حضور فعالین حزب حکمتیست در مارش و میتینگهای اول مه


 فعالین حزب حکمتیست در کشورهای مختلف همراه با کارگران، سازمانهای کارگری، احزاب و جریانات چپ در مارشها و میتینگهای اول مه، روز جهانی کارگر، شرکت کردند. فعالین حزب در کنار کارگران درلندن، اسلو، برگن٬ استکهلم، گوتنبرگ، کلن٬ بروکسل٬ کپنهاگ و…. اول مه را گرامی داشته و همبستگی جهانی خود را با کارگران در سراسر جهان از ایران تا اندونزی، عراق، روسیه، ترکیه و....اعلام کردند. فعالین حزب با پخش اطلاعیه های حزب٬ با برپایی میزهای اطلاعاتی، و... تلاش کردند وضعیت طبقه کارگر در ایران، مبارزه هر روزه این طبقه علیه بورژوازی حاکم در ایران، سرکوب و مقاومت طبقه کارگران را به اطلاع همگان برسانند. گزارشی کوتاه ازحضور  فعالین حزب  در میتینگهای اول مه در کشورهای مختلف به اطلاع میرسد.

 

اول ماه مه در لندن رنگ دیگری داشت

تجمع و تظاهرات اول ماه مه امسال در لندن بطور با شکوهی برگزار شد. حضور وسیع کارگران و سازمانها و اتحادیه های کارگری در مراسم امسال بطور ویژه ای چشمگیر بود. هزاران نفر از کارگران، اتحادیه های کارگران و احزاب و گروه های سیاسی در این مراسم شرکت داشتند. فضای مراسم روز کارگر با گرامیداشت باب کرو رهبر سوسیالیست کارگران راه اهن و ترانسپورت همراه بود که رنگ خود را به مراسم کوبیده بود. 

طبق معمول هر سال تجمع تظاهرات کنندگان ابتدا از  کتابخانه مارکس در لندن شروع شد  و با راهپیمایی به طرف میدان ترافلگار ادامه پیدا کرد. خیابانهای مرکزی و اصلی لندن  ساعتها شاهد مارش کارگرانی که از شهرهای مختلف به لندن آمده بودند تا اعتراض خود به حاکمیت سرمایه را اعلام کنند، بود.

فعالین حزب در این تجمع و تظاهرات شرکت داشتند و اطلاعیه اول مه حزب حکمتیست و اطلاعیه در مورد باب کرو، که با استقبال روبرو شد، را در میان تظاهرات کنندگان پخش کردند.

سخنرانان میتینگ میدان ترافالگار مملو از خشم از وضعیت نابسامان طبقه کارگر در انگلیس، تعرض به سطح معیشت این طبقه، ضرورت مبارزه متحد و متشکل طبقه کارگر انگلیس علیه این تعرض بود. شرکت کنندگان در مراسم با شعارهای اعتصاب عمومی خواهان مقابله با این تعرض بودند. سخنرانان در عین حال تلاش و مبارزات سرسختانه باب کرو در دفاع از اتحاد و رزم کارگران برای زندگی و شرایط کار بهتر را گرامی داشتند. 

در میان عکس و پخش فیلم و سخنرانی هایش این گفته وی بر تی شرت ها خودنمایی میکرد که: " اگر  مبارزه کنی همیشه پیروز نمیشوی، اما اگر مبارزه نکنی همیشه بازنده ای" “ If you fight you won’t always win. If you don’t fight you will always lose.”

 

اول مه امسال لندن رنگ و مهر رادیکالیسم رهبر کارگری خود باب کرو، مهر اتحاد طبقاتی، چپ و سوسیالیسم را برخود داشت.

کلن:

روز پنجشنبه اول ماه مه  بمناسبت روز جهانی کارگر اعضا و کادر های  حزب حکمتیست واحد کلن با پرپایی میز کتاب و چادر اطلاعات در تجمعی که از طرف اتحادیه سراسری کارگران آلمان  د.گ.ب  فراخوان داده شده بود شرکت کردند.

در این روز  اعضا و هواداران اتحادیه سراسری کارگران آلمان مانند هر سال  تظاهراتی را از جلو ساختمان این اتحادیه به طرف مرکز شهر کلن برگزار کردند. تاکید شعارهای این اتحادیه امسال بیشتر بر روی حداقل دستمزد ٨ و نیم یورو بود.

در پایان این تظاهرات تجمعی در میدان هوی مارکت برگزار گردید که بیش از ٥٠ حزب و سازمان کمونیست ، چپ و نیروهای مترقی در آن حضور داشتند.

در این روز کادرها و اعضای حزب به سئولات بازدیدکنندگان در مورد نظرات و دیدگاههای حزب با حوصله و علاقه پاسخ داده و با آنان به بحث و تبادل نظرات پرداختند.

تعداد زیادی نیز اطلاعیه های حزب در میان مردم پخش شد. در طی روز از بازدید کنندگان با کیک و قهوه پذیرایی گردیده و مقداری هم کمک مالی جمع شد.

 

استکهلم

روز اول مه تشکیلات حزب در استکهلم به همراه سازمانهای کارگری، احزاب و جریانات سیاسی مراسم اول مه، روز جهانی کارگر، را برگزار کرد.

مراسم ابتدا با تجمع تظاهر کنندگان در میدان اصلی شهر استکهلم (میدان سرگل) شروع شد. هر کدام از جریانات تراکتها و اطلاعیه های خود را به زبان انگلیسی یا سویدی بود در بین شرکت کنندگان پخش و توضیع نمودند و بعد از نیم ساعت و در هوایی نسبتا سرد جمعیت با سر دادن شعارهای ضد سرمایه داری و کارگری رژه نمادین اول مه  را شروع کردند. صف طولانی  شرکت کنند گان منجر به قرق شدن خیابانهای اصلی شهر  شد. تظاهرکنندگان در میدان یرن گاتان تجمع نمودند.

 مراسم با سخنرانی احزاب و جریانات شرکت کننده ادامه و به پایان رسید.

 

گوتنبرگ

تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست- خط رسمی واحد گوتنبرگ به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر طبق روال هر سال همگام به هم طبقه های خود در تمام جهان روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. تشکیلات حزب واحد گوتنبرگ در تظاهراتی که به همین مناسبت  از طرف حزب چپ سوئد فراخوان داده شده بود، همراه با احزاب و جریانات دیگر شرکت کردند. تظاهرات از میدان یرن توریت از ساعت ١٣ و ٣٠ دقیقه با سرود انترناسیونال، سرود اتحاد و همبستگی طبقه کارگر شروع گردید و اعضا تشکیلات حزب نیز با در دست داشتن پلاکاردهای روز جهانی کارگر و پوسترهای از مارکس و انگلس به جمعیت تظاهرات کننده ملحق شدند. قبل از شروع نیز اطلاعیه حزب به مناسبت روز جهانی کارگر که به زبان سوئدی تهیه شده بود در میان مردم و حاضرین در محل پخش و اطلاع رسانی گردید. شرکت کنندگان در تظاهرات که بالغ بر ٢ هزار نفر میشدند مسیر های اصلی به طرف میدان مرکزی گوتنبرگ (برونس پارکن) را با سر دادن شعار های علیه سرمایه داری و سیاستهای اقتصادی دولت سوئد پیمودند. تظاهرات کنندگان در نهایت در میدان برونس پارکن حضور بهم رساند و سخنرانی های متعددی از طرف شخصیتها و فعالین سیاسی سوئد ارائه گردید.

 

 بروکسل

در روز یک مه ٢٠١٤ در بروکسل شاهد تظاهرات و جشن کارگری بودیم. این تظاهرات ساعت ١ بعد از ظهر از Gare Centrale شروع شده و با سازماندهی جوانان سندیکایی ، آنتی فاشیست ها، آنتی ناسیونالیست ها، و کمیته جوانان بلژیک و تعدادی از جریان های چپ  به طرف Place Rouppe راهپیمایی جریان داشت. بعد از پایان این تظاهرات در  خیابان استالین گراد به مناسبت این روز جشنی برپا شد.

در این تظاهرات و جشن چند تن از اعضای حزب حکمتیست نیز شرکت نموده و اعلامیه های حزب را به زبان انگلیسی و فارسی در بین تظاهر کنندگان پخش کردند.

 

اسلو

مراسم اول مه در اسلو در میدان "یونگزتورگه" و  طبق روال هر سال با حضور هزاران مدافع نفر از کارگران و شرکت اتحادیه هایکارگری واحزاب چپ  نروژ برگزار شد. سخنرانان این مراسم اساسا از اتحادیه های کارگری و احزاب مخالف دولت راست حاکم بود. در سخنرانیها تاکید بر تسهیلات بیشتر برای دادن کار دائم به کارگران و تسهیلات بیشتر به طبقه کارگر متمرکز شده بود. یکی از رهبر اتحادیه های کارگری در طی سخنرانی خود به  از دولت جدید انتقاد کرد و اعلام کرد که دولت جدید به وعده های انتخاباتی خود عمل نکرده است. فضای سخنرانیها در حقیقت بیش از هر چیز به اختلافات احزاب پارلمانی میپرداخت تا به معضلات جدی و پایه ای طبقه کارگر.

اعضا و فعالین حزب حکمتیست ضمن شرکت در این مراسم و پخش اطلاعیه حزب به مناسبت اول مه به زبان انگلیسی٬ با در داشتن عکس مارکس و منصور حمکت و پلاکاردهایی با مضامین موقعیت طبقه کارگر در ایران و تبلیغ همسرنوشتی طبقه کارگر در سراسر جهان توجه شرکت کنندگان را جلب کردند. همزمان با مراسم اسلو فعالین حزب در شهر برگن نروژ در مراسمی که به مناسبت اول مه در مرکز شهر و توسط اتحادیه های کارگری فراخوان داده بودند شرکت کردند. سخنران اصلی مراسم برگن رهبر اتحادیه کارگران نروژ شاخه برگن بود. رفقای ما در برگن نیز مانند اسلو علاوه بر پخش اطلاعیه حزب پلاکاردهایی در دفاع از کارگران ایران را با خود داشتند.

 

دانمارک

مراسم اول مه در کپنهاگ پایتخت دانمارک نیز توسط اتحادیه های کارگری  فراخوان داده شده بود. راهپیمایی کارگران و شرکت کنندگان اول مه از "بلوگس پلاس" شروع شد و در "فیله پارک" بعد از میتینگی که برگزار شد به پایان رسید. در این مراسم نیز اعضا حزب ضمن پخش اطلاعیه حزب در میان کارگران٬ به پخش نشریات حزب و معرفی ادبیات حزب حکمتیست پرداختند. فضای مراسم اول مه دانمارک و مضمون سخنرانیها بیان اعتراضات جامعه کارگری و مخالفین دولت حاکم در دفاع از سطح زندگی بهتر برای طبقه کارگر و علیه وضع موجود بود.

 

 

تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست (خط رسمی)

٢ مه ٢٠١٤