محمود قزوینی

 

در افزوده جنبش قوم گرایی به قانون مجازات توهین کنندگان به مقدسات اسلامی

 

جنبش قومگرایی، قانون مجازات  توهین کنندگان به مقدسات قومی را به قانون مجازات توهین کنندگان به مقدسات اسلامی افزود. قانون مجازات توهین به مقدسات قومی در مجلس اسلامی تحت بررسی است و در روزهای آینده تصویب میشود. این قانون چند ماده الحاقی به قانون مجازات توهین کنندگان به مقدسات اسلامی است. مجلس اسلامی و کل رژیم جمهوری اسلامی بر روی این طرح اتفاق نظر دارند. برای جمهوری اسلامی هیچ هدیه ای بهتر از این نبود که در مقابل خواست مردم و مبارزه گسترده آنها برای آزادیهای سیاسی و اجتماعی و آزادی بیان و برای سرکوب بیشتر آن به مطالبه جنبش قومگرایی و جنبش ملی اسلامی و چپ سنتی مبنی بر " توهین به مقدسات قومی ممنوع" چنگ بیاندازد.

قانون مجازات توهین کنندگان به مقدسات قومی در مجلس اسلامی تصویب میشود و قانون جمهوری اسلامی خواهد بود. اما این محصول مشترک رژیم اسلامی و جنبش قومگرایی و حامیان آن در اپوزیسیون راست و چپ سنتی ایران است.

 فصل الحاقی "مجازات توهین کنندگان به مقدسات قومی" به  موارد بسیار گسترده ای از ابراز بیان را در بر میگیرد که در یک فصل به نام "توهين به فرهنگ، زبان و آداب و رسوم مشروع قوميت‌ها"  به قانون "مجازات توهین کنندگان به مقدسات اسلامی" افزوده شده است.

در ماده 730 آمده است " هر كس علنا نسبت به اقوام ايراني و فرهنگ، زبان و آداب و رسوم مشروع و قانوني آنها توهين نمايد، حسب مورد به سه ماه تا سه سال حبس محكوم مي‌شود.

و ماده های گوناگون آن به عرصه های مختلف ابراز بیان پرداخته است و مجازات هایی برای آن تعیین نموده است. این عرصه ها از وبلاگ ها تا روزنامه ها، نشریات، کتابها، تئاتر، سینما و کارهای هنری دیگر را در بر میگیرد.

این تعرض جمهوری اسلامی محصول جنبش قومی است که هفته های گذشته در شهرهای آذربایجان و در برخی از شهرهای دیگر قدرتنمائی کرده است. جنبش اسلامی و جنبش قومی هر دو در مقابل خواستها و مطالبات آزادیخواهانه و برابری طلبانه مردم قرار دارند. تقویت هر کدام از آنها با از دست دادن حقوق مردم و سرکوب آنها همراه است.

 

در هفته های گذشته قومگرایان، نویسندگان و روشنفکران عقب مانده که با مقدسات ملی و اسلامی پرورش یافته اند، نمایندگان مجلس اسلامی، خامنه ای و احزاب اپوزیسیون راست و تقریبا همه احزاب چپ به جز حزب حکمتیست، خواهان مجازات توهین کنندگان به مقدسات قومی بوده اند. همه احزاب اپوزیسیون به جز حزب حکمتیست به پشتیبانی از جنبش قومگرایی در آذربایجان برخاستند. صدها نویسنده و روشنفکر علیل الفکر طی توماری توهین به مقدسات ملی و قومی را محکوم کردند و از جنبش قومگرایی حمایت کرده اند. 

جمهوری اسلامی ندای این جنبش و حامیان آن را شنید. جمهوری اسلامی ندا و مطالبه قومپرستان، احزاب گوناگون چپ و راست را مبنی بر اینکه توهین به قومیت، توهین به انسانیت است و نباید جایز باشد را شنید و به آن جامه عمل پوشاند.

قانون مجازات به توهین کنندگان به اقوام ایرانی که دارد توسط مجلس اسلامی بررسی و تصویب میشود تازه از نتایج سحر جنبش قومگرایی است. خود جنبش قومگرایی در سرکوبگری از جنبش اسلامی نه تنها دست کمی ندارد، بلکه مانند آن در سرکوبگری، خشن و بیرحم است. قدرتمند شدن بیشتر جنبش قومگرایی، هرگونه نقد فرهنگ و آداب و مقدسات عقب مانده قومی را بشدت سرکوب میکند و قوم الله  مانند حزب الله در خیابان افراد خاطی را به اشد مجازات میرساند.  

تاکنون جمهوری اسلامی سرکوب مردم را تحت عنوان توهین به مقدسات اسلامی انجام داده است. توهین به مقدسات اسلامی اشد مجازات را دارد. هزاران نفر در دهه  60 فقط با سوال اینکه به اسلام اعتقاد دارید یا نه تیرباران شدند.  توهین به مقدسات اسلامی و اسلام چتر فراگیر هرگونه سرکوبگری در ایران بوده است. روزنامه واقعا منتقد اسلام و مقدسات اسلامی و نظام اسلامی فقط بسته نمیشود، بلکه نویسندگان و ناشران و خوانندگان روزنامه به اشد مجازات میرسند. حتی خواننده روزنامه منتقد مقدسات اسلامی باید پیه زندان طولانی و شکنجه و حتی اعدام را به تن خود بمالد، چه برسد به مسئولین و نویسندگان و ناشران چنین روزنامه ها و نشریاتی.

با به میدان آمدن جنبش قومگرایی در دور اخیر در آذربایجان که کل جنبش قومی در ایران را به تحرک واداشت، مقدسات قومی هم به مقدسات اسلامی افزوده شد. از این به بعد  سرکوب آزادیهای سیاسی و اجتماعی و سرکوب آزادی بیان نه تنها تحت عنوان توهین به مقدسات اسلامی مجازات میشود، بلکه توهین به مقدسات قومی هم به ان افزوده شد. نقد آداب و رسوم  فرهنگ عقب مانده در جمهوری اسلامی همیشه به شدت سرکوب میشده است. این چیز جدیدی نیست. جدید این است که رژیم اسلامی برای سرکوب جنبش های مدرن و آزادیخواهانه در ایران به یک تکیه گاه دیگری نیز دست یافته است.

  نقد فرهنگ و آداب و رسوم عقب مانده اسلامی و یا قومی و مبارزه بر علیه آن یک پایه مهم جنبش مدرنیستی و ازادیخواهانه ای است که امروز در ایران در جریان است. جنبش زنان، جنبش جوانان، جنبش سکولاریستی، جنبش ضد مذهبی و...همه دارای پایه مدرنیستی هستند و در مقابل فرهنگ اسلامی و قومی قرار دارند. قانون مجازات توهین کنندگان به مقدسات قومی، یک امکان دیگر برای سرکوب این جنبش های آزادیخواهانه و مدرنیستی است. در صورت قوی شدن جنبش قومی، نه تنها دشمنی و نفرت میان مردم به منتسب قومهای مختلف بالا میگیرد، بلکه مردم و زنان و جوانان در خیابانها به دلیل پوشش غیر قومی مورد تعرض قرار میگیرند.

 

تصویب قانون مجازات توهین کنندگان به مقدسات قومی یکی از مطالبات جنبش قومی بود که هفته های گذشته در جریان داشت. هر قدم پیشروی جنبش قومی به معنی پیشروی بیشتر یک جریان ارتجاعی در مقابل جنبش آزادیخواهانه و مدرن، جنبش کارگران و زنان و جوانان و..است که جنبش های متحد کننده مردم، جدا از مذهب و قومیت و ملیت شان هستند. نباید گذاشت به گردن مردم طوق قومی آویزان کنند. باید در مقابل جنبش قومی جنبش کارگران، جنبش زنان، جنبش جوانان، جنبش سکولاریستی و ضد مذهبی، جنبش آزادی بی قید وشرط بیان و...به میدان آورد.

نیروهایی که در زیر هر عنوانی مردم را به شرکت در حرکت قومی دعوت میکردند، باید افشاء شوند. به جز جریانات قومی و دولت آمریکا و سوپر ناسیونالیستهای ترک در دولت ترکیه و آذربایجان که مستقیما در این جریان دست داشته اند، جریانات پوپولیستی ناسیونالیستی چپ که بیماری قومگرایی در آنها با هر حرکت قومی عود میکند و پدیدار میشود، باید به طور مستمر افشاء شوند.

باید در مقابل تعریف قومی مردم ایستاد و نگذاشت مردم را به عنوان قوم و قبیله به میدان آورند. جنبش قومگرایی مردم را به نام قوم و ملت ترک، کرد، بلوچ، فارس، ترکمن و .....به میدان میاورد و زیر عنوان حقوق ملی و قومی آنها را جمکع میکند و جریانات گوناگون چپ سنتی از اکثریت و راه کارگر تا حزب کمونیست کارگری- هخائی ... با دایره و دنبک به دور مردمی که با پرچم قومی به میدان آمده اند میرقصند و برای حل " مسئله ملی" سینه میزنند.

قانون مجازات به توهین کنندگان مقدسات قومی یک معنی کوچک تحرک  قومی است. اگر جنبشهای دیگر اجتماعی نتوانند فضا را از دست جنبش قومگرایی خارج کنند و این جنبش به حرکتش ادامه دهد، معنای وسیع جنبش قومی مادیت میابد. آنوقت تحرکات قومی به جنگها و نزاعهای قومی خواهد انجامید که در یوگسلاوی و رواندا و ...شاهدش بودیم. ایران فردا، عراق امروز خواهد شد. اگر جنبش اسلامی تروریسم و کشتار و جهنم اسلامی را به ارمغان آورد، جنبش قومی یکراست جهنمی چون رواندا و عراق را برای مردم به ارمغان میاورد. جنبش اسلامی و جنبش قومی میتوانند جهنم اسلامی در ایران را به جهنمی سیاه ترتبدیل کنند و آن را به قعر سیاه جهنم فرو ببرند. در جایی مانند رواندا و نزاع بر سر قره باغ که همسایه شکم همسایه را به جرم اینکه از قوم و قبیله و مذهب دیگر است میدرند.

راه اجتناب از این جهنم سیاه، قوی بیرون آمدن جنبش آزادی و برابری، جنبش زنان، جنبش کارگران، جنبش جوانان و ...است. جنبشی که انسانها را جدا از هویت قومی و مذهبی و ملی آنها به میدان میاورد. جنبشی که در آن ترک، کرد، بلوچ، فارس و.. معنا ندارد و انسان و حقوق و آزادیهای انسانی محور است. راه اجتناب از سناریوی یوگسلاوی و عراق و رواندا، سرنگونی جمهوری اسلامی توسط این جنبش ها و پیروزی این جنبش هاست. پیروزی که بر پرچم آن شعار آزادی و برابری حک شده است.