عروج ترامپ٬ بیداری در «غرب وحشی«

 

 

 

 

ثریا شهابی

 

 

عروج ترامپ٬ این سمبل عفونت کاپیتالیستی قرن٬ به موجی از اعتراض٬ خشم٬ و تحرک در آمریکا٬ دامن زده است.

تعرضی چنین افسار گسیخته٬ عیان و وقیحانه٬ از طرف بورژازی٬ به همه دستآوردهای مترقی و پیشرفته در غرب٬ در آمریکا و در اروپا٬ ساده نیست.

کنار رفتن «نزاکت سیاسی» سنتی در رابطه حاکمین و محکومین در غرب٬ کنار رفتن پرده ریا و فریب رابطه سنتی نهادها و ارگانهای در غرب با مردم٬ که «حفظ آرامش» و تلاش برای یافتن راه حل های میانی٬ پارلمانی٬ از بالا به کمک اهرم فشار از پایین٬ همه و همه تحرک عظیمی از بطن جامعه را بدنبال داشته است. بشریت برای دفاع از خود به میدان آمده است. معلوم بود که به میدان خواهد آمد!

از پیش روشن بود که تکمیل تخریب خاورمیانه و پاشاندن خون به سایر نقاط دورافتاده از غرب٬ به شروع تعرض به خود جوامع غربی٬ تعرض به همه دستآوردهای مترقی و پیشرو در غرب که اساسا حاصل پیشروی های جنبش های سوسیالیستی و طبقه کارگر بوده است٬ ساده نیست.

وقت بیداری در غرب است و شکستن پوسته مبارزه «صلح آمیز« ٬ «آرام» و «گریز از خشونت»٬ وقتی که دشمن تمام قد و با همه اهرم های خشونت بار خود٬ علنا و گسترده و وقیحانه٬ این بار در مقابل جامعه خود٬ دست به تعرض زده است.

وقت پایان جنبش های اعتراضی است که بیش از یک قرن است در شکل اهرم فشار به کریدورهای پارلمان و میدیای دولتی و رسمی٬ چشم دوخته است. وقت پا به میدان گذاشتن طبقه کارگر متشکل در بالاترین صنعت جهان٬ در آمریکا و اروپا است.

باید جنبش ساختارشکنانه در غرب را با راه کارها٬ ارزشها و ایده های سنتا معتبر در غرب٬ سوسیالیسم و مارکس و کمونیسم٬ دوباره پیوند زد. باید به پیشواز این جدال و این دور رفت.

 

 ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۷