واحد بلژیک حزب حکمتیست(خط رسمی)

 

 

 

گزارش اعتراض به سفر "دونالد ترامپ" به بروکسل

 

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهار شنبه ۲۴ مِی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و افتتاح مقر جدید این سازمان وارد "بروکسل" پایتخت بلژیک شد. این سفر در ادامه اولین سفر برون مرزی ترامپ از زمان تحویل گرفتن قدرت از "باراک اوباما" بود. او که سفرش را از عربستان سَعودی آغاز کرده بود از اسرائیل و ایتالیا هم دیدن کرده بود و جلساتی را با مقامات این کشورها و همچنین "پاپ فرانسیس" رهبر کاتولیک های جهان برگزار کرده بود. قرارداد صد وده میلیارد دلاری تسلیحات نظامی با سعودی ها، که یکی از بزرگترین قراردادهای این صنعت در تاریخ آمریکاست، از جمله نکات مهم و قابل تأمل این سفر بود. هم شخص ترامپ و هم مقامات سعودی خطر بالقوه و روز افزون از جانب ایران را بهانه بستن این قرارداد دانستند. بر کسی پوشیده نیست که این تسلیحات در یمن، افغانستان، سوریه، لیبی، و... علیه افراد بیگناه استفاده خواهد شد. وی پس از شرکت در مراسم "رقص جنگ" و "بسیار زیبا" خواندن آن، ریاض را به مقصد "تل آویو" ترک کرد.

 

ترامپ در اسرائیل هم ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و این کشور را عامل بی ثباتی در منطقه و جهان دانست. او همچنین بر تعهد همیشگی ایالات متحده مبنی بر حمایت کامل از رژیم اسرائیل تاکید کرد.

 

قبل از ورود ترامپ به بروکسل جمعیت زیادی در نزدیکی ایستگاه قطار "نورد" تجمع کرده بودند. شرکت کنندگان از طیف های متفاوتی بودند. در این میان حضور نیرو های چپ و کمونیست با پرچم های سرخشان چشمگیر بود. عده ای کلاه های صورتی رنگی که به شکل سر گربه بود را بر سر داشتند که به سمبولی برای اعتراض به گفته های زن ستیزانه ی او در زمان کارزارهای انتخاباتی اش و موضع کُلی ایشان در باره مسئله زنان تبدیل شده است. سکویی در اختیار گروه های هنری قرار داده شده بود که توسط گروه های موسیقی استفاده می شد.

 

حضورهنرمندان سرخپوست از آمریکا که از نزدیک سیاست های ترامپ - و به طور کلی سیستم حاکم - را لمس می کنند قابل توجه بود. این افراد گاهی سخنان کوتاهی درباره این سیاست ها، از جمله خط لوله انتفال آب "داکوتا" ایراد می کردند. تظاهر کنندگان سپس با حمل پلاکاردها و پرچم هایشان به راه افتادند.

   

در مسیر تظاهرات شرکت کنندگان شعارهایی در نقد سیستم حاکم، وضع موجود، سیاست های سیاستمداران، و ... سر می دادند. شعارها به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، هلندی و آلمانی بودند که توسط مردم سر داده و تکرار می شدند. در ادامه مسیر، تظاهر کنندگان از مقابل یکی از بزرگترین کمپ های پناهندگان بلژیک (پتی شاتو) گذشتند و همزمان شعارهایی در نقد سیاست های کشورهای اروپایی در مورد مسئله  آوارگان و پناهجویان سر دادند. تظاهرات به سمت مرکز شهر و سپس به سمت ایستگاه قطار "نورد" ادامه پیدا کرد و همانجا به کار خود پایین داد. جوّ به شدت امنیتیِ بروکسل و حضور نیروهای پلیس مخفی در میان مردم در این روز کاملاً محسوس بود.

 

اعضای حزب حکمتیست هم همراه با کمونیستهای ایرانی و دیگر شرکت کنندگان در این مراسم حضور پیدا کردند و به شعار دادن و حمل پلاکارد و همراهی با آنان پرداختند. رفقای ما همراه با جمعیت علیه سیاستهای میلیتاریستی آمریکا و نقش مخرب ضد انسانی آنها و سیاستهای ترامپ شعار میداند.

 

 

 

واحد بلژیک حزب حکمتیست(خط رسمی)

 ٢٦ می ٢٠١٧