پلنوم کمیته مرکزی حزب حکمتیست

نوامبر٢٠١٣ برگزار شد!  

 

 

پلنوم کمیته مرکزی حزب حکمتیست، اول تا سوم نوامبر ٢٠١٣، برگزار شد.

این پلنوم با شرکت تمام اعضا کمیته مرکزی  و دبیر کمیته سازمانده،  برگزار شد.

پلنوم طی دو روز و نیم نشست خود، به اصلی ترین دستورات خود پرداخت و برای پیشبرد آن، تصمیمات لازم را گرفت.

دستوراتی که پلنوم به آنها پرداخت، عبارتند از:  

·       بررسی گزارش دبیران کمیته ها، و بررسی برنامه ها و اقدامات در دستور و انجام شده.

·       موقعیت سیاسی – تشکیلاتی حزب، بررسی موانع پیشروی و نقاط قوت.

·       مروری بر اوضاع سیاسی ایران و جهان، استنتاجات سیاسی تشکیلاتی از بیانیه حزب، " ایران بعد از انتخابات عرصه های اصلی جدالهای طبقاتی".

·       کار حزب در کردستان

·       تدارک سیاسی و فنی کنگره آتی حزب

- در بررسی موقعیت سیاسی – تشکیلاتی حزب، به موقعیت سیاسی منحصر به فرد حزب در میان احزاب چپ و مدعی کمونیست و سازمانها و احزاب مدافع طبقه کارگر، رجوع شد و با اتکا به جهت و خط تا کنونی حزب حکمتیست و پراتیک دوره گذشته، بر حقانیت خط و گرایش مارکسیستی حزب تاکید شد. امروز تفاوت های سیاسی حزب ما با سایر احزاب چپ و مدعی کمونیسم در ایران، نه تنها در حرف و در ادعا که در پراتیک سیاسی خود در سال گذشته، بر همگان آشکار شده است. حزب حکمتیست در تحولات سیاسی در منطقه و در ایران، همواره نماینده استقلال طبقه کارگر و نماینده کمونیسم این طبقه بوده است. این را در مواضع  سیاسی حزب ما در دفاع از انقلاب مصر در برابر  ارتش ضد انقلابی برای به شکست کشاندن آن، در مورد جنگ داخلی در سوریه و دخالتهای امپریالیستی در این کشور، در دخالت فعال علیه توهم پراکنی و عوامفریبی در جریان انتخابات جمهوری اسلامی ایران، در برخورد به وضعیت سیاسی حاضر در ایران و تقابلهای آتی طبقه کارگر و جمهوری اسلامی، در مورد انقلاب آتی ایران و کمونیستها و طبقه کارگر و... به خوبی نشان داده است. پلنوم تأکید داشت که این موقعیت منحصر به فرد اما، با موقعیت سازمانی و تشکیلاتی حزب، در ایران و در خارج کشور، متناسب نیست. پلنوم در ادامه و در بحث استنتاجات سیاسی و تشکیلاتی از بیانیه حزب، و در سایر بحث های خود، راههای فائق آمدن بر این کمبود را مورد بحث قرار داد، و برای کمیته مرکزی و سایر کمیته های حزبی، جهت گیریهای متفاوتی را معلوم کرد. 

- در بحث مروری بر اوضاع سیاسی ایران و جهان، استنتاجات سیاسی تشکیلاتی از بیانیه حزب، " ایران بعد از انتخابات عرصه های اصلی جدالهای طبقاتی"، پلنوم بطور ویژه ای در مورد تفاوت های کار حزب در داخل و در خارج از کشور، به بحث و تبادل نظر پرداخت و بر گسترش نوع دیگری از کار و فعالیت، که سنتا جنبش کمونیستی  با آن تداعی میشد، تاکید گذاشت. پلنوم در این راستا بر ضرورت حضور فعال و مؤثر در همه تقابلهای اصلی در جامعه، بویژه بر مقابله جدی با "افق انتظار" تأکید داشت. علاوه بر این، در رابطه با امکاناتی که در ایندوره در مقابل طبقه کارگر برای متحد و متشکل کردن خود وجود دارد، امکاناتی که طبقه کارگر را  برای  طرح توقعات و انتطارات خود و سنگربندی در جدالهای آتی با جمهوری اسلامی در موقعیت مناسب تری قرار میدهد، بحث و تبادل نظر شد.

پلنوم بر این واقعیت تاکید کرد که بهبود رابطه غرب با جمهوری اسلامی، مستقل از سرانجام آن، بلافاصله بر فضای تحرک سیاسی در خارج کشور و همچنین بر قطب بندی های جنبش های اعتراضی در داخل کشور، تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. آشتی دول غربی با جمهوری اسلامی، موجب بسته شدن میدان باز تحرک محافل دست راستی دول حاکم در غرب در "دفاع از پناهندگان ایرانی"، "دفاع از زندانیان سیاسی" و "حمایت از مبارزات و اعتراضات" اکثریت محروم جامعه ایران، خواهد شد.  به این اعتبار میدیای رسمی دول غربی پایمال شدن  حقوق زنان و کارگران و اکثریت محروم جامعه ایران را، همچون گذشته پوشش نخواهد داد  و دول غربی فعالیت لابیستی با اپوزیسیون ایران را بشدت کاهش خواهد داد.  

این وضعیت، هرچند که شرایط را "از بالا" به ضرر قربانیان توحش جمهوری اسلامی تنگ تر میکند، اما میدان را برای ایجاد یک همبستگی بین المللی و جلب حمایت جنبش های مترقی، اتحادیه های کارگری و سازمانهای مدافع حقوق انسانی و حقوق پناهندگی، در دفاع از حقوق پایمال شده اکثریت محروم جامعه ایران، بازتر خواهد کرد. میدان برای فعالیت کمونیست ها، برای اعمال  فشار از پائین و برای ایجاد انواع اتئلاف ها و اتحاد ها با جنبش کارگری و سایر جنبش های مترقی در خارج کشور، باز تر خواهد شد. و جوامع مترقی و اکثریت محروم جامعه ایران، زنان، جوانان و طبقه کارگر، صدای اعتراض مترقی به جمهوری اسلامی و مبارزه مترقی علیه تعرضات آن به حقوق شهروندان و طبقه کارگر را، بیش از پیش خواهند شنید.

کمیته مرکزی تأکید کرد که حزب حکمتیست باید در خارج کشور و در ایران، با تکیه بر سنت اعتراض و مبارزه کمونیستی، در مبارزات جاری طبقه کارگر، در مبارازت و اعتراضات زنان و جوانان برای آزادی و برابری، دخالت فعال داشته باشد. و تلاش کند که در دل این اعتراضات همراه با رهبران و فعالین کمونیست طبقه کارگر٬هرچه بیشتر انشقاق در درون طبقه کارگر را بکاهد٬ اتحاد و همدلی در میان رهبران و فعالین کمونیست این طبقه را افزایش دهد٬ علیه سلطه خرافه و افکار و عقاید بورژوایی بر طبقه کارگر تلاش کند، افق انقلاب سوسیالیستی را به افق عمومی فعالین کمونیست تبدیل کند، این افق را در مقابل کل طبقه کارگر و جامعه به عنوان تنها راه حل انسانی  قرار دهد، و تشکیل کمیته های کمونیستی را به امری در دسترسی و عاجل تبدیل کند.

- در مورد کار حزب در کردستان، کمیته مرکزی در مورد تأثیر این اوضاع بر فضای سیاسی در کردستان، موقعیت بورژوازی کرد و جریانات ناسیونالیست، تلاش تاکنونی آنان برای استفاده از شکاف غرب و جمهوری اسلامی، تلاش آنها برای تبدیل پتانسیل اعتراضی به جمهوری اسلامی به پشتوانه راه حلهای بورژوا ناسیونالیستی خود و در خدمت ساخت و پاخت با دول امپریالیستی و یا حکومت جمهوری اسلامی، و پتانسیل به شدت ارتجاعی آنان، بحث کرد و بر ضرورت مقابله سیاسی با جریانات راست و چپ ناسیونالیست کرد تأکید کرد.

- در مورد کنگره آتی حزب، پلنوم تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.

-  پلنوم در ادامه ثریا شهابی را در پست دبیر کمیته مرکزی ابقا کرد.

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست

hekmatist.com

 ٧ نوامبر  ۲۰۱۳