هم شده است! و این را میتوان حتی در فراخوان های اتحادیه های کارگری که سرنوشتشان و مسیرشان را احزاب بورژوایی مانند حزب لیبر تعییین میکنندف دید که چگونه میلیونها نفر در یک روز میتوانند با یک زبان و با تسخیر خیابانهای لندن با هم سخن بگویند.

البته نکته قابل توجه و جالب در این ردیف بندی طبقات جدید اجتماعی در بریتانیا، آن قشری از بورژوازی است که در راس هرم جامعه سرمایه داری در بریتانیا و از طریق شرکت ها و مراکز چند ملیتی و جهانی قرار دارد و حذف شده است! لابد بی بی سی هم به در آمد آنها کاری ندارد و اصلا اگر آنها نباشند جامعه نیست و به این حیطه نباید وارد شد. این خزعبلات هر روزه و هر لحظه بخورد جامعه و طبقه کارگر در بریتانیا و دنیا داده میشود. این در حالی است که شرکت های بزرگ بریتانیایی هر ساله در آمد و سود سالانه خود را گزارش میکنند و در اداره مالیات موجود است و هر سال مثلا اعلام میکنند که شرکت نفتی انگلیسی هلندی "شل" 13 میلیارد پوند سود داشته است! بانک اچ اس بی سی 12 میلیارد پوند و بریتیش پترولیوم 13 میلیارد و  بانک بارکلیس و ...  چیزی که در این مطالعه و کشفیات جدید اثری از آن نیست و همچنین جوایز و تشویقی های میلیونی مدیران بانک ها و شرکت ها اصلا گم و گور شده است تا موقعیتشان دیده نشود چون اعتراض شدیدی هم حتی در میان طبقه بورژوا و خرده بورژوا در موردشان وجود دارد.

و اینها در حالی است که دولت و اداره مالیات بریتانیا با جسارت و بی شرافتی و در اوج بی شرمی و آهنین تر از مارگارت تاچر و دولتش، تماما دمار از روزگار فقیرترین و محرومترین ها و در واقع این 60% طبقه کارگر در آورده است. از دستمزد و هزینه بالای زندگی و سطح  در آمد  تا بازنشستگی و  حمله گسترده به امکانات درمانی و  محرومترین قشرهای طبقه کارگر همه و همه قرار است میلیونر ها و طبقه بورژوا و خرده بورژوا را در موقعیتی که دارند حفظ کند. همچنین از 53 پوندی که هفتگی به بیکاران و فرزندانشان برای "زندگی" در بریتانیا میدهند حدود یک سوم آنرا بصورت مالیات های مستقیم و غیر مستقیم باز پس میگیرند و اتاق های "اضافه" که برای خود و فرزندانشان در خانه های کوچک و کم امکان دارند را به عنوان اتاق هایی که برای آنها دیگر "لوکس" است کرایه اش را از خودشان و از همان 53 پوند هفتگی طلب میکنند  به اجرا گذاشته شده است و صد ها اجحاف و جنایت دیگر بر علیه طبقه کارگر و مردم محروم که براه افتاده است. در این میان و در چنین شرایطی بی بی سی مزدور و خبرنگاران اجیر شده و نوکر شکم سیر از کنار اینها میتوانند براحتی رد شوند و باز هم برای توجیه این وضعیت افکار جامعه را با این چرندیات و کشف جدید منحرف کنند. در چند روز گذشته اعتراض بسیار گسترده به این وضعیت در یک پتیشن اعتراضی انترنتی نمایان شد. در ظرف دو روز امضای 250 هزار نفر تحت عنوان اینکه  "جناب وزیر(دانکن اسمیت) شما میتوانید با 53 پوند در هفته زندگی کنید!" این آتش زیر خاکستر را نمایان کرد! بی بی سی و خیل خبرنگار و مفسر و پروفسور هایشان وظیفه دارند این نارضایتی عظیم را خاموش کنند.

این مطالعات و نتایج سوارشده و همیشگی بورژواها بر آن تازگی ندارد و متاسفانه پراکندگی طبقه کارگر در همه کشورهای جهان از جمله بر اثر همین داده ها و افکار به طبقه کارگر توانسته است شرایط کنونی را برای بورژوازی و امپریالیست ها در حفظ نظام سرمایه داری و حلقه های متعدد آن در همه کشورهای جهان ممکن کند. آنچه در ایران در مورد طبقه کارگر میگذرد بخشی از این است. کارگران در ایران هر ماهه به در آمدی 2 میلیون تومانی احتیاج دارند تا هزینه زندگی ابتدایی را ممکن کنند در حالی که "خوشبخترین" آنها بر طبق تعیین حداقل دستمزد ها از سوی دولت و کارفرماها کمی کمتر از 500 هزار تومان در آمد دارند.  (که البته بخش بزرگی  از طبقه کارگر که در کارگاه های 5 و 10 نفره هستند و بعلاوه اینها زنان  بیکار و خانه دار و همینطور اقشار متزلزل و بی ثبات کارگران مطلقا شامل این سطح دستمزد هم نیستند)

 آنچه این کشفیات جدید میخواهد اضافه کند ادامه و ضرورت پراکندگی و تفرقه تا سر حد ممکن و در همه جا و همه کشورها بر طبقه کارگر است. جامعه را باید مملو از طبقات و اقشار مختلف اعلام کرد و یا تلاش کرد بدون طبقه و بصورت ملت معرفی شود. یا اینکه صف طبقه کارگر را هر بیشتر بر اساس منافع بورژوازی که باید حفظ شود تقسیم کرد تا کم کم بی طبقه نمایان شود. یا اینکه تئوریهای تنظیم روابط بر اساس همه چیز غیر از تولید برای سود و کسب ارزش اضافه به جامعه داده شود و اثری از تهدید سرمایه داری در هر دوره ای و بویژه دوره بحران عمیق نداشته باشد. بی بی سی در تلاش برای ایجاد این سپر دفاعی است. طبقه کارگر در بریتانیا و دیگر کشورها و قبل از آنها مارکسیستها و کمونیستها، که کم کم این  "کشفیات جدید"  را در جامعه و  سیستم و تبلیغات بورژوازی میبیند  فرصتی دارند تا بار دیگر اعلام کنند که جامعه تماما بر پایه روابط و تضاد و مبارزه دو طبقه پرولتاریا و بورژوازی میچرخد و همان است که مانیفست کمونیست اعلام کرد!

6 آپریل 2013

agolchini@gmail.com