زلزله زدگان بوشهر را تنها نگذاریم

روز سه شنبه ۲۰ فروردین زلزله ای با قدرت ۶ ریشتر شهر ۶۰ هزار نفری "کاکی" در استان بوشهر را به لرزه درآورد. به فاصله یکساعت  دستکم ۳۰ زمین لرزه به شدت های سه تا پنج ریشتر و در فاصله یکروز ۱۲۹ پس لرزه دیگر در این منطقه گزارش شده است.

طبق گزارشهای منتشر شده  مجموعا ۵۰ شهر و روستا با جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر تحت تاثیر این سلسله زلزله ها قرار گرفته‌اند. به گفته خبرگزاریها كوه «منه» در اطراف "كاكی" ريزش شديد داشته است، ۲۵ روستا بالای ۵۰ درصد تخریب شده‌اند و دو روستای "باغان" و "سنا"  کاملا با خاک یکسان شده و صددرصد ویران شده اند.  برق و آب منطقه قطع شده است و  به گفته نمایندگان صلیب سرخ تعدادی از زلزله‌زدگان در زیر آوارمحبوس مانده و از آنجائیکه ارتباطات تلفنی در بسیاری از مناطق زلزله زده قطع شده است و هنوز اطلاعات کافی از میزان کشته و زخمی در بسیاری از روستاهای منطقه در دست نیست.  علیرغم این اعلام کرده اند که عملیات امداد و نجات و تجسس روز سه شنبه ۲۰ فروردین به پایان رسید.

تا کنون آمار ۴۲ کشته و بیش از ۹۰۰ زخمی و ۱۰ هزار آواره از طرف جمهوری اسلامی اعلام شده است. اما ابعاد زلزله و   استاندارد بسیار پایین منازل مردم در این منطقه و ابعاد فاجعه٬ همگی نشان از تلفات بسیار بیشتری است. خود مقامات رژیم در مورد خطرات و عواقب بعدی زلزله در این مناطق از خطر مرگ در اثر کمبود آب، مارگزیدگی، شیوع بیماری های واگیر هشدار میدهند. زلزله تمام شده اما عواقب آن ابعاد فاجعه را چندین برابر میکند.

در شرایطی که خود رژیم آمار آوارگان را بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام میکند، در بوق و کرنا کردن ارسال امکانات برای اسکان ۳۰۰۰ خانواده  بعنوان کمک٬ تنها برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت در مقابل زندگی مردمی است که قبل از هر چیز قربانی بی‌ ارزشی انسان در این مملکت اند.  در کنار آن با بیشرمی از اعزام نیروهای انتظامی برای حفظ آرامش و امنیت منطقه حرف میزنند!

مردم آزادیخواه!

این اولین بار نیست که زلزله٬ بدلیل استاندارد بسیار پایین منازل مردم  و در اولویت نبودن هزینه کردن برای بهبود آن توسط جمهوری اسلامی٬ جان مردم محروم را میگیرد. مردم ایران تجربه دهها بار قربانی شدن بر اثر زلزله را چشیده و دیده اند. اما هیچ تدبیر جدی و حتی ابتدای از جانب حاکمیت ایران صورت نمیگیرد. جان و زندگی مردم کارگر و زحمتکش این جامعه در مقابل سودجویی و ثروت اندوزی صاحبان سرمایه و دولتشان پشیزی ارزش ندارد.  آنها در بم، آذربایجان و امروز بوشهر نشان دادند که کمترین ارزشی برای جان مردمی که امروز بیش از هر زمانی به کمک نیاز دارند قائل نیست. نباید منتظر شد. باید کمک رسانی مستقل  به زلزله زدگان، همیاری و همدردی با بازماندگان این فاجعه را خود سازمان دهیم . باید به یاری زلزله زدگان شتافت. تجربه بم و آذربایجان نشان داد که علیرغم ممانعت جمهوری اسلامی میتوان کمک رسانی مستقل را سازمان داد، و کمکهای جمع آوری شده را خود مستقیم و به کمک مردم در منطقه بدست آنها رساند٬ میتوان به حس عمیق بشر دوستی مردمی که حاضرند از نان شب خود بزنند و به قربانیان زلزله کمک کنند اتکا کرد. میتوان امروز هم  کمیته های امداد و کمک رسانی را در محلات، دانشگاه و کارخانه و در محل برای توزیع آن میان مردم محروم٬ ایجاد کرد و به یاری مردم شتافت.

حزب حکمتیست ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با بازماندگان قربانیان زلزله از هیچ تلاشی برای حمایت و کمک به زلزله زدگان بوشهر کوتاهی نخواهد کرد.

 

حزب کمونیست کارگری- حکمتیست

hekmatist.com

۲۱ فروردین ۱۳۲۹- ۱۰ آوریل ۲۰۱۳