Bradley Manning  از جایزه صلح نوبل تا حکم ۳۵ سال زندان

اسد گلچيني

 

برادلی مانینگ (Bradley Manning) سرباز آمریکایی، افشاگر جنایت آمریکا، حکم 35 سال زندان را از دادگاه گرفت. وی به جرم خدمت به بشریت! افشای جنایت! تلاش برای قطع جنگ آمریکا بر علیه مردم  در عراق و دنیا و همچنین برای داشتن دنیایی بهتر از آنچه آمریکا برای مردم تدارک دیده است به 35 سال زندان محکوم شد.  اما برادلی مانینگ بعنوان سرباز آمریکایی و یک ”وطن پرست“ که به ”وطنش“ خیانت کرد! و در واقع به بشریت و آزادیخواهی خدمت کرد  مورد حمایت است. برادلی اسناد جنایت آمریکا در عراق را توسط سایت ویکی لیکس افشا کرد.

 

یک جنب و جوش محدود انسانی و آزادیخواهانه در گرماگرم دادگاهی کردن او تنها 100 هزار امضا برای معرفی وی بعنوان کسی که شایسته دریافت جایزه نوبل را دارد بود. این حمایت تنها نوک کوه یخ طرفداری از وی بود.نشان کوچکی از موج عظیم ”ضد آمریکایی“ در جهان که برادلی مانینگ بعنوان جوانی رادیکال و ازدیخواه آنرا با افشای اسنادی دهشتناک در کشتار مردم بی دفاع برجسته کرد.

میدیای نوکر و بنگاه های ارائه دهنده افکار و تصاویری آمریکایی و غربی، در هماهنگی کثیفی تلاش کردند تا بردالی مانینگ را یک جنایتکار معرفی کنند که همزمان با دشمنان آمریکا به منافع این کشور و پرچم و خاک این کشور خیانت کرده است. تلاش کردند تا با معذرت خواهی اش وفاداری و سرسپردگی اش را برگردانند و بعد اعلام کنند که این کارها از سر جنون و دیوانگی و اختلالات مختلف است. در آخرین تلاش های رذیل و شرم آور برای این میدیا، توسل به شمارش هرمونهای زنانگی و مردانگی بردالی است تا به افکار عمومی(بخوان مردانه ، غیرت مردانه و شرف و مردانه در جهان و آمریکا) ثابت کنند که برادلی نه تنها نرمال نبود که دست به این افشا گری زد بلکه اصلا کسی است که مرد نیست و قصد عوض کردن جنسیتش را هم دارد!

 

 این سطح از برخورد میدیا و سازندگان افکار مردم و شعور آنها، به زنان و کرامت آنها، به انسانیت و آزادیخواهی تنها شایسته صاحبان شان است، آنهایی که با تحمیل مصیبت ها و جنگ ها و حفظ سطح فقر و فلاکت کنونی و جنایت ها در دنیا، چهره جنگ های جهانی گذشته را اینبار بشکل منطقه ای و موضعی تحمیل کرده اند. آیا بشریت به این حد از رذالت و پستی رسیده است که این چنین خزعبلاتی  را از بی بی سی و سی ان ان و الجزیره و ... قبول و باورکنند، یا اینکه فرهنگ جنگی و سرکوب را در مقابل موج عظیم نارضایتی و اعتراض به کارکرد و موقعیتشان را میخواهند پاسخگو باشند؟  ظاهرا هر دو اینها در جریان است. تشدید تبلیغات بر علیه برادلی مانینگ در دوره دادگاهی اش پاتکی به همین جنب و جوشهای نه چندان وسیع برای امضا تقاضایی بود که برادلی را به عنوان کسی که شایسته داشتن جایزه نوبل است و یک قهرمان برای بشریت و نه خیانت کار به آمریکا، معرفی کرد و چنانچه زودتر جلوی این حرکت گرفته نمیشد بساط نوبل و تاج و تخت پادشاهی سوئد و نروژ هم دامنشان گرفته میشد!

 

متاسفانه سرمایه داری حاکم بر دنیا و همه دولت های آن که افسارش فعلا  در در دست آمریکاست، بهرشکلی که حفظ سرمایه ، موقعیت و گردش و سود آن حکم کند سرنوشت بشر در اقصی نقاط دنیا را رقم میزند. اما آرشیو تاریخ زنده است.  در حال حاضر تحریم اقتصادی و جنایتکارانه جامعه  75 میلیونی ایران از سوی آمریکا، به معنای تحمیل بزرگترین و درد آورترین جنگ و گرسنگی بر مردم محروم آن و کودکان و نسل های آینده اش است. نتایج همین جنایت را قبلا و تا هم اکنون هم بر مردم عراق دیدیم. علاوه بر همه مصیبتهای آمریکا بر جهان، مردم هیچگاه بزرگترین جنایت تاریخ بشر یعنی کشتار 80 هزار نفر از مردم هیروشیما را در یک روز و با انداختن یک  بمب اتم  بر سر آنها فراموش نمیکنند. قبول هر نوع جایگاهی برای آمریکا در هر قضاوت و رفتاری صرفا یک بندگی و بردگی است به فرهنگ و هم چنین موقعیتی نظامی و اقتصادی که در دنیا دارد. برادلی مانینگ هر چند سالی که در زندان باشد، معذرت خواهی بکند یا نه، زن باشد یا مرد، یک قهرمان برای بشریت آزادیخواه در دنیا است. برادلی مانینگ این سرباز آمریکایی که در گرماگرم جنگ آمریکا  ”وطنش“ را فروخت تا مردم آمریکا و کل بشریت را باز هم به این موقعیت و ظرفیت آمریکا آگاه کند، شایسته حمایت است! او یک جهان وطن است! زنده باد برادلی مانینگ !

 

24 اوت 2013