حزب کمونیست کارگری کردستان

 

 

مردم کردستان نیازمند حمایتی جهانی اند!

 

مردم کردستان پس از دهها سال تحمل و روبرویی با سرکوب و کشتار جمعی و ویرانگری تحمیل شده از جانب دولتهای شوینیست یکی پس از دیگری عراق،  سرانجام روز ٢٥ سپتامبر و علیرغم فشار و تهدیدات عظیم و وسیع داخلی و منطقه ای و جهانی، رفراندم را برگزار کرده و با اکثریت آرا به جدایی و استقلال کردستان بله گفتند.

 بدنبال این تصمیم مردم کردستان، حاکمان شوونیست و قومگرای بغداد و همچنین دولتهای سرکوبگر و مرتجع منطقه و جهان برمبنای منافع و طرحهای خود در این منطقه تحت پوشش و بهانه "حفظ تمامیت ارضی عراق"  به تهدید وسیع، از تهدید به بستن مرزها و عبورومرور و محاصره اقتصادی تا راه انداختن مانور و عملیاتهای نظامی، علیه خواست و رای استقلال مردم کردستان پرداخته اند. از همه اینها رسواتر، رای و تصمیم "شورای امنیت سازمان ملل متحد" است که راه را برای عبادی و مالکی و پارلمان بغداد و دولتهای اردوغان و حاکمان ایران باز کرده تا نعره های مجازات مردم کردستان برای رودررویی با فضای ترس و نگرانی و عقب نشینی از انجام اقدامات بعد از رفراندم را سربکشند. این موضعگیریهای شورای امنیت سازمان ملل و دولتهای مرتجع منطقه و آمریکا و همپیمانانش کاملا نشان داد که ادعاهای احزاب ناسیونالیست کرد مبنی بر تلاش همیشگیشان برای معرفی کردن این دولتها و قدرتهای امپریالیستی بعنوان دوست مردم کردستان و مدافع حقوق بشر و امنیت و صلح در جهان، تماما پوچ و بی اساس است. تاریخ این سازمان و دولتها مملو از رسمیت دادن به و راه انداختن اشغالگری و جنگهای وسیع و ویرانگر و کشتارهای جمعی مردم در تمام سطح دنیاست.

امروز مردم کردستان فقط بخاطر اینکه خواستند به ابتدایی ترین حق خود دست یابند تحت فشار و تهدیدات وسیع روبرویی با گرسنگی و حتی مواجهه با یورش نظامی قرار گرفته اند. حکومت و پارلمان ناسیونال-فاشیست و قومگرای بغداد، رژیم آخوندهای دست و چنگ خونین ایران، دولت فاشیستی اردوغان، برای وادار کردن مردم به پشیمان شدن از رفراندم و تسلیم در برابر خواستها و انتظارات تحمیلی آنان، به انواع مانورها و عملیات نظامی دست زده و نیش و دندانهای خونین میلیشیاهایشان را به مردم کردستان نشان میدهند.

مردم کردستان بیش از ٣ سال است علیه و در برابر بربریت داعش ایستادگی کرده اند. بیش از ٣ سال است که از خود و مدنیت دفاع میکنند. علیه نیروی درنده و وحشی ای میجنگند که دستاورد و ساختهُ آمریکا و دولتهای امپریالیست و رژیمهای حلقه بگوششان در این منطقه است. ولی میبینیم امروز و با تلاش برای دست یافتن به ابتدایی ترین حق خود، یعنی برگزاری رفراندم و تصمیم در مورد آیندهُ دلخواه خود، با موجی بزرگ از مخالفت جهانی و منطقه ای روبرو میشوند. اگر این منطق و طرز تفکر و عمل راه بیابد، دیگر سرتاسر جهان به اسارتگاه اسیران دست این دولتهای سرکوبگر و امپریالیست تبدیل خواهد شد.

 

مردم آزاده جهان!

تشکلهای و سازمانهای کارگری، سوسیالیست و بشردوست جهان!

مردم کردستان تنها بخاطر عملی کردن یکی از ابتدایی ترین حقوق خود، با تهدیدی بزرگ و وسیع روبروست. اردویی بزرگ منطقه ای و جهانی میخواهد اراده این مردم ستمدیده را درهم بشکند و برای تداوم اسارتی که دهها سال است در آن غلطیده اند، سر تسلیم فرود آورد. مردم کردستان نیازمند حمایت و فریادرسی شماست. صدای نارضایتی خود علیه این تهدیدات را بلند کنید. دولتهای ابرقدرت و سازمان ملل را تحت فشار بگذارید تا از عملی کردن این فشارها و تهدیدات و بازگذاشتن دست دولتهای فاشیستی اسلامی و قومی منطقه که مردم کردستان را تهدید میکنند، دست بردارند. شما بودید که به حمایت از مردم کوبانی برخاستید و پیروزی بشریت آزادیخواه را میسر کردید. امروز، روزیست که برای دفاع از بشریت و آزادی، صدای اعتراض خود را بلند کنید. از خواست مردم کردستان برای تشکیل دولتی مستقل به حمایت برخیزید. 

 

کارگران، مردم آزادیخواه عراق!

آنچه مردم کردستان در رفراندم روز ٢٥سپتامبر به آن رای دادند تنها اعلام کردند که پس از دهها سال ستم و جنگ و کشتاری که تمامی مردم عراق قربانی آن بودند، میخواهند جدا شده و با مردم عراق بمثابه دو همسایه و دوست حامی و همکار یکدیگر باشند. اما حاکمان عراق میخواهند بر چشم مردم عراق خاک بپاشند. میخواهند جنگی قومی و ملی و کشتار جمعی راه بیاندازند. اینها میخواهند میراثهای فاشیستی رژیمهای انفالگر و بمب شیمیایی بعث را دوباره زنده کنند.

ما شما را فرامیخوانیم نتنها فریب این جاروجنجالهای فاشیستی را نخورید بلکه با تمام توان خود در مقابل آن بایستید و به حمایت از مردم کردستان برخاسته و همسرنوشتی خود را بنمایش بگذارید. دست این سرکوبگران جهت اعمال فشار و تهدید علیه مردم را ببندید. مردم کردستان نتنها هیچ اختلاف و مشکلی با دیگر کارگران و آزادیخواهان عرب زبان ندارند بلکه آنان را همسرنوشت خود میدانند. این، دولتهای فاشیستی عراق و جنگ و رقابتهای ملی – قومی ناسیونالیزم کرد و عرب است که همزیستی این مردم را تاکنون با دشواری مواجه کرده است. پس از دهها سال ستم، بایستی مردم کردستان در مورد و رابطه با تعیین مسیر آینده خود آزاد باشند. ضروریست مردم عراق نیز از این حق ابتدایی مردم کردستان حمایت کرده و بدفاع از آن برخیزند.

 

کارگران، مردم آزادیخواه ترکیه و ایران!

احزاب سیاسی و تشکلها و سازمانهای مدافع آزادی و بشریت در ایران و ترکیه!

دو دولت سرکوبگر و ضدمردمی اردوغان و آخوندهای ایران وحشیانه مردم کردستان عراق را تنها بدلیل اینکه پس از دهها سال ستم و کشتارهای جمعی در رفراندمی عمومی تصمیم به جدایی از عراق و تشکیل دولتی مستقل گرفته اند با تهدیدهای همه جانبه ای روبرو کرده اند.

این دو دولت مرتجع علاوه برتهدیداتشان، در تلاش دمیدن بر شیپور و تحریکات قومی ناسیونالیسم فارس و ترک برای برهم زدن فضای همزیستی میان مردم منطقه هستند. مردم کردستان هیچگونه اختلاف و مشکلی با هیچیک از مردم دیگر مناطق ندارند. این مردم خود را حامی و همسرنوشت همه توده های کارگر و آزادیخواه منطقه و جهان میدانند.

ما شما را به ایستادگی در برابر سیاستهای ضدانسانی این دو دولت فاشیستی و اعلام و نشاندادن حمایت از مردم ستمدیده کردستان فرامیخوانیم.

 

حزب کمونیست کارگری کردستان

٢٨ سپتامبر ٢٠١٧

 

ترجمه از زبان کردی به فارسی: وریا نقشبندی